130 let

Hasiči na místě havárie | foto: ČTK

Aktualizováno

Za nehodu letadla v Kazani prý může selhání posádky či techniky

Svět
  •   11:02aktualizováno  15:02
MOSKVA - Ruští vyšetřovatelé považují za nejpravděpodobnější příčinu nedělní nehody ruského boeingu při přistání v Kazani, která si vyžádala 50 mrtvých, chybu pilotů či případné selhání techniky. Novinářům to v pondělí sdělil náčelník vyšetřovatelů dopravních nehod v Povolží Alexandr Poltinin.

Dříve vyšetřovatelé nevylučovali žádnou verzi: vliv počasí, chybu pilotů, poruchu, problémy s palivem i teroristický útok.

Na místě nehody se v pondělí našly dvě "černé skříňky", zachycující údaje o letu a komunikaci posádky, ale obě jsou podle zdroje Interfaxu silně poškozeny. "Našly se dva záznamníky: datový a řečový. Je ale předčasné sdělovat, v jakém jsou stavu," uvedla Taťjana Anodinová, šéfka Mezistátního leteckého výboru, který v Rusku a postsovětských zemích vyšetřuje letecké nehody.

Letoun se podle náčelníka Poltinina zřítil mezi přistávací dráhu a dráhu určenou pro rolování. Následně vybuchly palivové nádrže a vzplál požár, který se podařilo uhasit až k ránu.

VÍCE ZDE:

Mnoho otázek zůstává

Zahynulo šest členů posádky a 44 cestujících, včetně dvou dívek ve věku 11 a 15 let a dvou cizinek, Britky a Ukrajinky. Mezi oběťmi je i starší ze dvou synů prezidenta autonomního Tatarstánu, šéf republikové tajné služby či manželka známého sportovního komentátora. Během noci se podařilo nalézt všechny mrtvé, některá těla jsou však silně ohořelá. K identifikaci bude třeba analýza DNA.

Poltinin připustil, že není jasné, proč letoun nepřistál hned napoprvé a proč posádka podruhé oblétala letiště. Na otázku, zda piloti hlásili věži nějaké potíže, náčelník jen řekl, že posádka byla ve spojení s letištěm.

Podle Interfaxu posádka asi 500 metrů před začátkem přistávací dráhy ohlásila, že není připravena přistát, a pokusila se odletět na druhý okruh. Ale stroj zavadil o zem a zřítil se. V tu dobu bylo počasí na letišti normální.

Dispečer Kirill Kornišin televizi Rossija 24 řekl, že jeden z pilotů, Rustem Salichov či Viktor Gucul mu hlásil, že letadlo se chystá na druhý oblet letiště. "Řekl, že není v konfiguraci pro přistání. Dal jsem mu kompletní údaje, jak by to mělo normálně vypadat. Potvrdil. Ale neodletěl. Odehrálo se to doslova během pár vteřin," řekl.

Vyšetřovatelé odeslali do Moskvy k testům vzorky paliva a maziv, jakož i zabrali u letecké společnosti Tatarstan všechny dokumenty týkající se technického stavu letounu a přípravy pilotů.

Tatarstán sedmým uživatelem letounu

Experti a zákonodárci, dotazovaní médii, se přiklánějí spíše k verzi o chybě pilotů, údajně bez velkých zkušeností s daným letounem, než o selhání techniky. "Zatím nic není jasné," usoudil naopak Magomed Tolbojev zkušební letec vyznamenaný titulem Hrdina Ruska. K tragédii podle něj mohlo vést množství faktorů a možnou příčinu bude možné zjistit až po rozluštění záznamů z "černých skříněk".

Na místě neštěstí působí komise pod vedením federálního ministra pro mimořádné události a experti na letecké nehody. Letiště zůstává uzavřeno.

Havarovaný letoun poprvé vzlétl v roce 1990. Tatarstán, který si stroj vzal na leasing v roce 2008, byl sedmým uživatelem. Skoro pět let stroj provozovaly Uganda Airlines. Letoun měl v roce 2001 vážnou nehodu v Brazílii, obešla se však bez obětí. Oba piloti podle své firmy létali 21 a 23 let.

Pozůstalí po obětech dostanou dva miliony rublů (1,2 milionu Kč) od pojišťovny. Další milion rublů přislíbila všem rodinám místní vláda.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás