Je vědecky dokázáno, že se jen velmi těžko vzdáváme prvních dojmů, zvláště, pokud jde o dojmy negativní.
Vzhledem k tomu, že restaurace navštěvuji i několikrát denně, vím, že celkové hodnocení návštěvy má hodně kritérií. Těmi zásadními jsou určitě chuť, čerstvost, sezónnost a kvalita jídla, míra empatie, rychlost a rozhled obsluhy, interiér nebo celková atmosféra podniku. To všechno vnímáme. Neméně důležitým je, alespoň podle mě, i význam prvního dojmu. To, co se odehrává v prvních minutách po vstupu do restaurace je zkrátka zásadní.
A dost často i před příchodem samotným...
Filip TrčkaFilip Trčka sám sebe s nadsázkou označuje jako restauračního voyera. Ve své pracovní době (i mimo ni) chodí do restaurací Ambiente, všímá si chyb, upozorňuje na ně a pomáhá je odstraňovat. Zkušeností na to má dost – v roce 1997 nastoupil do Pasta Fresca, byl manažerem v Mánesce, později vedl servis v La Degustation Bohęme Bourgeoise. Bezmála tři roky působil také v newyorské Hospodě. |
Ano i vzhled, přehlednost a aktuálnost webových stránek nebo profilů na sociálních sítích v nás utváří dojem ještě před tím než do restaurace vůbec vyrazíme. A co teprve taková telefonická rezervace? I tam se dají získat plusové body, nebo naopak hodně ztratit. Jistou indicií je pak i těsné okolí restaurace, chodník bez nedopalků, čistá okna a třeba úhledně napsané nabídkové tabule.
V restauraci samotné pak bývá pomyslným jazýčkem na vahách první kontakt s hosteskou či obsluhou. Příjemné uvítání umí opravdové divy! Já osobně vždycky vnímám krátce po příchodu i tempo servisu. To mi často napoví jak bude návštěva probíhat. No a pak už jen přehledné a čisté menu, stabilní, nekývající se stůl a čistý a upravený personál. A první dojem máme za sebou.
Věřím, že to, co vnímáme v prvních chvílích pobytu v restauraci ovlivňuje náš celkový dojem možná stejnou měrou, jako ta zásadní kritéria, o kterých jsem se zmiňoval na začátku. Tak dobrou chuť!