Lidovky.cz

Ekonomika

Češi tankují výhodněji než většina Evropy. Nejlépe jsme na tom s naftou, levnější palivo mají jen v Polsku

Čerpací stanice - ilustrační foto. foto: ČTK

Praha - Vskutku příznivou situaci zažívají řidiči při tankování pohonných hmot v Česku. Oproti sousedním zemím nabízejí zdejší pumpy nebývale výhodný cenový vývoj. Především co se týče nafty, jejíž cena v okolních státech viditelně roste, zatímco u tuzemských stanic díky snížené spotřební dani klesá.
  16:00

Z nejnovějšího cenového srovnání zveřejněného Evropskou komisí také plyne, že si nemusejí příliš stěžovat ani zdejší majitelé benzinových vozů.

Ceny pohonných hmot infografka.

Z okolních zemí plus Maďarska byl benzin v poslední lednové dekádě levnější jen v Polsku – v přepočtu 27,07 koruny oproti českým 28,3 koruny (v průměru za celý stát). Podobné je to s dieselem. Český průměr 27,3 koruny je pouze o necelých 40 haléřů vyšší než tradiční lowcost tohoto regionu – Polsko.

Lednové snížení české spotřební daně z nafty o jednu korunu na 9,95 koruny z litru způsobilo společně s vlivem posilující koruny vůči dolaru (paliva se na burze pro celou Evropu obchodují v dolarech), že u nás jako v jediné zemi regionu diesel v tomto roce mírně zlevnil. Zatímco jinde litr u pump podražil oproti poslední dekádě prosince v přepočtu zhruba o korunu. V Německu pak skoro o tři koruny.

Benzin sice za stejné období zdražil všude, ale český nárůst o 35 haléřů za litr je z okolních zemí a Maďarska nejnižší.

Před rokem o čtyři koruny dráž

Tím relativně příznivá cenová srovnání nekončí. Řidiči v Česku šetří v těchto dnech i oproti situaci před rokem. Loni začátkem ledna jsme platili za litr Naturalu 95 v průměru o necelé čtyři koruny víc a litr nafty byl dražší o 4,5 koruny. Cena pak loni začala strmě padat během jarního nástupu pandemie, kdy silniční dopravci, ale i řidiči osobních aut značně omezili jízdu, a tedy i odbyt pohonných hmot.

To se při nynější vlně covidu neopakuje, letos ropa i cena obou paliv na burze stoupá. V případě benzinu, u kterého stát spotřební daň nesnížil a zůstává na vysoké úrovni 12,84 koruny z litru, brzdí větší zdražování příznivější kurz koruny k dolaru.

„Snížení daně z nafty tak v jejím případě tlumí projev růst cen ropy na světových trzích, zatímco v případě benzinu tomu tak není. Ropa Brent se obchoduje za více než 55 dolarů za barel, tedy za prakticky nejvíce za poslední necelý rok, za období od propuknutí koronavirové pandemie,“ popisuje aktuální situaci hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Řidiči by se podle něj měli připravit na další růst cen.

Zmíněné faktory však také způsobují, že u tuzemských čerpaček se zvětšuje rozdíl mezi cenou nafty a Naturalu 95. Řidiči dieselů mají už o celou korunu levnější litr paliva. I když opět to platí jen při srovnání průměrných cen. Situace u jednotlivých stanic se liší. Například pumpy společnosti Tank Ono mají naftu levnější dokonce o dvě koruny.

Byty jdou na dračku. Realitního trhu v Česku se krize spojená s covidem zatím nedotkla

Podle Václava Louly z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu lze těžko odhadovat další vývoj. O tom, zda ropa ještě podraží, a s ní i pohonné hmoty, rozhoduje více faktorů.

Při stále vysoké úrovni zásob ropy nelze zcela vyloučit ani určité snížení její ceny z nynějších zhruba 55 dolarů zpět k 50 dolarům za barel. Přispělo by k tomu i stále velké rozšíření koronaviru a utlumené ekonomiky mnoha zemí.

Na druhé straně nelze ani vyloučit spekulativní nákupy ropy od investorů, spoléhajících naopak na postupný nárůst ceny vlivem zpomalující recese a postupného zvyšování spotřeby paliv. „Oživení ekonomiky na úroveň roku 2019, tedy před pandemií, každopádně může trvat delší dobu,“ uvedl Loula.

Nižší daň, pomoc dopravcům

Snížení spotřební daně z nafty prosadilo od letošního ledna ministerstvo průmyslu a obchodu jako pomoc domácím silničním dopravcům v jejich boji s výrazně levnější konkurencí z Polska, Bulharska nebo Rumunska. Tamní ceny dieselu, výrazně nižší než u nás, podstatně snižují provozní náklady kamionů a levnější konkurence „z východu“ snadno přebírala zakázky našim dopravcům i u nás v Česku.

Tuzemští autodopravci se neúspěšně pokoušeli prosadit dvoukorunové snížení české daně z nafty. Ale ani snížení o jednu korunu nakonec nevedlo ke stejnému zlevnění u pump. Kvůli zdražení dieselu na burze se korunová daňová sleva projevila poklesem cen na pumpách zhruba jen o 40 haléřů. A nenaplnily se tak obavy některých ekologů z velkého nárůstu zájmu o tankování a tedy i většího přílivu kamionů na českých silnicích.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.