7. srpna 2018 17:45, aktualizováno  18:39 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Tanky vytáhly v Nymburce celou konstrukci spadlé lávky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Speciální tanky začaly ráno vytahovat z Labe v Nymburce zřícenou konstrukci... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Speciální tanky začaly ráno vytahovat z Labe v Nymburce zřícenou konstrukci... | foto: ČTK

Nymburk Zbouraná lávka přes Labe v Nymburce je z vody pryč, konstrukci v úterý z vody vytáhly během zhruba devíti hodin speciální hasičské tanky. Stavební firma shodila lávku do řeky už v pátek. Město nechalo přemostění pro chodce zbourat, protože hrozilo, že se zřítí. Nymburská lávka byla stejné konstrukce jako ta v Praze-Troji, která se samovolně zřítila loni v prosinci. V Praze tehdy byli zraněni čtyři lidé. Nymburk už podniká kroky ke stavbě nové lávky, stát by mohla v roce 2020.

Tanky vytáhly poslední kus konstrukce lávky z Labe v úterý před 17:30. Břemeno začaly stroje z vody tahat poprvé kolem 8:30. Firma nyní zbytky vytažené lávky zdemoluje a sutiny odveze na skládku. Odvoz by měl být dokončen do neděle 12. srpna, kdy firma místo předá zpět městu.

Tři tanky při vytahování postupovaly po asi deseti metrech, následně se kontrolovalo uchycení a také to, jestli se lávka neboří do země. Původní plány počítaly s tím, že lávku bude firma s hasiči vytahovat v úterý do 19:00 a ve středu bude vytahování pokračovat. 

Lávka přes Labe v Nymburce se zřítila 3. srpna 2018 zhruba po hodině demoličních prací do Labe. Demolice tak byla rychlejší, než se původně předpokládalo.
Firma hydraulickými nůžkami stačila přestřihnout jen necelých 25 procent ocelových nosných lan. Původně předpokládala, že bude potřeba přestřihnout asi polovinu lan.

Při demolici lávky v Nymburce se potvrdilo, že její lana byla velice zkorodovaná. Úterní akce byla složitější než vytahování zřícené lávky Troji. V Nymburce jsou totiž strmější břehy, lávka je navíc větší.

Samotná demolice začala v Nymburce v pátek, kdy lávka spadla do Labe asi po hodině demoličních prací. Pracovní stroj s hydraulickými nůžkami stačil přestřihnout zhruba 25 procent lan. Původně se předpokládalo, že jich bude nutné přerušit asi polovinu. Konstrukce lávky přitom byla předimenzována na trojnásobnou hmotnost, než jakou lávka měla.

Nymburk už zároveň vybírá návrh nové lávky. Do architektonické soutěže se přihlásilo 14 zájemců, do užšího kola postoupilo šest projektantů. Mezi těmi, kteří jsou v užším výběru, je i autor nyní zdemolované lávky Jiří Stráský. Z dílny tohoto projektanta byla kromě nymburské lávky právě i lávka v Praze-Troji, která se samovolně zřítila loni. Stráský jakékoli pochybení odmítá, projekt lávky byl podle něj v pořádku.

„Dnes se používají úplně jiné technologie. Dříve se železná lana zalila betonem, kvůli tomu se tam pak dostala voda. Nyní jsou ve speciální olejové ochraně, takže voda se k nim nedostane, a nehrozí tak jejich zreznutí,“ řekl starosta Pavel Fojtík (Změna pro Nymburk). Město bude podle Fojtíka posuzovat nejen cenu, ale také vzhled stavby. Starosta chce, aby Nymburk v lávce získal novou dominantu, která ale zároveň zapadne do okolního prostředí. Město chce lávku postavit do 40 milionů korun. 

Výběrové řízení na demolici lávky vyhrála firma Strabag, která nabídla cenu 6,5 milionu korun. Stejná firma vytahovala také lávku v Troji. Nymburk uzavřel lávku pro pěší kvůli jejímu špatnému stavu loni v prosinci. Letos v červnu pak plavební správa zakázala lodím pod lávkou proplouvat, město současně uzavřelo prostranství na obou březích řeky. Lodě by se mohly na Labe vrátit již v sobotu, potápěči ještě musí zkontrolovat a případně vyčistit dno řeky. 

Lidé musejí nyní místo bývalé lávky používat pro přechod přes Labe železniční most nebo hydroelektrárnu, což znamená více než kilometrovou cestu. S uzavřenou lávkou sice sousedí most pro auta, po něm ale nelze kvůli bezpečnosti umožnit průchod pěším. Od 15. ledna město zavedlo bezplatnou autobusovou dopravu mezi náměstím Přemyslovců a Zálabím na druhé straně řeky. Lidé mohou jezdit autobusem zdarma mezi zastávkami Nymburk, Zálabí PVT a Nymburk Náměstí. V každém směru jede během dne zhruba 45 linek, doprava zdarma se tak týká 90 spojů. 

ČTK
  • 5Diskuse