130 let
Recep Tayyip Erdogan

Recep Tayyip Erdogan | foto: Reuters

Turci dokončují největší letiště světa. Erdogan se chce zapsat do historie

Svět
  •   6:00
ISTANBUL - Je to další z velkých staveb, jimiž ohromuje okolí turecký autoritativní prezident Recep Tayyip Erdogan. Nové istanbulské letiště, jak zní název projektu v hodnotě 11 miliard dolarů, se má se 150 miliony každoročně přepravených pasažérů stát největším leteckým uzlem na světě – v tomto směru má předstihnout i americkou Atlantu.

Tento týden na jedné z šesti ranvejí přistálo za prezidentova dohledu první letadlo. Normální provoz potom slavnostně odstartuje v říjnu. Istanbul tak jen dále naváže na svou tradici významné křižovatky obchodních cest mezi Evropou a Asií.

Propuštění Muslima je podporou teroristů, vzkázalo Turecko Česku v nótě, ČR to odmítá

Erdogan doufá, že nákladná stavba povzbudí stavebnictví, tahouna turecké ekonomiky, stejně jako jeho některé další megaprojekty – třeba kanál pro velká plavidla, který plánuje prokopat u Istanbulu souběžně s Bosporem. Zemi čekají už příští rok v listopadu parlamentní volby a Erdogan potřebuje předvést, že ukazatele hospodářství míří vzhůru.

Čtyřiašedesátiletý Erdogan, jenž vládne zemi téměř monarchickým stylem, se snaží zapsat do historie jako největší turecký politik od dob legendárního Mustafy Kemala Atatürka.

„Erdogan je do svých velkých projektů zamilovaný a nové letiště bude mít mezi nimi prioritní postavení,“ soudí politolog Nigel Rendell z konzultační společnosti Medley Global Advisors. Krátce před volbami se tak může Erdogan představit jako silný politik, který dodržuje své sliby.

Istanbulské letiště, infografika.

Nové letiště se nachází na předměstí Arnavutköy zhruba 35 kilometrů severozápadně od centra patnáctimilionového Istanbulu. Stavební práce už jsou podle listu Hürriyet dokončeny ze zhruba 80 procent. Mělo by nahradit přetížené Atatürkovo mezinárodní letiště, jež proslulo jako místo neúspěšného pokusu o vojenský puč v roce 2016. Nevýhodou dosluhujícího letiště byla především jeho poloha blízko husté průmyslové zástavby, která neumožňovala jeho další rozšíření.

To v případě nového letiště nehrozilo, v okolí byly jen lesy. Ekologičtí aktivisté kritizovali fakt, že výstavbě letiště a jeho dlouhých ranvejí padlo za oběť 657 950 stromů.

Konkurence Zálivu

Autoři projektu říkají, že se v dlouhodobém časovém horizontu vyplatí. Posílí pozici Istanbulu proti jeho blízkovýchodním rivalům, letištím v Dubaji či Abú Dhabí. Stejně tak bude konkurovat tamním nákupním centrům. Součástí letištní haly je obří nákupní centrum s duty free zónou na ploše větší než je deset fotbalových hřišť.

Podle Johanna van Rensburga, hlavního architekta letištního terminálu, hovoří ve prospěch Istanbulu mnohem příznivější klimatické podmínky, než mají země v Perském zálivu. „Návštěvníky tady ve srovnání s Dubají neobtěžuje takové nepříjemné vedro,“ řekl van Rensburg agentuře AP.

Autoři stavby mysleli i na bezpečnost, vzhledem k množství teroristických útoků v posledních letech. Pasažéři tak budou vždy procházet bezpečnostní kontrolou nejen při vchodu na nové letiště, ale vždy při přechodu na některý z jednotlivých terminálů.

Autor: sla
  • Vybrali jsme pro Vás