Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Tělesnost na Kampě. Kupka, Munch či Kokoschka v nových souvislostech

USA

  16:21
PRAHA - Významná zápůjčka díla Edvarda Muncha z vídeňského Belvederu zdobí výstavu Tělesnost 1890 - 1921, kterou připravilo Muzeum Kampa. Je další z výstav, které věnuje tvorbě Františka Kupky, jemuž je muzeum díky jeho zakladatelce Medě Mládkové z velké části věnováno. V současné výstavě se autoři věnují době, kdy Kupka opouští secesní stylizaci a přes zobrazení figury s formálními experimenty směřuje k abstraktnímu vyjádření.

Muzeum Kampa - výstava Tělesnost 1890 – 1921: Munch, Kupka, Kokoschka. Na snímku dílo od Jana Štursy Dívka před koupelí. foto: ČTK

Výstava ukazuje, jak se od konce 19. století vyvíjelo zobrazování figury - a František Kupka přešel k abstraktnímu malířství právě přes figuru. Pro srovnání Kupkovy tvorby s dílem dalších umělců, kteří také opouštěli tehdy tradiční akademickou figuru, výstava ukazuje třeba zmíněnou vzácnou zápůjčku. „Přišlo nám lákavé pověsit vedle sebe (Kupkovu malbu) Andrée a dílo Edvarda Muncha Muži na břehu,“ představila dnes novinářům jedna z kurátorů výstavy Helena Musilová dvě stěžejní díla v expozici pocházející z přibližně stejného období. Výstava je kvůli významným zápůjčkám pojištěna na 500 milionů korun, uvedl Jiří Pospíšil z Nadace Jana a Medy Mládkových.

Menší olej nazvaný Andrée z roku 1906, na níž Kupka namaloval nevlastní dceru, patří do souboru děl, který Mládková získala před třemi lety z USA a jež dokresluje jeho cestu k abstrakci. Výstava poprvé v Česku veřejně prezentuje obraz Studie Andrée (Svlékající se Andrée), který letos ve Švýcarsku získala Galerie Zdeněk Sklenář. Další významnou zápůjčkou podle Pospíšila je působivý obraz Oskara Kokoschky Žena a otrok zapůjčený z Galerie Zlatá husa.

Muzeum Kampa - výstava Tělesnost 1890 – 1921: Munch, Kupka, Kokoschka. Na snímku dílo od Oskara Kokoschky Žena a otrok.

Má důležitou pozici v první části výstavy a má také autobiografický prvek - vedle své bývalé manželky Almy Mahlerové se v podřízené pozici namaloval sám Kokoschka, uvedl kurátor Adam Hnojil. Výstava se dělí do čtyř částí a ta první ukazuje sociokulturní kontext doby, kdy malíři přecházeli od klasického akademismu k avantgardě.

Druhá místnost ukazuje revoltu umělců proti akademickému zobrazování aktu, kdy se začínalo malovat podle volného modelu. Do té doby bylo standardní, že model stojí a malíř jej zachycuje pouze v jedné, „ztuhlé“ podobě, řekl Hnojil. Třetí část se jmenuje Horizonty naturalismu a ukazuje, kam až může dojít akademické zobrazování modelu. Poslední část výstavy se jmenuje Horizonty exprese a ukazuje cestu k expresi především na Munchově díle, které mělo i díky jeho pražské výstavě na počátku 20. století, velký vliv na české umělce.

Muzeum Kampa - výstava Tělesnost 1890 – 1921: Munch, Kupka, Kokoschka. Na...
Muzeum Kampa - výstava Tělesnost 1890 – 1921: Munch, Kupka, Kokoschka. Na...

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...