Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Tak to máme za 1300 eur

Svět

  8:11
BRATISLAVA/PRAHA - Před několika lety se udála na slovenském mediálním trhu revoluce. Jedno, do té doby neznámé rádio, se náhle stalo nejposlouchanější stanicí na Slovensku. Stačilo k tomu málo, podrobné, každých pár minut obměňované informace o tom, kde měří policisté rychlost, v jakých jezdí autech a kde kontrolují technický stav aut a řidičáky.

Na Slovensku padesátkou. foto: J. KollerČTK

Nárůst množství posluchačů byl tak obrovský, že se časem přizpůsobily všechny rozhlasové stanice, a dokonce i veřejnoprávní Slovenský rozhlas varování před dopravními policisty zařadil do svého vysílání.

Od včerejška ale počet posluchačů těchto „dopravních informací“ zřejmě zase výrazně stoupne. Na Slovensku totiž začal platit nový dopravní zákon, který v zemi zavádí jedna z nejpřísnějších pravidel v rámci celé Evropské unie. S drakonickými tresty v podobě desetitisícových pokut, zabavení řidičského průkazu na místě, nařízení přezkoušení nebo zákazu řízení až na pět let.

Na „piráty silnic“ se navíc chystají zvláštní policejní komanda, vybavená nejsilnějšími „bavoráky“ a speciální sledovací a záznamovou technikou. „Tyto útvary budou zaměřené jen na agresivní chování řidičů. To znamená nedodržování rychlosti, myšky a podobně. Pokud policie u takového ,piráta‘ zaznamená několik přestupků na kameru, za volant si pár let nesedne,“ oznámil účel těchto útvarů ministr vnitra Robert Kaliňák. „Nebudou na ně platit žádné výmluvy, smlouvání ani telefonní čísla na důležité lidi ve městě,“ tvrdí Kaliňák.

K útvarům dopravní policie byly nově přeřazeny stovky policistů, kteří předtím sloužili na hranicích, kde se jejich činnost stala po předloňském vstupu Slovenska do schengenského prostoru nepotřebnou. Na silnicích tak bude podle ministerstva vnitra sloužit více než dvojnásobek policistů než doposud, k tisícovce současných jich přibude dalších 1300. Nejvyšší koncentrace jich bude v Bratislavě, kde jejich počty stouply z dvě stě padesáti na pět set.

Policisté si od vyšších pokut a častějších razií slibují snížení počtu dopravních nehod. V jejich statistikách jsou na tom Slováci přibližně stejně špatně jako Češi a v Evropské unii se řadí k čtvrtině nejhorších. „Slovenští řidiči patří v unii k nejhorším. Když však přejedou hranici, jsou úplně jiní. I díky pokutám,“ uvádí zástupce policejního prezidenta Stanislav Jankovič.

Opatření, která mají ke snížení počtu smrtelných nehod přispět nejvíce, jsou snížení rychlosti v obci ze šedesáti na padesát kilometrů, zákaz předjíždění mezi kamiony na dálnici, celoroční svícení aut nebo povinné používání přileb všemi cyklisty (mimo jízdy v obci).

Zásadní změnou také je, že se řidič už jen velmi těžko vyhne placení pokuty. Pokud totiž na místě nezaplatí (až 650 eur), bude mu zabaven řidičský průkaz a vrácen až po zaplacení penále.

Stoeurovky místo tisícovek
Vedle zásadních změn zavádí zákon i trochu humorné pokuty, za neslušná gesta či postříkání chodců vodou z kaluže, či povinnost chodců nosit mimo obec na oblečení reflexní značky nebo zákaz poslouchání walkmanů při přecházení.

Z hlediska bezpečnosti na slovenských silnicích však bude nejdůležitější, jak se pozmění zvyk některých zbohatlíků, kteří po večeru v baru a pár panácích po chycení dopravní policií pouštěli na podlahu policejního vozu tisícovky. Dokud policista nebyl spokojen a neřekl – můžete jet. Aby totiž  ta změna nebyla jen v tom, že místo tisícovek to teď budou stoeurovky.

Autor: