Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Za havárii může chyba pilota. Zapomněl prý odbrzdit

Svět

  11:09aktualizováno  20:54
MOSKVA - Hlavní verzí se pro vyšetřovatele tragické havárie letadla s hokejisty ruského klubu Lokomotiv Jaroslavl pomalu ale jistě stává chyba pilota. Píše to alespoň ruský tisk v komentářích k analýze černých skříněk letadla, na jehož palubě zahynuli i tři čeští hokejoví reprezentanti. Podle jedné z kolujících, ale úředně nepotvrzených spekulací tisk zmiňuje jako příčinu neštěstí zataženou parkovací brzdu startujícího letounu.

Trosky letounu Jak-42 foto: Reuters

Alexandr Sizov, jediný žijící přímý účastník havárie, mezitím v moskevské nemocnici nabyl vědomí. Ruský hokejista Alexandr Galimov, který v pondělí zraněním podlehl, měl v úterý v Jaroslavli pohřeb.

Odborníci Mezistátního leteckého výboru (MAK), kteří příčiny neštěstí vyšetřují, v pondělní zprávě potvrdili normální fungování všech základních agregátů havarovaného stroje. Tím podle úterních ruských komentářů fakticky vyloučili selhání techniky jako příčinu katastrofy. Již dříve byla jako důvod neštěstí vyloučena nekvalitní vzletová dráha, chyba dispečerů na věži, vadné palivo nebo nepříznivé počasí.

Alexandr Galimov nehodu také přežil, zraněním ale nakonec podlehl.

Příčinu neštěstí zatím neobjasnily černé skříňky.

Zatímco seznam možných příčin katastrofy se zužuje, v tisku je spekulací stále víc. Moskovskij komsomolec v úterý za možnou příčinu označil nevypnutí omezovače obrátek motorů, a tak prý ke katastrofě vedla banální chyba posádky, jako kdyby se příslovečná blondýnka pokoušela rozjet auto se zataženou parkovací brzdou.

"Toto zařízení se používá jen v době, kdy letadlo stojí. Síla motorů stačí k rozjezdu, ale je už problém dosáhnout startovací rychlosti," poznamenal deník s odvoláním na zdroj obeznámený se stavem vyšetřování.

Do Ruska letí český odborník

K chybě mohlo přispět i to, že se kapitán před startem necítil dobře, a tak předal řízení druhému pilotovi, ale vypnout zařízení, zatáhnout parkovací brzdu, bývá kapitánovým úkolem. Stejná chyba podle listu v roce 2005 znemožnila start boeingu americké společnosti Kalitta Air z chabarovského letiště. Tehdy naštěstí příhoda skončila zničenými pneumatikami bez vážnějších následků.

ČTĚTE TAKÉ:

Izvestija zase považují za viníka nekvalitní náhradní díl instalovaný do letadla měsíc před havárií.

Podle spekulací ruských blogerů mohla havárie souviset s mezinárodní politickou konferencí, která v Jaroslavli začala minulý čtvrtek, tedy den po havárii. Letiště Tunošna očekávalo nápor vládních letounů s hosty, a pro méně významný start hokejistů mohlo vyčlenit kratší vzletovou dráhu.

Oficiální místa ale takovou verzi odmítají. Delegace, včetně zahraničních, byly v Jaroslavli očekávány až ve čtvrtek, těsně před začátkem konference. Letoun Jak-42 měl navíc k dispozici vzletovou dráhu dlouhou tři kilometry, ale ve skutečnosti mu stačí i dráha poloviční, argumentují zástupci letiště.

FOTOGALERIE:

Technická komise MAK na svých webových stránkách uvedla, že vstoupila do kontaktu s leteckými vyšetřovacími orgány zemí, jejichž občané při katastrofě u Jaroslavle zahynuli, tedy i České republiky. "Experti těchto států se mohou podle potřeby a v koordinaci s MAK zúčastnit vyšetřování," uvedla komise. Na palubě letadla byli kromě ruských a českých hokejistů také hráči ze Slovenska, Ukrajiny, Běloruska, Německa, Švédska a Lotyšska a jejich kanadský trenér.

Český Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod do Ruska vyšle svého odborníka Josefa Procházku. Ten řekl, že již požádal o ruské vízum a čeká na jeho vyřízení. Procházka prohlásil, že vyšetřování je záležitostí ruské strany; on sám prý bude mít možnost prohlédnout si místo nehody a měl by mít také přístup k důležitým zjištěním, která ruská strana pozorovatelům z jiných zemí poskytne. Podle leteckých předpisů má nárok na obdržení kopie závěrečné zprávy z vyšetřování. Analýza příčin nehody potrvá půl roku, možná i rok, řekl Procházka.

Alexandr Sizov, palubní inženýr havarovaného letounu, který jako jediný zůstal na živu, byl podle pondělních zpráv převezen z jednotky intenzivní péče (JIP) na lůžkové oddělení moskevské Sklifosovského kliniky. V úterý byl ovšem znovu přeložen na JIP, třebaže podle odborníků má jeho zdravotní stav pozitivní tendenci. Spíše než popáleniny na 15 procentech povrchu těla dělá podle listu Kommersant lékařům u Sizova starosti zlomenina lebky a otřes mozku.

Hokejový útočník Alexandr Galimov, který v pondělí rozsáhlým popáleninám podlehl, měl dnes v Jaroslavli pohřeb. K poslednímu rozloučení v místní hale Arena 2000 zamířily tisíce lidí. Pohřeb v kruhu rodiny se podle médií uskuteční podle islámského rituálu na místním muslimském hřbitově.

Museli piloti uvolnit dráhu delegaci?

Kapitán letadla Jak-42 s hokejisty na palubě musel podle slovenského deníku Nový Čas, který se odvolává na informace listu Komsomolskaja Pravda, vyklidit dráhu, protože tam měly přistávat delegace pro politický summit. Dráha byla navíc zkrácena. S novou verzí přišel pilot stíhacího pluku, který je obeznámen s okolnostmi katastrofy.

Spekuluje se o tom, že právě kvůli krátké dráze Jak-42 nenabral dostatečnou výšku a havaroval. Ředitel letiště Tunošna Oleg Kočanov ale něco takového popřel. "Jsou to hlouposti, letadla s VIP hosty měla přistávat až druhý den po tragédii a navíc ani ne ráno," řekl listu Kočanov. Chybu dispečerů navíc vyloučili vyšetřovatelé už na začátku.

Autoři: ,