Incident se odehrál v úterý večer místního času. Když se letadlo společnosti Republic Airways letící z Connecticutu blížilo k přistávací dráze, řízení letištního provozu ho upozornilo na vrtulník v jeho blízkosti, píše BBC.
„Nad Georgetownem (čtvrť ve Washingtonu) letí ve výšce 300 stop (asi 91 metrů) směrem na sever vrtulník,“ informoval podle zvukového záznamu z webu LiveATC.net řídící letového provozu posádku letadla.
Během několika okamžiků komerční letadlo začalo odbočovat směrem od letiště Ronalda Reagana, jak ukazují data z webu FlightAware, jenž sleduje lety. „Dostali jsme výstrahu o pohybu helikoptéry pod námi,“ řekl ženský hlas v záznamu z kokpitu o upozornění systému, který diagnostikuje riziko hrozící srážky.
Letadlo pak ve 20:11 místního času (ve středu 2:11 SEČ) na washingtonském letišti bezpečně přistálo.
Lety vrtulníků v oblasti pozastaviliAmerický Federální úřad pro letectví (FAA) omezuje na dobu neurčitou lety vrtulníků v okolí washingtonského letiště Ronalda Reagana. Většina helikoptér bude mít nyní zakázáno využívat části dvou tras pro vrtulníky vedoucích v blízkosti letiště na okraji americké metropole. Do oblasti mezi areálem na břehu řeky Potomac a nejbližšími mosty budou moci létat jen policejní a zdravotnické vrtulníky. Deník The Washington Post (WP) napsal, že lety vrtulníků kolem letiště ohrožovaly komerční spoje opakovaně. zdroj: ČTK |
Vzdušný prostor kolem Washingtonu je přetížený a komplikovaný, což je kombinace, která podle leteckých odborníků může vést ke katastrofě, píše agentura AP. Letecký prostor kolem Reaganova letiště podle nich může být výzvou i pro nejzkušenější piloty. Ti se totiž musejí orientovat podle pohybu stovek dalších komerčních i vojenských letadel a nepřístupných oblastí kolem citlivých míst.
„Byla to katastrofa na spadnutí. Ti z nás, kteří to dělají už dlouho, marně upozorňovali, že se něco takového stane, protože naše systémy jsou extrémně přetížené,“ uvedli Ross Aimer, kapitán aerolinek United Airlines ve výslužbě a ředitel firmy Aero Consuting Experts, o středeční smrtelné nehodě.
Zatímco úřady vyšetřují nejhorší letecké neštěstí v USA od roku 2001, tragédie vyvolala nové obavy ohledně specifických rizik na Reaganově letišti. V posledních letech letiště zaznamenalo řadu incidentů, při nichž se těsně zabránilo nehodě.
Podle Nicka Danielse, prezidenta Národní asociace leteckých dispečerů, není neobvyklé, že dispečeři sledují mnoho konfigurací najednou. V době středeční srážky jeden pracoval na dvou různých stanovištích na věži a řídil místní i vrtulníkový provoz, uvedl zdroj z řízení letového provozu televizi CNN.