Jedná se otvory ve zdech, často jen pár centimentrů nad zemí, které kolemjdoucí lehce přehlédne. Během renesance se tyto „buchette del vino,” neboli malé vinné díry používaly jako levnější varianta pro žíznivé chudé. Bohatí florenští obchodníci, kteří nechtěli odvádět daně, skrze ně také diskrétně prodávali alkoholické nápoje. Vinné otvory si tak mnoho z nich nechávalo budovat do zdí svých paláců, obvykle hned vedle hlavního vstupu.
„Je to celkem úžasné, protože lidé tehdy nevěděli nic o mikrobech,” řekla pro Washington Post Mary Forrestová, zakladatelka asociace Buchette del Vino. „Nevěděli, kde se mor bere, jeho původ objevili až mnohem později,” podotýká. Buchette del Vino je neziskovou organizací, která se snaží dokumentovat a ochraňovat tato okénka, která většinou pochází z pozdního středověku. Mnoho z nich tak pod sebou má od asociace zvláštní plaketu, potvrzující jejich historickou hodnotu.
Plzeňský pivovar letos ruší Pilsner Fest. Oslava první várky ležáku se neuskuteční kvůli koronaviru |
Okénka se hojně využívala během italské morové rány ve 30. letech 17. století. O vinných okéncích se zmiňují například italské noviny La Repubblica z 1634. Obchodníci okénky prodávali zákazníkům víno, ovšem peníze skrze ně nepřijímali. Místo toho nastavili do otvoru misku a zákazník do ní vhodil mince, které obchodník následně vydezinfikoval v octu, popisuje asociace Buchette del Vino na svých stránkách.
Prodejci se také vyhýbali používání sklenic. Místo toho si buď zákazníci mohli koupit celé lahve, nebo si přinesli vlastní poháry, do kterých jim obchodníci nalévali víno přes železnou trubičku, napojenou na demižon.
Dnes kunsthistorici považují vinná okénka za unikátní renesanční památku. „Každé z nich představovalo vstup do jednotlivých chutí vín i architektonických stylů rodin a jejich budov,” řekl v rozhovoru pro CNN Matteo Faglia, prezident asociace Buchette del Vino. Charakteristickým znakem je klenutý tvar, ale každé okénko je unikátní. Některé zdobí dřevěné řezby či malby světců nebo zátiší, jiné jsou obložené barevnými kameny nebo červenými cihlami.
Když v květnu Itálie uvolnila dvouměsíční karanténu, okénka se znovu vrátila do módy. Svou originální estetikou přitahují zákazníky a zároveň umožňují dodržovat doporučené rozestupy. Podniky skrze okénka prodávají kromě vín i kávu, koktejly nebo zmrzliny.
VIDEO: V Itálii kvůli chybě ve vinařském závodu teklo lidem z kohoutků šumivé víno |
„Rozhodli jsme se využít naší buchetty během pandemie, abychom se vyhnuli šíření viru a zároveň rozesmáli naše zákazníky,” popsala pro server CNN Giulia Vivoliová, majitelka vyhlášené zmrzlinárny Gelateria Vivoli. Ta byla jedním z prvních podniků, který své okénko ve Florencii zprovoznil. „Už jsme ho měli otevřené v minulosti, ale v tuhle dobu se nám to zdálo zvláště příhodné,” řekla Italka.
Středověká okénka už vzbudila velkou pozornost, doporučila je například turistická stránka Lonely Planet. Na sociálních sítích se množí jejich fotografie a majitelé podniků si pochvalují, že jim díky nim vzrostly tržby. „Otevřít okénko v těchto těžkých časech nám velmi pomohlo. Také to ukázalo, že některé tradice nikdy neumírají,” pochvaluje si Naghy Kamal, majitel restaurace Osteria delle Brache.
Ačkoli už dnes Italové smí chodit dovnitř barů a restaurací, mnoho z nich upřednostňuje objednávky skrze okénka. „S ohledem na hygienická doporučení jsme za to rádi,” říká Kamal.
Ve Florencii dnes existuje asi 180 okének, ačkoli v raném novověku jich zřejmě bylo mnohonásobně víc. K nalezení jsou i v dalších toskánských městech, například v Pistoie nebo Sieně. Ve 20. století se z mnoha dříve aristokratických domů staly hotely či luxusní vily a otvory často noví majitelé nechávali zazdít nebo si z nich udělali poštovní schránky. Mnoho dřevěných okének zničily povodně, které Florencii zasáhly v 60. letech. Dnes je jejich hlavním nepřítelem vandalismus, proti kterému se asociace snaží bojovat.
Pro fanoušky renesančních okének tak měla pandemie alespoň nějaký pozitivní aspekt - obyvatelé Florencie si znovu svých originálních památek všimli a začali o ně více pečovat. „Dříve jsem si na ulicích všímal, jak kolemjdoucí okénka ignorují,” říká pro CNN americký fotograf Robbin Gheesling, který minulý rok vydal fotografickou sbírku s názvem Wine Doors of Florence. „V minulosti si jich lidé všimli jen kvůli vandalismu. Myslím, že jejich návrat je fantastický,” uzavírá.