Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Terapie neonovým „prázdnem“

Česko

Filmem Vejdi do prázdna režisér Gaspar Noé nezpůsobí takovou kontroverzi jako kdysi svým skandálním Zvráceným. Opět ale jde o podívanou značně náročnou, plnou sexu, drog, smrti a vybroušeného autorského záměru.

Gaspar Noé je filmař exorcista. Při vymítání vlastních démonů neváhá vystavit plátnu nejtemnější záhyby své duše. Jeho kinematografické sebeočisty bývají divácky značně náročné. Někteří v Noém vidí jednoho z nejoriginálnějších autorských filmařů současnosti, jiní ho obviňují ze samoúčelného zobrazování sexu a násilí.

Asi nejvyhrocenější diskuse rozpoutal před osmi lety svým filmem Zvrácený, který začal scénou rozmašírování hlavy hasicím přístrojem a posléze pokračoval mnohaminutovou nepřerušovanou sekvencí znásilnění ženy a jejího následného zmlácení do bezvědomí. Bylo to intenzivní, málokdo však mohl tvrdit, že samoúčelné.

Zvrácený tehdy soutěžil na festivalu v Cannes. O Zlatou palmu se loni ucházela i Noého novinka Vejdi do prázdna. Autor ji označuje za „psychedelické melodrama“, což nezní příliš nebezpečně. Pod Noého rukama se však i v tomhle žánru najde místo pro dlouhé explicitní sexuální výjevy a naturalistické krvavé scény. Těžiště nicméně zůstává ve slovu „psychedelický“, neboť velkou část stopáže zabírají drogové halucinace a posmrtné vize.

Noé se nijak netají tím, že zdrojem inspirace k Vejdi do prázdna mu byly jeho adolescentní zážitky právě s drogami. Film v sobě nosil téměř třicet let, přesto v něm něco adolescentně naivistického zůstává. V dobrém i špatném smyslu slova. „Melodramaticky“ potom působí příběh hlavních hrdinů snímku – sourozenců Oscara a Lindy. Když jako malí přišli při autonehodě o oba rodiče, slíbili si, že se navzájem nikdy neopustí. Přestože poté vyrůstají v různých náhradních domovech, v dospělosti se k sobě vrátí: Oscar se přestěhuje do Tokia a coby drogový dealer vydělá dostatek peněz na to, aby tam za ním mohla přiletět i Linda. Nezkažené děvče se v japonské metropoli začne živit jako striptérka.

Oscara však při protidrogové razii v klubu zastřelí policie. Aby dostál starému slibu, sleduje sestru jako duch, podivný padlý anděl nad futuristickou megalopolí.

Obrovské blikající neony Noé děj vypráví nechronologicky. I když ho tu moc není, film má úctyhodnou stopáž sahající ke třem hodinám. Příběh – nebo spíše základní situace, protože Oscar zemře relativně brzo po začátku – slouží jako odrazová deska pro hypnotické vizuály.

Na výrazně stylizovanou výtvarnou stránku filmu upozorní už originální úvodní titulky, vyvedené v obrovských blikajících neonových písmenech sázených kulometným tempem do hudby připomínající zvukový doprovod k videohře.

Film je triumfem Benoîta Debieho – jednoho z nejvýraznějších kameramanů dneška (je podepsaný pod proměnlivou optikou Zvráceného nebo pod apokalyptickými výjevy hororu Vinyan, který právě běží v našich kinech). Ve spolupráci s lidmi z postprodukce se mu podařilo vytvořit pro Vejdi do prázdna unikátní vizuální styl. Ten se v mnohém inspiruje nočním Tokiem, nad nímž se vznáší Oscarovo vědomí. Kamera extenzivně využívá stoprocentního nadhledu a jako můra je přitahována ke všemu, co svítí nebo bliká. A toho je ve filmu dost, protože jeho většina se odehrává v noci prořezávané neony.

Drogové a „zásvětní“ vize však snímek samy od sebe neutáhnou a řídký scénář jim příliš nepomáhá. Nosné jsou v něm hlavně tři linie. Jako ve Zvráceném, jehož originální titul zní Irréversible – Nezvratný – tu Noé proti sobě staví idealizovanou minulost a temnotu současnosti, způsobenou něčím neodčinitelným. Postupně mění význam titulního prázdna: nejdřív jím jsou drogy, potom smrt a nakonec život sám. A prostřednictvím dlouhých, klouzavých záběrů také tematizuje povahu paměti.

Mezi tím se však Vejdi do prázdna utápí ve zmíněných sexuálních a krvavých výjevech, jejichž řada se stane téměř nekonečnou. Mnohé scény jsou takzvaně „o ničem“ a zřejmě mají jen podpořit snovou atmosféru. Ke konci i působivá práce s kamerou přerůstá v manýru.

Noé režíruje jistou rukou a to, co by divák mohl považovat za chybu, je jeho záměr. Svůj film ostatně po uvedení v Cannes ještě přestříhával. O tom, zda sebeterapeutickou funkci Vejdi do prázdna splnil, se můžeme jen dohadovat. Dá se ale říct celkem s jistotou, že od publika vyžaduje velkou diváckou investici, které mnozí nebudou schopni.

***

Noé se nijak netají tím, že zdrojem inspirace k Vejdi do prázdna mu byly jeho adolescentní zážitky právě s drogami. Film v sobě nosil téměř třicet let, přesto v něm něco adolescentně naivistického zůstává.

Na výrazně stylizovanou výtvarnou stránku filmu upozorní už úvodní titulky vyvedené v blikajících neonových písmenech a sázené kulometným tempem do hudby připomínající doprovod k videohře

Vejdi do prázdna (Francie/Itálie/Německo 2009) Scénář a režie: Gaspar Noé Hrají: Nathaniel Brown, Paz de la Huerta, Marina Stone a další

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...