Lidovky.cz

Ekonomika

Čokoládě se za krize daří, lidé si chtějí udělat radost. Pandemie firmu na pralinky překvapivě nakopla


Ilustrační foto. | foto: Facebook.com/Čokoládovna JANEK

Premium Původní zpráva
UHERSKÝ BROD / PRAHA - Čokoládovna Janek, specializující se na ručně dělané čokoládové pralinky a další výrobky bez použití náhradních rostlinných tuků, loni skoro ztrojnásobila své tržby. Paradoxně za to vděčí pandemii.

„Současná situace mě samozřejmě velice trápí. Ale čokoládě přeje,“ tvrdí Václav Durďák, jeden ze zakladatelů a spolumajitelů Čokoládovny Janek z Uherského Brodu. „Lidé, zvyklí navštěvovat restaurace a chodit za gastrozážitky, teď tuhle možnost nemají. A tak si domů objednají třeba víno nebo valentýnský box s čokoládovými bonbony,“ popisuje.

„Asi před dvěma lety jsem se bavil s paní, co má v Česku čokoládovnu přes 30 let, a ptal se jí, jak to bývá v krizi. A ona mi říkala, že zjistila, že v krizi jde čokoláda naopak lépe, protože si lidé chtějí udělat radost,“ vzpomíná Durďák.

Čokoládovnu založili v roce 2015 tři tehdy 20letí studenti zlínské Univerzity Tomáše Bati. Na začátku stál obchůdek s vínem, likéry – a čokoládou. „Nic v kvalitě odpovídající našim představám jsme ani přes velkou snahu neobjevili. Tak jsme se do výroby pustili sami,“ vzpomíná Durďák.

Čokoládovna Janek.

Ten má v podniku spolu se svou manželkou 55procentní podíl. Název Janek zvolili podle legendární postavy Černého Janka, zachránce a symbolu města Uherský Brod před dobytím kuruci (1514–1711, protihabsburští povstalci v Uhersku – pozn. ed.). Hlavním sortimentem jsou ručně vyráběné pralinky, čokolády či třeba krém z lískových oříšků. Vše z originálních surovin, tedy z kakaových bobů, ovoce sušeného mrazem, oříšků a podobně.

Pomohl Avast i vlastní e-shop

Loňský rok byl pro firmu zkouškou ohněm. „Když uhodila korona, měli jsme sklad narvaný velikonočním zbožím. Hotovým a zabaleným zbožím asi za milion korun pro našich 250 či 300 obchodních partnerů – obchůdků s čokoládou, květinářství a podobně. A najednou přišel lockdown a ty obchody byly ze dne na den zavřené,“ popisuje Durďák. Následovalo drastické omezení výroby, v provozu zůstali jen dva z majitelů.

Doslova jako z nebe se na scéně objevila softwarová společnost Avast, která chtěla v těžkých časech povzbudit své zaměstnance a zároveň podpořit mladou firmu. Výsledkem byly objednávky za asi 700 tisíc korun. A také rozhýbání nového e-shopu, přes nějž čokoládovna doposud realizovala tak dvě až tři procenta produkce.

„V roce 2020 jsme chtěli navýšit podíl e-shopu a prodejů koncovým zákazníkům na 30 procent. Ale rychle jsme se dostali přes 50 procent,“ konstatuje jeden ze spolumajitelů čokoládovny.

Loňský, koronakrizí zasažený rok tak nakonec pro Janka dopadl více než dobře. Tržby roku 2019 ve výši 10 milionů korun zvýšili o 270 procent a stejný nárůst očekávají i letos. „Alespoň tomu nasvědčuje vývoj v letošních prvních dvou měsících,“ říká Durďák.

Čokoládovna má nyní 14 zaměstnanců a desítku brigádníků. Vloni na podzim přitom nabrala dalších 20 brigádníků, především z řad podnikatelů, kteří musejí mít zavřeno. „Měli jsme tam kosmetičku, majitelku svatebního studia, servírky z restaurace i pána, co čistí trubky stovce hospod na Uherskobrodsku,“ vypočítává Durďák.

Prvorepubliková tradice

Konkurence podle Durďáka v pravém slova smyslu neexistuje. Trh je nenasycený. Čokoláda, která není vyráběna průmyslově, tady ještě nedávno chyběla. Podobně jako třeba pražení kávy v menších pražírnách.

„První malé pražírny u nás začínaly v roce 2010, v roce 2015 jich bylo už asi 40 a dnes je jich už tak ke 200. Každé město má svou. To samé platí o minipivovarech – a také o čokoládovnách. Nekonkurujeme si, spíš si naopak pomáháme, budujeme trh pro kvalitní výrobky za vyšší cenu,“ popisuje Durďák. „To nás vrací k tradicím první republiky. Málo se to ví, ale za první republiky patřilo Československo k největším velmocem ve zpracování kakaa na světě.“

A co v současnosti z hlediska svého podnikání považuje za největší problém? „Nevyzpytatelnost. Nevíte, zda vám druhý den do práce přijde tolik lidí, co má. Potenciál je nastavený na nějakou kapacitu, nechcete své zákazníky zklamat. Ale může se vám stát z hodiny na hodinu, že někdo zavolá, že má covid, a vy musíte dát další tři zaměstnance do karantény. A přitom nestíháte vyrábět,“ uzavírá Václav Durďák.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.