6. května 2019 10:31, aktualizováno  17:37 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Záchranáři vyprostili 41 obětí z vraku letadla Aeroflotu. Vyšetřovatelé prověřují možnou vinu posádky

STROJ SUCHOJ SUPERJET 100. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy STROJ SUCHOJ SUPERJET 100. | foto: Reuters

MOSKVA Ruští záchranáři vyprostili z havarovaného letounu Suchoj Superjet 100 (SSJ 100) těla všech obětí nedělní katastrofy na moskevském letišti Šeremeťjevo, při níž zahynulo 41 ze 78 lidí na palubě. Stroj letící do Murmanska se krátce po startu pokusil o nouzové přistání, při němž vzplály motory a shořela celá zadní část letadla. O příčinách neštěstí se stále jen spekuluje, většina ruských médií hovoří o úderu blesku.

Do nemocnice bylo převezeno šest lidí, z toho tři členové posádky. Mezi mrtvými jsou podle agentury Interfax dvě děti. Společnost Aeroflot publikovala jmenný seznam přeživších, podle jmen jsou zřejmě všichni Rusové.  Americké velvyslanectví v Moskvě podle agentury Interfax potvrdilo, že mezi oběťmi je i občan USA.

V troskách letounu byly nalezeny dvě takzvané černé skříňky, elektronická zařízení pro záznam datové a verbální komunikace. Identifikace mrtvých bude podle agentury TASS vzhledem k intenzitě požáru komplikovaná, připravují se analýzy DNA. Většina mrtvých se udusila kouřem.

Podle předběžné informace ruských vyšetřovatelů stroj při nouzovém přistání čtyřikrát udeřil o ranvej a část podvozku se odlomila. Úlomky zasáhly levou palivovou nádrž, která vzplála. Oheň okamžitě přeskočil na motory a zadní část trupu.

Místo dopadu letadla i v pondělí omezuje provoz, letiště Šeremeťjevo využívá jen jednu ze dvou startovacích drah a muselo zrušit nejméně čtyřicet plánovaných letů. Cestující všech linek odkloněných kvůli havárii do Petrohradu a Nižního Novgorodu, včetně mezinárodních, v pondělí dorazili do Moskvy, uvedl Aeroflot.

Příčiny katastrofy stále nejsou jasné, hlavní vyšetřovací verzí je podle ruských médií úder blesku ve výšce dvou kilometrů nad zemí. Vyloučeno prý není ani selhání techniky nebo „nedostatečná kvalifikace pilotů, dispečerů nebo technického personálu“. Lety strojů SSJ 100 ruské úřady nezastavily, podle ministra dopravy Jevgenije Ditricha to není nutné.

Vyšetřovatelé podle webu deníku Kommersant zkoumají i verzi, zda se chyby nedopustila posádka, která uskutečnila příliš prudké nouzové přistání, s následným rozbitím podvozku, únikem paliva a požárem. „Je možné, že posádka uspěchala rozhodnutí (vrátit se zpět na Šeremeťjevo s letadlem s plnými palivovými nádržemi), které se ukázalo osudným pro 41 cestujících,“ poznamenal Kommersant a dodal, že vyšetřovatelé by měli vyhodnotit i pomalý zásah letištních hasičů, kteří k hořícímu letadlu na dráze dojeli až za několik minut.

‚Zprávy jsem přijal s těžkým srdcem‘

Podle informací listu Kommersant byl havarovaný stroj prakticky nový, Aeroflot ho od ruského výrobce získal předloni. Stroj byl využíván na středních regionálních tratích. Žádná zahraniční letecká společnost podle dostupných zdrojů letadla typu SSJ 100 nevyužívá. Dvoumotorová letadla uskutečnila první komerční let v červnu 2011. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) udělila těmto letadlům certifikaci v únoru 2012.

Stroj Suchoj Superjet 100 společnosti Aeroflot dosedl na přistávací dráhu...
Z letadla stoupal černý dým.

Superjet se snaží být konkurentem letadel brazilské společnosti Embraer a kanadské Bombardier. Letadlo bylo vyvinuto ve spolupráci s italským výrobcem letecké a vojenské techniky Finmeccanica a je prvním letadlem pro osobní dopravu vyrobeným v Rusku od rozpadu Sovětského svazu.

Akcie Aeroflotu, největšího ruského leteckého dopravce, ztratily v pondělí ráno na moskevské burze téměř tři procenta. Prezident Miloš Zeman v pondělí  kondoloval ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi kvůli nedělní nehodě ruského letadla na letišti Šeremeťjevo v Moskvě. 

Zeman v telegramu uvedl, že zprávy o leteckém neštěstí přijal s těžkým srdcem. Připomněl, že za sebou zanechalo desítky obětí včetně dětí. „Dovolte, abych v této smutné a těžké chvíli jménem české veřejnosti i jménem svým vyjádřil naši hlubokou soustrast rodinám pozůstalých i celému ruskému národu,“ napsal prezident.

Stroj Suchoj Superjet 100 vyslal krátce po startu signál nouze a posádka žádala o návrat na letiště a nouzové přistání. Podle informací, které získal Interfax od nejmenovaného zdroje dobře obeznámeného s vyšetřováním, přistával s plnými nádržemi paliva. Letadlo po tvrdém přistání začalo hořet, zcela shořela jeho celá zadní část. Část lidí se podařilo evakuovat s pomocí nafukovacích skluzů.

Ruské regionální aerolinky Jamal, které zatím provozují 15 letadel Suchoj Superjet 100, se po katastrofě na Šeremeťjevu zřekly plánu letos v létě zakoupit dalších deset strojů tohoto typu. Oficiálně tento krok zdůvodnily potížemi udržet stávající flotilu letadel v provozu.

ČTK