Lidovky.cz

Perník a hořické trubičky. České výrobky se na veletrhu chutí líbily

Jídlo

  20:19
Úspěch slavili čeští výrobci na veletrhu dobrých chutí Slow Food 2010, který se v německém Stuttgartu konal od 15. do 18. dubna. Představilo se tam 13 firem z ČR, které se zaměřují na výrobu podle tradičních receptur a bez chemických přísad. Exhibici asi 400 vystavovatelů letos sledovalo 65 tisíc návštěvníků. ČR se letos poprvé představila jako partnerská země.

Hořické trubičky. foto: wikipedia

"Znovu jsme si vyzkoušeli, jak naše produkty uspějí na německém trhu. Zajímalo nás, zda se lidé pro naše výrobky vrátí. Mnozí návštěvníci chtěli naše koláčky, chleb a pečivo," řekl Zdeněk Štefan, který se na veletrhu již podruhé představil s pekařskou produkcí. Uvedl zároveň, že spíše než o získání obchodních příležitosti šlo o zjištění poptávky zákazníků.

Představit se na veletrhu mohli mimo jiné výrobci tradičních českých produktů jako pardubický perník nebo hořické trubičky. Účast pro některé regionální producenty je však nákladná. "Pokud to má být prezentace českých regionální výrobků, pak by tam měla být větší podpora od státu," míní výrobce perníků Pavel Janoš.

"Náš perník má stoletou tradici. Vyrábíme ho podle staré technologie. Těsto necháváme zrát několik měsíců, aby se rozložilo koření a veškeré ingredience v těstě. To běžně výrobci nedělají. Těsto míchají ráno a odpoledne pečou," vysvětlil přednosti.

Mezi originálními českými produkty, při jejichž výrobě se dbá na vysokou kvalitu, byly také kozí sýry, jogurty nebo zmrzlina. Českou produkci představovaly také uzenářské výrobky, vejce v biokvalitě, chlazené rostlinné potraviny, vína moravské provenience nebo piva z malých pivovarů.

Účast českých vystavovatelů podpořilo české ministerstvo zemědělství a agentura CzechTourism.

Podle Filipa Sajlera, který se veletrhu zúčastnil jako ambasador regionálních produktů, je Slow Food protiváha průmyslového stravování.

"Podporuje regionální producenty a potraviny. To se přenáší také do gastronomie," řekl ČTK. Upozornil, že německé zákazníky zajímá, jak se produkty vyrábějí. "Čeští zákazníci na to tolik nedbají. Vnímají potraviny tak, jak jsou. Málokdo se pídí po tom, jak vznikají," míní kuchař známý z televizního pořadu Kluci v akci. Podle něj spousta strávníků i kuchařů v Česku neumí docenit význam kvalitních surovin.

Filozofie "slow food" představuje vědomou volbu stravy a svědomitou přípravu. Hnutí Slow Food vzniklo ve světě v roce 1986. V České republice působí od roku 2000. Podle jeho protagonistů jde o pečlivou volbu stravy a svědomitou přípravu. Tento trend prezentují slova: dobrý, čistý a fér.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.