Do zóny pro návštěvníky v centrále Teska v pražském Edenu přichází štíhlá slečna s rezavými vlasy. Mezi barevnými židlemi, výstavou produktů tohoto řetězce a žlutými sedačkami působí trochu nepatřičně. Ze všeho nejvíc totiž Martina Kottová, která pracuje jako sommeliérka pro Tesco už dva roky, připomíná intelektuálku, již byste hledali spíše ve všeobecné studovně Národní knihovny.
Je to ale právě ona, kdo rozhoduje, jaká vína, sekty, vermuty a likéry
Typy sommeliérky Martiny Kottovéšampaňské Tesco Premier Cru Vetlínské zelené, pozdní sběr |
Sortiment se v obchodech obměňuje jednou ročně, a to vždy k prvnímu červnu. "Na podzim je sklizeň, v lednu se stáčejí bílá vína, v březnu červená," vysvětluje mladá sommeliérka, kterou tak rok co rok čeká pěkný kolotoč: jakmile má pohromadě všechny nabídky od vinařů (jde samozřejmě nejen o česká a moravská vína, v odděleních vín a vinotékách obchodů seženete lahve dovezené z celého světa), začne se svým nadřízeným v kanceláři degustovat. "Není možné ochutnat všechno víno najednou, proto si práci často nosím domů," směje se Martina, která ráda cestuje (a ochutnává nová vína) po světě a také zajde na skleničku s přáteli ("takže zase práce," komentuje svůj volný čas). Sleduje nejen chuť a vůni vína, ale i poměr ceny a kvality, ročník nebo etiketu.
I když Češi tradičně pijí k jídlu spíše pivo (ostatně ho má ráda i sama sommeliérka), prodej vín rok od roku stoupá. "Oblíbené je zejména Chardonnay a Cabernet Sauvignon," tvrdí Martina Kottová. Sama má ráda všechny odrůdy, ale když si může vybrat, dá přednost Müller Thurgau a Rulandskému šedému z moravských sklepů, ze zahraničních vín prý nikdy neodolá Sauvignonu z Nového Zélandu. Ostatně vína z Nového světa (zejména Austrálie a právě Nového Zélandu) jsou v Česku v posledních letech populární. "Vína z Francie a Itálie jsou pro běžného zákazníka hůře pochopitelná a nemusejí mu chutnat," vysvětluje, "ta australská jsou ovocnější, svěžejší. Chutnají i mladým lidem, kteří předtím víno nikdy nepili."
Prodeje červených a bílých vín jsou vyrovnané, liší se jen v různých ročních obdobích – v zimě dávají lidé přednost těžším červeným vínům, na jaře a v létě popíjejí spíše vína bílá. V posledních dvou letech je také stále populárnější víno růžové. Hitem letošního podzimu pak bylo Svatomartinské víno, jehož prodeje byly jen v obchodech Tesco oproti loňskému roku čtyřnásobné. Samozřejmě ke konci roku roste prodej šumivých vín.
Podle Martiny Kottové je největším problémem Čechů a Češek to, že jídlo vhodně nedoplňují právě vínem. "Rozhodně lepším zážitkem než si koupit lahev vína k televizi je připravit dobrou večeři a až k ní si vybrat kvalitní víno. To Češi na rozdíl od Francouzů moc neumějí." Sommeliérka však nad českým národem neláme hůl a je poměrně shovívavá i k našim nejrůznějším zvykům – svařené víno v zimě pije i ona, nic nenamítá ani proti vinnému střiku. "A co je nejhorší? Řekla bych, že červené víno s kolou. Tam už chuť vína rozhodně neucítíte."