Mezi malými formáty, tedy v kategorii B, zvítězil Ondřej Michálek s akvatintou nazvanou Znaky a v kategorii C určené studentům porota ocenila Maria Čumpelíka za pět metrů dlouhý obraz vzniklý technikou kyanotypie a nazvaný Cesta. Kyanotypie neboli železitý tisk je historická fotografická technika, která využívá fotocitlivosti železných solí. Rozměrný obraz upoutá hned v úvodu pozornost návštěvníků výstavy. Může se zdát, že je nejen na pomezí grafiky a fotografie, ale připomíná i malbu; zachycuje meditující postavu, která může symbolizovat protagonistu křesťanství i buddhismu.
Upozorňuje na to nejlepší
Soutěž a výstava Grafika roku chce každoročně upozorňovat na to nejlepší, co se v tuzemsku objevuje v oblasti umělecké grafiky. Vznikla z iniciativy Občanského sdružení Inter-Kontakt-Grafik ve spolupráci s Asociací volné grafiky a Středoevropské galerie a nakladatelství v roce 1994. Pořadatelé dnes při bilancování dvou desítek let trvání soutěže připomněli, že po jisté stagnaci oboru v první polovině 90. let začala být grafika jako médium pro autory opět atraktivní a do soutěže se ve velké míře zapojují i studenti.
Zbyněk JanáčekDěkan Fakulty umění Ostravské univerzity, se dlouhá léta věnuje volné grafice. V posledních letech se soustřeďuje na serigrafii a na objevitelské pokusy v oblasti počítačové grafiky. Ve své tvorbě mimo jiné nápaditě pracuje s prvky optické iluze, s úvahami o elementárních zákonech geometrie, barevné stavbě a energii světla. |
Přestože mají vlastní kategorii, vítězí někdy i v kategoriích dalších. Ve 20. ročníku soutěže pořadatelé jako téma studentských prací vyhlásili animovanou grafiku. "Důležitý pro českou uměleckou grafiku je na přehlídce Grafika roku fakt, že jde o soutěž, nikoli o salon. Funguje tedy jako síto, které zajišťuje určitou kvalitu," uvedl dnes hlavní předseda porot soutěže Ivan Špirk.
Cena Vladimíra Boudníka měla letos 20. ročník. Nese jméno po průkopníkovi netradičních grafických technik a uděluje se za významný přínos nebo přesvědčivý a výrazný soubor grafických děl objevného výrazu a formy.