Čtvrtek 10. října 2024, svátek má Marina
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Svět

Zemřel rakouský miliardář Mateschitz, zakladatel impéria Red Bull

Dietrich Mateschitz foto: Profimedia.cz

Ve věku 78 let zemřel spoluzakladatel a majitel společnosti vyrábějící energetické nápoje Red Bull Dietrich Mateschitz. Úmrtí svého dlouholetého společníka později potvrdil během Velké ceny USA formule 1 poradce Red Bullu Helmut Marko.
  8:31

„Věděli jsme, že je v těžkém zdravotním stavu,“ řekl Helmut Marko televizi Sky. „Teď, když se to stalo, je neskutečné, že tak velká osobnost musela odejít,“ dodal s tím, že Dietrich Mateschitz byl jedinečný a velmi skromný člověk. Nedávno se objevily zprávy, že Mateschitz onemocněl rakovinou, uvedla agentura DPA.

Rakouský miliardář investoval velkou část svého jmění do sportu, zejména do formule 1. „Byl to neuvěřitelný vizionářský podnikatel a člověk, který pomohl transformovat náš sport a vytvořil značku Red Bull, která je známá po celém světě,“ uvedl generální ředitel Formule 1 Stefano Domenicali.

Mateschitz se proslavil jako tvář Red Bullu, rakousko-thajského konglomerátu, který uvádí, že loni ve 172 zemích světa prodal téměř 10 miliard plechovek svého stejnojmenného energetického nápoje s kofeinem a taurinem. K loňskému říjnu se čisté jmění Mateschitze odhadovalo přes 25 miliard eur.

Na receptuře Red Bullu pracoval tři roky

Mateschitz pracoval v 80. letech jako obchodní zástupce. Během svých cest do jihovýchodní Asie si všiml, že díky thajskému energetickému nápoji Krating Daeng lépe překonává únavu spojenou s cestováním přes několik časových pásem.

Mateschitz s výrobcem thajského nápoje Čaleem Júvitjou uzavřel spolupráci v roce 1984. Red Bull uvádí, že Mateschitz pracoval na receptuře tři roky, než byl upravený energetický nápoj v roce 1987 uveden pod novým názvem na trh v jeho rodném Rakousku.

Jak společnost rostla, Mateschitzova marketingová strategie se změnila. Kolem značky vybudoval sportovní, mediální, realitní a gastronomické impérium. Těžké televizní a mediální marketingové kampaně začaly ustupovat. Místo toho začal Red Bull masivně investovat do sportovních akcí, zejména akcí, které se mohly hodit k energetickému nápoji.

Pravděpodobně nejznámější investicí Mateschitze byla v roce 2004 koupě tehdejšího týmu Formule 1 Jaguar. Do roku 2010 proměnil Red Bull Racing z průměrného na vítězný tým šampionátu s mladým německým esem za volantem Sebastianem Vettelem. Red Bull nyní provozuje fotbalové kluby, hokejové týmy a závodní týmy F1 a má smlouvy se stovkami sportovců.

Prodej energetických nápojů mladistvým je v posledních letech hodně diskutovaný.

Negativních dopadů na zdraví dětí mají energetické drinky hned několik. Kromě toho, že kofein může způsobit závislost na jejich pití, zvyšuje také srdeční aktivitu a krevní tlak. Mladiství kvůli tomu mohou trpět poruchami spánku, bolestmi hlavy a ojedinělé nejsou ani srdeční arytmie.

Nejen v Česku se proto vede debata, jestli by se energetické drinky něměly dát koupit až od určité věkové hranice, stejně jako je tomu v některých jiných evropských státech.

Autoři: ,