Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Tajemný svět zastydlých mužů

Česko

V komedii Na doraz se režisér Todd Philips pokouší navázat na svůj úspěšný film Pařba ve Vegas, s nímž je jeho novinka v mnoha ohledech spřízněná. Autor se vyzkoušenou formuli pokouší rozvinout a posunout někam dál - se střídavými úspěchy.

Velice spolehlivý - přinejmenším z komerčního hlediska - žánr se v posledních letech stal z tzv. buddy movies - komedií o pánech a především pro pánské publikum. Jsou to jistým způsobem antiteze komedií romantických. Odehrávají se v prostředí nikterak načančaném a jejich hrdinové mají daleko k princům. Jsou to exemplární zastydlí nekňubové, kteří si ve velkém a zlém světě vytvořili vlastní rezervaci, v níž tráví čas družnou konverzací o popkulturních tématech, značně sprostým vtipkováním a úspěšným odvracením nástupu dospělosti.

Nejvýraznější hvězdou toho subžánru je Judd Apatow, který se jako režisér nebo producent podílel například na filmech Superbad, Zbouchnutá nebo Travička zelená. Loni na tomto poli výrazně uspěl Todd Philips s filmem Pařba ve Vegas (brutálně popisná verze původního názvu Hangover), v němž se tři parťáci, kteří do Vegas jeli s kamarádem na předsvatební tah, vracejí v čase po vlastních stopách a zjišťují okolnosti svého vskutku infernálního tahu z předešlé noci.

Také film Na doraz se odehrává v čistě mužském světě, kde žena funguje jenom jako (v tomto případě celkem milá) stíhačka na telefonu. Úspěšný architekt Peter (Robert Downey jr.) čeká narození prvního dítěte, kvůli souhře dost výstředních okolností je ale „vyloučen z přepravy“ v letadle a musí jet autem přes celou Ameriku ve společnosti beznadějně pošahaného Ethana (Zach Galifianakis). Cestou se pochopitelně ledacos přihodí.

Nový Phillipsův film není zrovna smršť gagů, nějaké důvody k uchechtnutí se v něm ale najít dají - někdy i docela hlasitému. Znejišťující je, že autoři jako kdyby chtěli vykročit za hranice žánru, žertíky s masturbujícím buldočkem tak v Na doraz koexistují s pasážemi ne snad přímo vážnými, přinejmenším ale ne míněnými pro zasmání. Phillipsův pohled na protagonisty také není sympatizující, ukazuje je bez chápavé „bráškovské“ přívětivosti. Upjatý elegán, který má problém udržet pod kontrolu svou agresi (Downeyho šarmu svědčí spíš bohémštější polohy), tráví čas s „mimoněm“ tak zoufalým, až to přestává být legrace - Galifianakis má tenhle typ postavy v Hollywoodu obšlápnutý tak dokonale, že se z té škatulky bude jen těžko dostávat. Ty naštvanější, agresivní momenty zvýrazňují umělost povinné smiřovačky a závěrečný happy end. Žánrová neukotvenost film ale nečiní výraznějším. Je z něj hybrid, na nějž se - jeho podivnosti navzdory - zapomene celkem rychle.

Na doraz (USA 2010) Režie: Todd Philips Hrají: Robert Downey jr., Zach Galifianakis, Jamie Foxx a další Premiéra 2. prosince

Autor: