Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Tak trochu osobnější SUV

Česko

Možná tomu nebudete věřit, ale skutečný charakter Škody Yeti nemusí být zřejmý na první pohled. Až týdenní test mi umožnil, jak doufám, tento automobil pochopit.

Zajímavé je, že když jsem se o Yetim bavil s lidmi, tak mnoho z nich se ani tak nezaobíralo jeho vzhledem, technikou nebo terénními schopnostmi, jako spíše tím, kam tento vůz ve výrobním programu značky Škoda zařadit. Ukazuje se, že právě pochopení tohoto automobilu není úplně snadné. Vždyť se dokonce v některých odborných médiích zaměřených výhradně na automobily objevily názory, že Yeti je vlastně jenom zvýšený Roomster s pohonem všech kol – co na tom, že tato auta spojuje vlastně jen délka karoserie a podobné řešení sedadel v zadní části karoserie.

Z mého pohledu je u Yetiho důležité, že je postaven na podvozku Octavie, tedy přesněji řečeno Volkswagenu Golf. Má tedy robustní stavbu, a především zadní víceprvkovou nápravu. Podvozek je stejně jako u modelu Octavia Scout posazen o něco výše – konkrétně na světlou výšku 180 mm. Tato hodnota je plus minus stejná jako u ostatních vozů segmentu SUV, které nejsou určené pro kdovíjaké řádění v terénu.

Zábavné svezení Právě podvozek je tím, co mě během testu na Yetim nadchlo nejvíc. Sladění pružin a tlumičů je velmi dobré. Nezáleží přitom, zda jedete v plném obsazení nebo s prázdným vozem – podvozek za všech okolností velmi účinně kopíroval nerovnosti vozovky, a tak nabízel pocit značné jistoty. To platí hlavně pro jízdu na běžných českých okresních silničkách. Na nich Yeti nabízel překvapivou ochotu k zatáčení, a dokonce lze říci, že i potěšení z řízení. Poslední hodnocení je samozřejmě potřeba brát s určitou rezervou, a především v relaci k danému segmentu. Abych ale řekl pravdu, tak neznám žádné jiné auto s takovou světlou výškou a podobnou velikostí, za jehož volantem bych si tak užil spojení podmanivého projevu a přitom pohodlí.

Možná to bude znít zvláštně, ale podle mě je právě Yeti z pohledu řízení v současnosti nejpříjemnějším modelem svého výrobce. Ve srovnání s Octavií se díky kratším převisům méně kolébá v podélném směru a lépe tlumí nerovnosti. Oproti Superbu je jednoduše obratnější a živější. Při srovnání s již zmiňovaným Roomsterem vyniká především lepší kontakt kol s vozovkou, který se projevuje hlavně na méně kvalitních površích.

Možná i díky tomuto pocitu se mi zdálo, že použitý naftový motor s výkonem 140 koní poněkud tlumil jinak vynikající jízdní projev. Je zřejmé, že kvůli spotřebě paliva bude právě tento motor nejčastějším objektem v hledáčku budoucích majitelů, avšak z pohledu jízdních zážitků, kultury projevu a v neposlední řadě i hlučnosti je příjemnější volbou levnější 1,8 turbo.

Naftový čtyřválec je vhodnou volbou především z pohledu spotřeby paliva – během testu se její hodnota pohybovala kolem 7,5 l/100 km, což je o přibližně dva litry méně než u zážehové verze.

Testovaný vznětový motor se 140 k je středně výkonným naftovým provedením a zdá se, že v případě, kdy vyžadujete pohon všech kol, je také jeho volba z trojice turbodieselů nejrozumnější.

Variabilní zadní část Při pobytu za volantem Yeti nijak zvlášť nepřekvapuje – praktická jsou samozřejmě výše umístěná sedadla, která přinášejí lepší výhled všemi směry. Jinak je ale vše v typickém duchu značky Škoda a Volkswagen. To znamená pečlivé zpracování, přehlednost, funkčnost, ale také určitá strohost a předvídatelnost. Z čistě subjektivního pohledu by přístrojové desce neškodilo více hravosti, možná by potom lépe ladila s poměrně odvážným a bezpochyby originálním vnějším designem.

Kladné body Yeti sbírá v zadní části. Zde jsou povedeně variabilní sedadla nabízející dostatek prostoru a komfortu. Sedadla jsou ve značném rozsahu posuvná a měnit lze také sklon jejich opěradel. Díky tomu se mění i velikost prostoru pro zavazadla od nejmenšího 405 l až po 510 l.

Nutno ale dodat, že pro pohodlí posádky je vhodné mít sedadla co možná nejvíce vzadu. I tak je ale prostor pro zavazadla pro běžné používání zcela dostatečný. Celkově vyšší stavba vozu s sebou přináší i zvýšenou podlahu prostoru pro náklad – to lze sice považovat za zápor, avšak nijak zásadní.

Ještě ale zpět k sedadlům druhé řady. Ta lze například také nezávisle sklápět a vyjímat ven z vozu. Nejedná se totiž o lavici, ale o tři samostatná sedadla dělená přibližně v poměru 40:20:40. Ve srovnání s modelem Roomster je prostor vzadu širší.

Vyvážený celek s vlastním charakterem Test ukázal, že Škoda Yeti je velmi zdařilým, a hlavně chytře navrženým vozem. Zaujalo mě spojení relativně malé délky karoserie 4,2 metru (například jako Volkswagen Golf) a vynikajícího podvozku, které vytvořilo obratný automobil s vynikajícím výhledem a senzačními jízdními vlastnostmi.

Yeti se zdá býti zajímavou nabídkou z pohledu ceny. To však platí především pro základní verze s předním pohonem. U čtyřkolek již není rozdíl v ceně tak markantní, ale přesto Yeti patří spíše k levnějším vozům daného zaměření.

***

Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4 Koncepce: pětidveřové pětimístné SUV s motorem vpředu napříč a pohonem všech kol, rozměry 4223x 1793x 1691 mm, rozvor 2578 mm, provozní hmotnost 1545 kg, zavazadlový prostor 405-1760 l

Škoda Yeti je praktickým autem s velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Zvětšená světlá výška a „terénnější“ vzhled jsou v případě tohoto vozu z mého pohledu určitým bonusem. Z tohoto důvodu ani není nezbytně nutné vybírat výhradně z verzí s pohonem všech kol. Klady: jízdní vlastnosti, variabilita, kompaktní rozměry, výhled z vozu Zápory: hlučnější turbodiesel, vyšší podlaha zav. prostoru, zatím se prodávají jen verze 4x4 KONKURENCE

Nissan Qashqai nemá v nabídce verzi s podobně silným naftovým motorem a pohonem všech kol. Obecně lze ale říci, že Qashqai je mírně dražší a na pohled nepůsobí tak „terénním“ dojmem. Má méně podmanivé jízdní vlastnosti, avšak je nabízen s dvojicí délek karoserie.

Volkswagen Tiguan má stejný podvozek a je o 20 centimetrů delší. Možná působí o něco bytelnějším dojmem, ale je také o více než 100 tisíc dražší. Na silnici se oba vozy chovají podobně, Tiguan dokáže nabídnout lepší průchodnost terénem.

Tabulka

Motor čtyřválcový turbodiesel,

1968 cm3

Výkon 103 kW (140 k)/4000 min-1

Toč. mom. 320 N.m/1750-2500 min-1

Převodovka 6M

Zrychlení 0–100 km/h 9,9 s

Nejvyšší rychlost 190 km/h

Kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km

Cena 619 800 Kč

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!