Lidovky.cz

Pivo s maté prý pijáky osvěží a obšťastní

Jídlo

  14:00
BERLÍN - Suverénně nejpopulárnějšími nápoji v Berlíně jsou pivo a limonáda z maté, jihoamerického čaje s vysokým obsahem kofeinu. Fabrício do Canto se rozhodl tato dvě kultovní pití Berlíňanů spojit do jednoho a vytvořil první pivo s účinky energetického drinku v Německu. Návod k jeho přípravě nabízí volně na internetu, aby se v lokálních obměnách mohlo vařit i v dalších oblastech a zemích. Doufá, že k Bavorsku, Belgii nebo jeho rodné Brazílii se přidá i Česko, kde už se prý objevila první vlaštovka.

Mier, pivo s maté. foto: ČTK

Ačkoli chutná i vypadá jako pivo, kvůli příměsi životabudících lístků cesmíny paraguayské se v Německu tak nazývat nesmí. Brazilec proto spojil dohromady německé výrazy pro maté a pivo a dal světu Mier, tedy převedeno do češtiny doslova "mivo". Za rok své existence se už stalo pojmem na berlínské alternativní scéně a pomalu expanduje za hranice.

Družnost a povbuzení bez následné kocoviny

"Po pivu v něm je člověk družný, zatímco maté spojuje povzbuzující efekt kávy s pocitem štěstí, který navozuje čokoláda. Člověk je tak po něm společenský, svěží a šťastný. V Brazílii se navíc říká, že funguje i jako afrodiziakum, což nám potvrdili i někteří místní lidé, co ho ochutnali," vylíčil do Canto. V německé metropoli žije od roku 2010 a provozuje v ní s manželkou maté bar.

Jeho nápoj má prý i jiné přednosti. "I když ho člověk vypije hodně, zůstává při smyslech. Ještě jsem neviděl nikoho, komu by se po něm pletly nohy, i když jich vypil sedm nebo osm. Nezpůsobuje také kocovinu a člověk po něm není unavený. Je to ideální pití na party i jako náhražka za drogy, které mají člověka udržet čilého," vyjmenoval další pozitiva čtyřicátník, který nosí na hlavě barevný šátek a angažuje se v Německé pirátské straně.

Recept pro všechny

V souladu s jejími ideály si recept neschovává v trezoru, ale dělí se o něj na síti s dalšími zájemci. "Funguje to na principu 'open source' (otevřeného zdroje), kdy všechny myšlenky jsou sdíleny. Když někdo přijde s něčím novým, poučí se z toho i ostatní," popsal hlavní rozdíl oproti konkurenci, kterou podle Brazilce momentálně představují tři značky maté piv. Jedna z nich pochází také z Německa.

Důraz klade na to, aby se do každé nové variace nápoje nesoucího označení Mier promítnul charakter místa, kde vzniká. "Chceme to dělat opačně než velké masové produkce jako Coca Cola, které všude na světě chutnají stejně. Náš koncept vychází z toho, co chutná místním lidem, neboť každá lokalita má vlastní charakteristiku," vysvětlil do Canto.

Berlínské "mivo" tak vychází z tradic berlínského pivovarnictví, bavorské je založeno na tradičním silném pšeničném pivu a belgické zase připomíná tamní lehká bílá piva. Chystané londýnské podle do Canta nemůže být ničím jiným než ostrovním porterem.

Malé pivovary s nápadem

Podle jeho filozofie by se všechna měla vyrábět v místě, ke kterému se hlásí. Spolupracuje proto vždy s lokálním pivovarem. "Je to také šetrné k životnímu prostředí," tvrdí podnikavý Pirát. "Když ho budou lidé chtít pít ve Španělsku, mělo by se vyrábět tam. Omezuje se tak doprava a podporují se místní firmy a minipivovary, které mohou rozvinout vlastní nápady." Do produkce tohoto piva smějí navíc promlouvat i sami konzumenti. Každá lahev má na etiketě skenovací kód, prostřednictvím nějž se mohou vyjádřit k chuti nebo kvalitě daného moku, a ovlivnit tak třeba jeho příští várku.

Díky volnému přístupu k receptuře si ho mohou připravit rovněž vyznavači domácího pivovarnictví. Tak se maté pivo dostalo už i do Česka. "Když jsem byl v Praze, objednal si tam u mě jeden člověk maté, protože si ho chtěl doma uvařit. A opravdu ho udělal, ale jen pro vlastní potřebu," uvedl do Canto. Do české metropole zavítal jako účastník loňského mezinárodního setkání členů Pirátských stran. S sebou přivezl deset krabic svého piva, které prý delegáti na posezení vypili.

"Jsem velký fanoušek české kultury a českého piva a měl bych velkou radost, kdyby se tam našel někdo, kdo by měl odvahu ho vařit," poznamenal Brazilec, který už oslovil několik malých českých pivovarů. Naděje vkládá do příštího roku, kdy bude jeho rodná země hostit fotbalové mistrovství světa. "Věřím, že brazilská kultura a šarm se dostanou do módy a že lidé budou chtít vyzkoušet také toto pivo," uzavřel jeho duchovní otec.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.