Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Takové úspěchy bych přál všem

Česko

Muzikolog a znalec díla Bohuslava Martinů Aleš Březina reaguje na překladatele Roberta Novotného (LN 21. 2.). Ten při vyhlášení letošního Roku Martinů přišel s názorem, že skladatel je přeceňován.

POLEMIKA

Ve svém výčtu, který jsem omezil jen na dobu skladatelova života, jsem záměrně vynechal několik set dalších premiér a opakovaných uvedení děl v mnoha zemích světa. Když se podíváme na současnost, pak jen během pár uplynulých let opery Bohuslava Martinů nastudovaly Opera de Paris, Bregenzer Festspiele, Stadttheater Zürich, opera Garsington (Oxford), jeho symfonická díla chystají v nejbližších měsících kromě všech českých orchestrů také filharmonici v Berlíně, Vídni a New Yorku. Počet uvedení jeho komorních skladeb jde jen letos do stovek, ve všech velkých obchodech s hudebními nosiči se nachází přihrádka se jménem a nahrávkami děl Martinů.

Ctitelé jeho hudby založili společnosti v různých zemích a existuje i International Martinů Circle. Jeho díla vyšla u 17 nakladatelů v Česku, Německu, Rakousku, Francii, USA a Izraeli. Kromě pražskojarní konference se uskuteční v květnu a červnu ještě muzikologické kongresy v Drážďanech a ve Vídni. Přál bych podobné úspěchy všem vynikajícím českým či v Čechách narozeným autorům, nejen Heinrichu Ignazi Biberovi a Gustavu Mahlerovi, které zmiňuje vcelku nahodile pan Novotný.

Pár dat ze života „přeceňovaného“ skladatele:

1919 – premiéra České rapsodie v podání České filharmonie. Turné s orchestrem ND do Londýna, Paříže, Ženevy, Bernu a Curychu.

1924 – Václav Talich s Českou filharmonií nastudoval světovou premiéru skladby Half-Time.

1931 – Martinů zvolen členem České akademie věd a umění. Gaspar Casadó v Berlíně premiéroval Koncert č. 1 pro violoncello a orchestr a Walther Straram v Paříži premiéru Serenády pro komorní orchestr.

1932 – Smyčcový sextet získává 1. cenu nadace Elisabeth Sprague-Coolidge ve Washingtonu.

1934 – Martinů zvolen do výkonného výboru Société Triton, prestižní pařížské společnosti pro soudobou hudbu. Premiéra Invencí pro orchestr na Bienále v Benátkách.

1938 – Premiéra Julietty v Národním divadle v Praze a premiéra Tre ricercari na Bienále v Benátkách.

1941 – Usazuje se v New Yorku, světová premiéra Concerta grossa (Sergej Kusevický a Bostonský symfonický orchestr).

1942 – Učí v Berkshire Music Center, na Mannes School of Music v NY a na univerzitě v Princetonu. 1948 – Profesorem skladby na Princetonu

1950 – Premiéra Sinfonietty v podání La Jolla v Kalifornii

1951 – Inscenace Veselohry na mostě (1935) na Mannes School of Music oceněna newyorskou kritikou jako nejlepší opera roku

1953 – Získává americké občanství. Premiéra dvou oper složených na objednávku televizní stanice NBC – Čím lidé žijí a Ženitba.

1955 – Charles Munch premiéruje s Bostonským symfonickým orchestrem Symfonické fantazie. Martinů za ně získává výroční cenu Kruhu newyorských hudebních kritiků.

1956 – Rafael Kubelík uvádí s Vídeňskými filharmoniky Fresky Piero della Francesca na festivalu v Salzburgu. Leopold Stokowski s Newyorskými filharmoniky a Firkušným nastudoval světovou premiéru Koncertu č. 4 pro klavír a orchestr. Martinů nastupuje na Americkou akademii v Římě jako profesor kompozice a „composer in residence“.

1959 – Opera ve Wiesbadenu nastudovala inscenaci Julietty a Smetanovo divadlo v Praze ve světové premiéře operu Mirandolina.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!