Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Zatažená brzda? V ruském letectví je možné vše, tvrdí pilot

Svět

  10:23
MOSKVA - Zděšení a údiv ruských expertů vyvolala úterní informace listu Moskovskij komsomolec, že za katastrofu letadla Jak-42 u Jaroslavle může triviální chyba pilota. "V ruském letectví je dnes už všechno možné," tvrdí zkušební letec Sergej Knyšov.

Letoun Jak-42

Ze zvukových záznamů černé skříňky se podle zdroje Moskevského komsomolce dá usuzovat, že nevolností postižený hlavní pilot Andrej Solomencev předal řízení druhému pilotovi Igoru Ževelovovi, aniž by omezovač obrátek odblokoval. Zdroj nevylučuje, že piloti si během startu chyby všimli a brzdu uvolnili. Pro dosažení potřebné rychlosti ale už bylo pozdě.

Pád letounu zavinil lidský faktor

Pro zkušebního pilota Knyšova je verze šířená ruským tiskem jen těžko k uvěření. "Zajištěného omezovače prostě není možné si nevšimnout," tvrdí. "Při dnešní úrovni výcviku pilotů a hrůznému stavu ruského letectva je ale všechno možné. Druhý pilot je dnes v letadlech prakticky nulová veličina," uvedl Knyšov. Server Newsru.com k tomu v komentáři napsal, že v automobilech se o rozjezd se zataženou ruční brzdou pokoušejí "jen blondýny".

V autě se zataženou brzdou jezdí jen blondýny
Knyšovův kolega Alexandr Akimenkov na serveru Gazeta.ru verzi s ruční brzdou přímo vylučuje. Se "zataženou ruční brzdou" podle něj Jak-42 prakticky nemohl vzletět, protože sílící tah motorů směřující proti omezovači by prý kola od podvozku odtrhl.

FOTOGALERIE

Lidé se loučili s hokejisty Jaroslavle

Poklonit památce obětí se přišli mimo jiné prezident Mezinárodní hokejové federace René Fasel

O zkušenostech a délce praxe obou pilotů havarovaného stroje ruská média přinášejí rozporuplné informace. Podle některých měl první pilot nalétáno téměř 7000 hodin, druhý dokonce dvojnásobek. Značnou část z nich přitom absolvovali právě v pilotní kabině jaků.

Server Lifenews.ru naopak s odvoláním na experty označuje praxi posádky za nedostatečnou. Druhý pilot Ževelov prý teprve nedávno na Jak-42 "přesedl" ze stroje Jak-40 a první pilot Solomencev údajně nalétal na Jaku-42 kolem 1400 hodin, přičemž za dostatečných se považuje nejméně 8000 hodin. Zkušební letec Vadim Bazykin označil praxi posádky za "katastrofálně nedostatečnou".

V letounu zahynuli čeští hokejisté

Hlavní záhadou ale podle něj zůstává, proč letoun, který se choval nestandardně, piloti nezastavili, byť na poslední chvíli a s pravděpodobností kolize. "Nasnadě je ta nejjednodušší odpověď - neměli dost zkušeností," uvedl Bazykin.

Klíčová bude výpověď jediného přeživšího
Kromě analýzy černých skříněk je podle ruského tisku zřejmé, že klíčovou se za těchto okolností může stát výpověď palubního inženýra Alexandra Sizova, který jediný havárii přežil. Jeho stav se sice postupně zlepšuje - dnes ho lékaři označili za "vcelku uspokojivý" -, vyšetřovatele k němu ale zatím nepouštějí. Nejdříve se tak prý stane kolem víkendu.

Oficiální tečku za vyšetřováním udělá až úřední výnos ruského Mezistátního leteckého výboru, který je zkoumáním případu pověřen. Některá média nevylučují, že se tak může stát už dnes.

Autoři: ,

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...