Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Zmizení Boeingu 777 není dílem teroristů, soudí Interpol

Asie

  13:16
KUALA LUMPUR - Víkendové zmizení malajsijského dopravního letadla s největší pravděpodobností nebylo důsledkem teroristického útoku, konstatoval v úterý šéf mezinárodní policejní organizace Interpol. Interpol již také identifikoval dva pasažéry, kteří do letadla nastoupili s ukradenými pasy. Jedná se o dva Íránce, kteří podle dostupných informací neměli žádné napojení na teroristy.

Důstojník indonéského letectva ukazuje mapu s vyznačeným územím pátrací akce po záhadně zmizelém letadle. foto: ČTK

"Čím víc informací získáváme, tím silnějšího nabýváme přesvědčení, že to nebyl teroristický incident," prohlásil generální tajemník Interpolu Ronald Noble.

Malajsijská armáda v úterý uvedla, že v den zmizení zaregistrovala na svých radarech letadlo v Malacké úžině, tedy daleko od místa, kde řízení civilní letecké dopravy ztratilo se strojem v sobotu kontakt.

VÍCE ZDE:

Stroj s 239 lidmi na palubě letěl z Kuala Lumpuru do Pekingu a posádka se zemí přestala komunikovat asi po hodině letu východně od pobřeží Malajsie, nedaleko přístavu Kota Bharu. Dosud se nenašla žádná stopa, která by ozřejmila osud boeingu. Podle úterního vyjádření nejmenovaného malajsijského vojenského činitele ale armáda sledovala letadlo na radaru přes Malackou úžinu, tedy západně od malajsijských břehů.

"(Letadlo) změnilo kurz po přeletu nad Kota Bharu, sestoupilo do nižší výšky a zamířilo do Malacké úžiny," řekl podle agentury Reuters vojenský činitel.

Pátrání se soustředí na pasažéry

Vzhledem k tomu, že letadlo nevyslalo žádné nouzové volání ani nehlásilo problémy, a vzhledem k tomu, že se nenašly jeho trosky, soustřeďuje se policejní pátrání na údaje o pasažérech. Policisté zjišťují, zda některý z cestujících neměl osobní či psychické problémy a zda mezi cestujícími nemohli být potenciální teroristé. Do centra pozornosti se tak dostali dva muži, kteří si letenky koupili na evropské pasy ukradené v minulých dvou letech v Asii.

Šéf Interpolu Noble uvedl, že šlo o dva Íránce, pravděpodobně žadatele o azyl, jimž cestu do Evropy zařídili pašeráci lidí.

Oba Íránce, pravděpodobně žadatele o azyl, jimž cestu do Evropy zařídili pašeráci lidí, zachytily bezpečnostní kamery na letišti.

Podle Noblea Íránci původně cestovali na íránské pasy, v malajsijské metropoli Kuala Lumpuru je ale vyměnili a předložili kradený italský a rakouský pas. Kam oba muži směřovali, není zatím přesně známo. Jeden z nich, jemuž bylo 18 let, mířil podle některých zdrojů do Německa, kde hodlat požádat o azyl. Druhý Íránec, kterému bylo 29 let, mířil podle švédského tisku do Švédska. Interpol dnes zveřejnil také podobizny mužů, jak je zachytily před odletem bezpečnostní kamery.

Malajsijská policie oznámila, že letenky obou nositelů ukradených pasů byly zakoupeny společně. Z Pekingu měli oba pokračovat do Amsterodamu, jeden z nich pak dále do Frankfurtu. "Nedomníváme se, že patřil k nějaké teroristické skupině," konstatovali malajsijští policisté.

NEJVĚTŠÍ ZÁHADY ZMIZELÝCH LETADEL

Záhadné zmizení letadla, po němž se zatím nenašlo ani stopy, není prvním vzdušným dramatem, které vyvolává víc otázek než odpovědí. Zpravodajský server Politico sestavil přehled některých z největších záhad minulosti točících se kolem zřícení či zmizení letadel:

  1. AIR FRANCE LET 447 (2009) Pokud se malajsijské letadlo zřítilo, pak by nehoda byla nejpodobnější tragické nehodě letadla Airbus A330 letecké společnosti Air France, který zmizel nad Atlantikem cestou z Rio de Janeira do Paříže. Stejně jako v případě letu Malaysia Airlines, ani piloti Air France nevyslali žádný nouzový signál. Vyšetřovatelé nenašli a nezjistili o osudu letadla s 228 lidmi na palubě nic celých pět dní od jeho zmizení, než záchranné a pátrací týmy konečně objevily část ocasu ve vodě. Samotné trosky letadla se na dně našly až za dva roky a trvalo další rok, než vyšetřovatelé stanovili příčinu neštěstí - krystalky ledu, které zablokovaly rychlostní senzory letadla, což vedlo ke smrtícímu poklesu vztlaku pod křídly.
  2. TWA LET 800 (1996) Letoun Boeing 747 měl letět do Evropy, když vybuchl a zřítil se krátce po startu z newyorského Mezinárodního letiště Johna F. Kennedyho. Zahynulo všech 230 lidí na palubě. Po čtyřletém vyšetřování Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTBS) zjistil, že pravděpodobnou příčinou byl výbuch palivové nádrže způsobený vadnou elektroinstalací. Stále ale koluje řada konspiračních teorií, podle nichž šlo o něco mnohem hanebnějšího, například bombu nebo odpálenou raketu; na toto téma byl natočen i dokument odvysílaný ve stejném roce. Ještě v létě loňského roku, tedy téměř dvě desetiletí po nehodě, cítila NTBS potřebu svolat tiskovou konferenci, na níž zdůraznila, že žádné důkazy z radarů, fyzických důkazů či svědectví lidí nenasvědčují, že by šlo o raketový útok.
  3. EGYPTAIR LET 990 (1999) Letoun Boeing 767 na cestě z New Yorku do Káhiry se zřítil krátce po startu a zahynulo všech 200 lidí na palubě. Po dvouletém vyšetřování NTBS došel k závěru, že střídající druhý pilot v kokpitu úmyslně způsobil nehodu. Důkazy zahrnovaly trajektorii letadla, stejně jako hlasový záznam z kokpitu a další údaje naznačující, že se kapitán letadla a druhý pilot prali o kontrolu nad strojem během posledních minut před neštěstím. Druhý pilot opakovaně prohlašoval: "Spoléhám na boha." Egyptská vláda ale tuto verzi událostí zpochybnila a vydala vlastní zprávu, podle níž nehodu způsobilo mechanické selhání kontroly stoupání letadla.
  4. REPUBLIKÁNI HALE BOGGS A NICK BEGICH (1972) Boggs, který byl v té době vůdcem většiny v americké sněmovně, a Begich nastoupili do dvoumotorové Cessny v aljašském Anchorage. Letoun zmizel cestou do Juneau na Aljašce. Letadlo se nikdy nenašlo navzdory 39 dní trvajícímu pátrání, které list The Washington Post označil za "největší v dějinách Aljašky". Zapojilo se do něj více než 70 letadel, která nalétala 3600 hodin. Okamžitě se vynořily konspirační teorie opírající se o to, že Boggs byl členem Warrenovy komise, která měla prošetřit okolnosti atentátu na Johna Fitzgeralda Kennedyho. Případně se spekulovalo o tom, že Begiche "zavraždili Srbové kvůli jeho chorvatskému původu".
  5. FLYING TIGER LINE LET 739 (1962) Letoun Lockheed L-1049 Super Constellation najatý americkou armádou, aby přepravil téměř 100 vojáků z Kalifornie do tehdejšího Saigonu doplnil palivo na Guamu, a mířil na Filipíny, když beze stopy či nouzového signálu zmizel. V té době jeho zmizení vyvolalo rozsáhlé pátrání ze vzduchu i na moři a také štědrou dávku konspiračních teorií. Mezi nimi byla možná sabotáž, únos či dokonce sestřelení vlastními silami. Přesná příčina nebyla nikdy zjištěna a vrak se nenašel. Jako nepravděpodobnější možnost se jeví výbuch za letu; tanker proplouvající zhruba oblastí, kudy měl stroj letět, viděl ve vzduchu explozi.
  6. AMELIA ERHARTOVÁ (1937) Ve výčtu nejzáhadnějších zmizení nemůže chybět. Nejvytrvalejší letecká záhada všech dob se točí kolem otázky, co se stalo s letounem Lockheed Electra, který pilotovala Amelia Earhartová a její navigátor Fred Noonan. Společně vyrazili na pokus obletět svět a nikdo o nich víc neslyšel. Mnozí věří, že jí jednoduše došlo palivo a spadla do vody nedaleko ostrova Howland uprostřed Pacifiku. Koluje ale stále značné množství konspiračních teorií včetně té, že ji unesli Japonci.
  7. GLENN MILLER (1944) Slavný americký muzikant a kapelník, který tehdy byl majorem letectva, nastoupil v Anglii na palubu letounu královského letectva Norseman C-64 a odletěl do Paříže, kde se měl připojit ke zbytku kapely. Letadlo ale do cíle nikdy nedoletělo a tehdy se předpokládalo, že se zřítilo do Lamanšského průlivu, nad nímž byla mlha. Ale opět se vynořilo značné množství konspiračních teorií. Mezi kolujícími příběhy byl například ten, že Millera zastřelil náhodně pařížský policista, ale armáda to ututlala, anebo že jeho letadlo sestřelilo vražedné německé komando.
Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!