Lidovky.cz

Francouzská arogance je to jediné, co nenávidím, řekl Gérard Depardieu

Lidé

  11:44
PAŘÍŽ - Známý francouzský herec Gérard Depardieu ze všeho nejvíc nesnáší aroganci Francouzů, kteří podle něj usnuli na vavřínech. Naopak má rád Italy, i když v jejich čele je nyní premiér Silvio Berlusconi, svěřil se v nejnovějším vydání francouzského týdeníku L'Express.

Gérard Depardieu foto: Reprofoto

 "Sám nevím, jestli jsem Francouz. Cítím se daleko víc světoobčanem. Mám rád Itálii i s Berlusconim. Italové umí něco vyrobit svýma rukama. Jejich víno začalo být dobré. Stejně jako španělské nebo kalifornské. Dokázali, aby je měli ve světě rádi. My, Francouzi, jsme usnuli na vavřínech. To je francouzská specialita. Ve víně jako ve všem ostatním. Francouzská arogance, to je vlastně to jediné, co nenávidím," podotkl Depardieu.

Herec, který upozornil, že jeho samotného se žádná kritika nemůže dotknout proto, že nikdo ho nemůže nenávidět víc, než on sám sebe, se vyslovil kriticky i k politickému životu obecně. Připadá mu příliš perverzní a v každém případě nečestný, než aby se do něj jakkoli míchal.

Depardieu se nejnověji objeví na stříbrných plátnech ve čtvrtek ve snímku A l'origine (Na počátku) režiséra Xaviera Giannoliho v malé vedlejší roli. K současnému filmovému umění v rozhovoru řekl, že mu připadá příliš uspěchaný a chrlící přílišné množství produktů.

"Když si uvědomím, že všechno se dá dnes nafilmovat, že všechny záběry jsou díky speciálním efektům a stále výkonnější technice možné, mám jen jednu touhu: pozorovat lidi na lidské úrovni. Co je strašné, je ta jistota, kterou technika přináší. Krásné je přece to, že nic není jisté. A když nic není jisté, je nutné vyvinout úsilí, aby se něco povedlo," prohlásil herec.

"Současná kinematografie vypadá jak psychiatrická léčebna. Hercům se vpravují hormony, které z nich dělají něco jiného než jsou. A já v tom jsem jako Jack Nicholson v Přeletu nad kukaččím hnízdem," odkázal Depardieu na jeden z nejslavnějších filmů režiséra českého původu Miloše Formana.

Francouzský herec, který vždy zdůrazňoval, že jeho herecké nadání vychází z hloubi jeho duše a nijak se ho neučil, se v rozhovoru označil za dobrodruha, průzkumníka života, což jsou podle něho předpoklady k dosažení opravdové svobody.

"Já jsem jinde. Nejsem herec, žiju život. Dělám svou práci, dostanu zaplaceno, užiju si," podotkl.

Vyslovil názor, že podobně se choval i slavný malíř Pablo Picasso, jehož genialita údajně nespočívala v tom, že vládl svému umění a že měl velké znalosti, ale že uměl uchopit podstatu života a dešifrovat ji dříve než zbytek světa.

Hercova představa svobody také znamená, že nesmí nikdy být k něčemu nucen.

Depardieu uvedl, že vlastně až jediný případ nikdy nedělal jen pro peníze.

Výjimku učinil v případě filmu Les Chiens (Psi), který režíroval Alain Jessua. Protože se bojí psů kvůli nepříjemnému incidentu v mládí (a těchto zvířat bylo ve filmu dost), schválně si řekl o hodně vysokou odměnu, aby s ním vzdali spolupráci. Jenže štáb jeho podmínky přijal. Dalším dobrým výsledkem toho všeho bylo, že se přestal psů bát.

"Co jsem zjistil, je, že nic nemůžu dělat sám. Proto toužím po kontaktu s lidmi. Byl jsem dlouho zakomplexovaný pro nedostatek školního vzdělání, které nesměšuji s nedostatkem vědění. Trvalo mi, než jsem si uvědomil, jakou mám vlastně šanci," dodal ke své úspěšně se vyvíjející kariéře.

Depardieu je znám českým divákům z velkého množství filmů, zejména komedií.

V poslední době se na českých filmových plátnech prosadil jako Obelix ze série o chrabrých Galech vzdorujících Římské říši.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.