Lidovky.cz

'Borat z Balkánu' znovu sjednotil Jugoslávii

Lidé

  9:34
Média mu přezdívají „Borat z Balkánu“. Píseň Newyorčana z Černé Hory už zhlédly na serveru YouTube více než čtyři miliony uživatelů.

Černohorský emigrant. Ekrem Jevrič prorazil písní z New Yorku. foto: Reprofoto

Když před dvaadvaceti lety odešel Ekrem Jevrič z tehdejší Jugoslávie hledat práci do Ameriky, neměl ani tušení, že se zde proslaví jako zpěvák a reklamní model. Pravda – otevření dveří do světa zábavního průmyslu a módy na sebe nechalo čekat poněkud déle (Jevričovi bude brzy padesát let), nyní se zato rodilý Černohorec může těšit oblibě a uznání od někdejších krajanů.

Prostřednictvím serveru YouTube a oblíbených sociálních sítí se stal Jevrič hvězdou snad všech národů bývalé Jugoslávie – chorvatský tisk mu začal s odkazem na fyzickou podobu a husarské kousky jedné z postav britského herce Sachy Barona Cohena přezdívat "Borat z Balkánu" a jeho hudební klip s nadšením komentují internetoví uživatelé ze Srbska, Černé Hory, Bosny a Hercegoviny, Makedonie, a dokonce i Slovinska.

Ne náhodou tak britský zpravodajský server BBC mluví o "muži, který znovu sjednotil Jugoslávii" – reaguje tak na všeobecné projevy nadšení bývalých Jugoslávců, kteří si prostřednictvím sociálních sítí vyměňují odkazy na Jevričova videa a reklamní fotografie. Jevričovo přijetí napříč balkánskými národy je o to pozoruhodnější, že se černohorský emigrant hlásí k muslimskému vyznání.

Jeho svéráznou hudební produkci v žánru, jejž černohorské vysílání Radia Slobodna Evropa označilo za "turbo folk", si krom domácích Balkánců oblíbili rovněž někdejší jugoslávští emigranti žijící ve Spojených státech či Kanadě. V písni s názvem Kuča – poso, poso – kuča ("Domov – práce, práce – domov") popisuje Jevrič, který v New Yorku vystřídal několik zaměstnání u taxislužby a na stavbách, s nadsázkou typický styl života emigranta, který ze svého nového města nezná nic jiného než cestu "z domova do práce a z práce domů".

Je však nutno podotknout, že se mezi přibližně dvaceti miliony lidí, jejichž jednotlivé rodné jazyky se od sebe navzájem liší prakticky jako dialekty jednoho jazyka, najdou i tací, které Jevričova náhlá popularita irituje. "Primitivita tohoto muže rozhodně nemluví za nás všechny," kritizuje jeden z internetových komentářů Jevričův "jednoduchý" pohled na život lidí, kteří emigrovali za prací.

Zda je Jevričův projev primitivní, nicméně netrápilo stovky fanoušků, kteří jej před pár týdny přišli vítat na letiště v černohorské Podgorici, když po několika letech přijel navštívit rodnou zemi. Během rozhovorů s médii Jevrič slíbil, že svou píseň přeloží do angličtiny a udělá z ní mezinárodní hit. Díky slávě na YouTube mohli krajané zpětně zaznamenat také náhlý Jevričův úspěch na reklamních fotografiích módní návrhářské firmy Dolce & Gabbana. V reklamě na novou pánskou kolekci je Jevrič nafocen coby zkušený italský krejčí mezi pohlednými mladými modely.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.