Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Vyšetřovatelé ruské tragédie: Letoun s hokejisty 'cosi' brzdilo

Svět

  11:12
JAROSLAVL/PRAHA - Mezistátní letecký výbor (MAK), který v Rusku vede vyšetřování tragické nehody letounu Jak-42 v Jaroslavli s místním hokejovým týmem na palubě, připustil, že na letoun působila zatím nejasná "dodatečná brzdící síla", kvůli které měl stroj potíže vzlétnout.

Potápěči pátrali v troskách letadla po černých skříňkách, které objasní příčinu tragédie. Hledání jim komplikoval fakt, že část letounu skončila v řece Volze. foto: ČTK

MAK ve svém komuniké potíže blíže neupřesnil, dříve se však v médiích objevily spekulace, že prý piloti zapomněli letoun odbrzdit. Oficiální činitelé však spekulaci o "zatažené parkovací brzdě" odmítli. MAK nyní opět varoval před spekulacemi a rozhodl o nových expertízách, které by potíže stroje při vzletu měly objasnit.

ČTĚTE VÍCE O TEORII SE ZATAŽENOU BRZDOU

Letoun Jak-42 s hokejisty klubu Lokomotiv Jaroslavl, včetně českých reprezentantů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka, se zřítil 7. září asi 2,5 kilometrů od místního letiště. Z 45 lidí na palubě nehodu přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov; hokejista Alexandr Galimov posléze v nemocnici svým zraněním podlehl.

"Letoun se ze vzletové a přistávací dráhy neodlepil (...) fakticky vzletěl až 400 metrů za koncem dráhy," konstatoval MAK. Letoun nejspíše dosáhl výše pěti až šesti metrů, ale poté se prudce sklonil doleva a narazil do země. "Technická komise rozpracovává všechny možné verze, proč se při vzletu projevila dodatečná brzdící síla, jakož i příčiny, kvůli kterým letoun nemohl včas vzlétnout z dráhy," dodal MAK.

Prohlédněte si fotogalerii z leteckého neštěstí

Část letadla spadla do řeky Volhy.

Podle komise piloti zdvihli příďové kolo letounu od země při rychlosti přibližně 185 kilometrů a o šest vteřin později přepnuli motory na režim startu. Přesto se zrychlení letounu "podstatně zpomalilo", což lze zřejmě vysvětlit působením "dodatečné brzdící síly". Letoun tak nakonec dosáhl rychlosti asi 230 kilometrů za hodinu.

O verzi, že se prý posádka letounu dopustila triviální chyby a pokoušela se odstartovat s neodbrzděným letounem, informoval původně list Moskovskij komsomolec s odvoláním na anonymní zdroj blízký vyšetřování. K neštěstí prý také přispěla okolnost, že kapitán letounu Andrej Solomencev předal řízení letounu druhému pilotovi Igorovi Ževelovovi, protože mu nebylo dobře; právě kapitán odpovídá za uvolnění "parkovací brzdy". Během vzletu piloti prý mohli brzdu vypnout, ale to už zřejmě bylo pozdě.

Autoři: ,

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...