Lidovky.cz

Lidé

Zavražděný nacisty, zneužitý komunisty. Jaká je pravá tvář Julia Fučíka zbavená nánosu ideologie?


Julius Fučík. | foto: Reprofoto

Premium
PRAHA - Zavražděný nacisty a poté zneužitý komunisty. Pravou tvář prvorepublikového novináře Julia Fučíka, zbavenou nánosu ideologie, mohli Češi poznat až po roce 1989, ale to už je nezajímal a dnes je téměř dokonale zapomenut. Zasloužil si to?

Lidé, měl jsem vás rád. Bděte.“ Tři generace Čechů a Slováků, narozených mezi druhou světovou válkou a začátkem 80. let minulého století, měly tuto větu vypálenou do paměti líp než malou násobilku. I děti věděly, že jsou to poslední slova Reportáže, psané na oprátce, díla, které v nacistickém vězení napsal komunistický novinář Julius Fučík předtím, než jej popravili.

Málokdo však tehdy věděl víc, ač kniha patřila k povinné školní literatuře. A jen pár lidí v republice mělo tušení, že v Reportáži, jak se lidu předkládala ve stále nových vydáních, chybí několik stránek. Jejich zveřejnění v 90. letech se postaralo o definitivní konec jednoho z největších mýtů komunistické propagandy. Mýtu o muži, jenž při výsleších nevypovídal ani tváří v tvář smrti. Mýtu o věčně mladém komunistickém „světci“.

Astronaut místo Juldy Fuldy

Ve středu v poledne je prostranství před holešovickým Výstavištěm skoro prázdné. Jedna, dvě, tři, počítám fontány před vstupem do areálu. Na místě, kde by podle zákonů symetrie měla stát čtvrtá, je místo toho zvláštní útvar: široký šestiboký žulový sokl a na něm obří reklama na Planetárium s postavou astronauta.

„Věděl byste, co na tom podstavci stávalo dřív?“ ptám se mladíka, který tu spravuje kolo.

„Asi nějaká jiná reklama, ne?“ Vypadá, že kdyby si mohl zaukat na čelo, nejspíš by to udělal.

„Kdysi tady bývala socha Julia Fučíka. Říká vám to jméno něco?“ zkouším to.

„Jo, to jsem už někdy slyšel. Neorganizoval on ty akce pro děti v Grébovce?“ odpovídá osmadvacetiletý absolvent přírodovědy.

Teď se pro změnu nechytám já. Teprve později u počítače zjišuji, že nestřílel tak úplně vedle: vinohradská vila Grébovka skutečně sloužila v letech 1953 až 1963 dětem a měla cosi společného s Fučíkem. Sídlil tam totiž Ústřední Dům pionýrů a mládeže Julia Fučíka a děti tam chodily na kroužky.

To, že stojíme před jinou kulturní institucí pojmenovanou po Juliu Fučíkovi, však mladík netuší. Park kultury a oddechu Julia Fučíka, jak se dřív Výstaviště nazývalo, ani přezdívky Julda Fulda a Fučíkárna mu neříkají nic. „Měl bych to vědět, co?“ usměje se omluvně, když mu převyprávím Fučíkův příběh. „My jsme se ve škole ke 20. století nikdy pořádně nedostali,“ povzdechne si. Do první třídy šel v roce 1998, v době, kdy byl kult Julia Fučíka dávno mrtvý.

Podobně na tom byla devětadvacetiletá žena, která si u soklu půjčovala kolo, a šestatřicetiletá maminka dvou dětí. Jméno Julius Fučík z obecného povědomí zmizelo. „Něco“ jim připomínal až titul Reportáž, psaná na oprátce. Dílo, zdá se, ještě nějak žije. Jméno autora nikoli. Jak je možné, že člověk, jehož dílo bylo přeloženo do 90 jazyků a jen česky bylo vydáno téměř čtyřicetkrát, je tak dokonale zapomenut?

Moc hezkej mužskej

Abychom pochopili, jak se z komunistické ikony stal nikdo, musíme se vrátit zpět v čase. Julius Fučík se narodil do dělnické rodiny na pražském Smíchově. Měl tedy ten nejlepší, jak se tehdy říkalo, kádrový profil. Na rozdíl od salonních komunistů v dětství skutečně zažil, jak vypadá dělnická bída pražských předměstí. Už v jeho deseti letech si však rodina polepšila: otec, povoláním kovodělník, ale také nadšený ochotník, dostal herecké místo v Městském divadle v Plzni. A syn Julius, pojmenovaný po relativně známém strýci, hudebním skladateli, tam vystudoval reálné gymnázium. Po něm se zapsal na pražskou filozofickou fakultu.

Julius Fučík shlíží na Olšanské hřbitovy.

Do Komunistické strany Československa vstoupil hned po jejím vzniku v roce 1921. Kulturní scéna se rozštěpila a Fučík se přidal k jejímu radikálně levicovému, avantgardnímu křídlu a začal psát do novin. Jeho komunistickou vírou neotřásla ani návštěva Sovětského svazu, z níž přivezl knihu reportáží nazvanou V zemi, kde zítra již znamená včera. Ačkoli je těžké si představit, že by se byl během svého téměř dvouletého pobytu nedozvěděl o existenci lágrů, vyvražďování politických odpůrců nebo hladomoru na Ukrajině, jeho víru to neoslabilo. Stal se známým levicovým novinářem, jehož reportáže a články, které uveřejňoval především v Rudém právu, jsou dodnes čtivé.

„Byl talentovaným reportérem v období, kdy avantgardisté vyhlásili reportហsrdcem literatury. Také byl dobrým kritikem, především divadelním,“ charakterizuje jej Pavel Janáček z Ústavu pro českou literaturu AV ČR.

Podle jeho současníků disponoval i velkým osobním kouzlem. Fotky zobrazují mladého muže s rozevlátou patkou a širokým úsměvem. Byl oblíbený ve společnosti a dokázal si získat důvěru i starší generace literátů. Kritik

F. X. Šalda mu jako pětadvacetiletému svěřil šéfredaktorství týdeníku Tvorba, který byl jakousi náhradou za zakázané Rudé právo. Vedl ho celých deset let, do zastavení v roce 1938.

V pamětech jeho současníků najdeme i řadu zmínek, které dokládají Fučíkovu joie de vivre. Byl znám jako lev, nikoli však salonů, spíš komunistických sedánků a ilegálních schůzek.

‚Typické čecháčkovství.‘ Komunisté zuří kvůli odebrání Fučíkovy busty z Národního muzea

„Pamatuji si Fučíka jako svého prvního instruktora ve večerních kursech dialektického materialismu,“ vzpomíná v knize Bílý mercedes režisér Jiří Weiss. „Přišel mezi nás do Strakovy akademie (tehdejšího sídla Ústředního svazu československého studentstva) a zastavil se nad libou dívčinou, jež se měla později stát manželkou skladatele Jiřího Srnky a měla na blůzce na levém ňadru vyšito jméno Emma. Fučík se dlouze zahleděl na ono pěkné ňadro. Nějak mu vyschlo v krku. Přerušil svůj výklad: ,A jak se jmenuje ta druhá?‘ zeptal se.“

V podobném duchu se nese vzpomínka Jana Wericha z konce 50. let, kterou si mohou poslechnout návštěvníci aktuální výstavy ReporTvář Julia Fučíka v Národním památníku na pražském Vítkově: „My jsme nebesedovali politicky. My jsme spíš dělali srandu. Víte, lidi když vzpomínají, tak mají takovou náchylnost dělati z těch lidí, o kterých mluví, gypsová poprsí. Jako by se styděli za to, co je na člověku nejcennější, a to je spontánnost, veselost a mládí – duševní mládí. Fučík měl rád ženský například. Četli jste to někdy o něm? A jak měl rád ženský! Až měl z toho nepříjemnosti. On byl moc hezkej mužskej, takže ženskejm se líbil. On opravdu žil, a když psal, tak psal, byl to smysl jeho života. V tomhle duchu jsem ho znal a v tomhle duchu jsme se taky scházeli.“

Obě vzpomínky by byly jen zajímavou perličkou na okraj Fučíkova pestrého života, zakončeného smrtí v nacistickém vězení, kdyby právě jeho slabost pro ženy nebyla tím jediným, co nakonec paradoxně přetrvá až do současnosti: v seriálu České televize Bohéma (2017) se Fučík mihne jen jako směšná epizodická postava, přistižená in flagranti s manželkou prvorepublikového herce Zdeňka Štěpánka. Smutný konec bezesporu zajímavého života.

Redaktor v převleku

V roce 1938 se Julius Fučík usadil. Vzal si Augustu Kodeřicovou, později známou jako „státní vdova“ Gusta Fučíková. Ač jejich svazek byl volný – oba považovali manželství za buržoazní přežitek –, stala se Gusta Fučíková po jeho smrti zuřivou strážkyní jeho odkazu. Strážkyní a manipulátorkou, protože to byla nejspíš ona, spolu s nejvyššími stranickými funkcionáři, kdo dlouhá desetiletí tajil existenci několika zásadních stránek Fučíkova nejslavnějšího díla.

Po okupaci se Fučík nezapojil do odboje hned. První měsíce trávil v zázemí rodičovského bytu v Chotiměři u Domažlic a věnoval se literární historii. Právě tehdy vznikla jeho sta Božena Němcová bojující, v níž se snaží Němcovou interpretovat jako bojovnici za práva chudých, vlastně první proletářku. Toto čtení pak bude na dlouhá desetiletí ovlivňovat prezentaci Němcové v učebnicích a čítankách. Bohužel.

V ústraní společenský Fučík dlouho nevydržel. Do Prahy se vrátil v létě 1940, už ilegálně. Na různé převleky a hru na schovávanou s policií byl zvyklý z předválečného Československa. Jenže teď už to nebyla hra. Po Praze chodil v komickém převleku a s umělou bradkou coby starší „profesor Horák“ (tak je také vylíčen v televizní sérii Bohéma). Nápadnost mu vyčítali i soudruzi. Jako by si vzpomněl na své dětské role v divadle v Plzni. Jako by si plně neuvědomoval, že jde o život.

Rukopis Reportáže, psané na oprátce od Julia Fučíka.

Ačkoli poválečná komunistická propaganda z Fučíka udělala hlavní postavu československého odboje, pravda je skromnější. Jednak komunistický odboj jako takový se svým významem nemohl rovnat odboji vedenému z Londýna Edvardem Benešem, jednak i Fučíkova role byla spíš vedlejší. Do odboje se pořádně zapojil až v květnu 1941, kdy vydal Májový list – vlastně jedno číslo Rudého práva˜–, a tím na sebe upozornil lidi z ilegálního ústředí strany. V červenci se pak stal vrchním redaktorem stranického odbojového tisku, získal na tisk peníze (například deset tisíc korun od sudetoněmeckých komunistů). Ale ani pak nebyl hlavním hybatelem, spíš jen redaktorem a editorem. Nejnebezpečnější činnosti, tedy tisk a distribuci, měli na starosti jiní. Vše běželo hladce až do 24. dubna 1942, kdy Fučíka spolu s několika dalšími lidmi zatklo gestapo. Začala se psát nejznámější kapitola Fučíkova života.

Vysoká hra

Na začátku stála chyba konspirátorů. Příliš mnoho lidí příliš dlouho na jednom místě, falešný pocit bezpečí. Byt na pražské Pankráci, kde Fučíka zatkli, byl v hledáčku gestapa už nějakou dobu. Ve chvíli, kdy do něj muži v dlouhých kabátech vnikli, v něm byl kromě manželů Jelínkových, jimž byt patřil, a Fučíka také jeho pobočník Jaroslav Klecan a další manželská dvojice. Ve vězení skončili všichni.

To, co následovalo, po válce četl celý svět. Fučík to totiž ve vězení popsal na motáky – kousky toaletního papíru – a prostřednictvím dvou českých strážných propašoval ven. Jistým perem zkušeného reportéra a téměř bez škrtání popsal více než rok strávený v pankrácké věznici, mučení v Petschkově paláci, prapodivný vztah s vyšetřovatelem, Čechem Böhmem, blízkost smrti, dozorce i spoluvězně. A především zradu, kterou přisoudil svému kamarádu Klecanovi, jenž v textu vystupuje pod přezdívkou Mirek, zatímco on, Fučík, nezradil. Jen „hrál vysokou hru“. Komunistická propaganda získala svého svatého i svá kanonická slova: „Lidé, měl jsem vás rád. Bděte.“ Poslední slova Reportáže.

Málokdo z těch, kteří si koupili jeden z milionu českých výtisků, věděl, že nečte úplnou pravdu. Celá desetiletí byla totiž Reportហvydávána okleštěná o několik zásadních odstavců, v nichž se Fučík doznal k „vysoké hře“, k tomu, že i on s gestapem spolupracoval, nebo mlčet bylo nemožné. A ačkoli by mu selhání nikdo soudný nemohl vyčítat, komunistům se víc hodila černobílá verze. Tu lidem servírovali celých padesát let, spolu s ikonou mladého, silného s neohroženého hrdiny, čistého komunisty, který raději zemřel, než aby promluvil.

Až v roce 1995 vyšla necenzurovaná verze a po ní (2010) ve sborníku Julek Fučík – věčně živý! i celý text Fučíkova výslechového protokolu v českém překladu, spolu s podrobnou textovou analýzou z pera Pavla Janáčka. Ukázalo se, že protokol, na němž Fučík nejspíš spolupracoval i „redaktorsky“, měl celých 87 stran, a byl tedy skoro dvakrát delší než ten Klecanův.

Nová fakta o Fučíkovi. Chránil Seiferta před gestapem?

„Pochopil jsem, že mám i tady příležitost k boji; docela jinými prostředky než venku, ale se stejným smyslem a stejným zaměřením,“ píše Fučík v oné desítky let vynechávané pasáži Reportáže. „Mlčet dál znamenalo nevyužít této příležitosti. Teď už bylo třeba něčeho víc, abych si mohl říci, že jsem na každém místě a v každé situaci plnil svou povinnost. Bylo třeba začít hrát vysokou hru. Ne o sebe – to bys musil hned prohrát –, ale o jiné. Očekávali ode mne senzaci. Dal jsem jim ji tedy. Slibovali si mnoho od mého mluvení. ,Mluvil‘ jsem tedy. Jak, najdete v mém protokolu. Výsledky byly dokonce lepší, než jsem předpokládal. Obrátil jsem jejich pozornost docela jiným směrem. Zapomněli na Neumanny, Halase, Olbrachty. Dali pokoj české inteligenci.“

A co znamenala ona „vysoká hra“? Fučík se chytře a promyšleně snažil odvést pozornost vyšetřovatelů od podstatného tím, že mluvil doširoka a rozváděl nepodstatné detaily, například v jakém nákladu vycházely před válkou tiskoviny, do nichž přispíval, nebo kdy přesně se konala první, druhá a dvanáctá schůzka s tím a tím. Když zmiňoval jména, byla to většinou ta, která už prozradil někdo předtím, případně lidé mrtví.

„Kompletní řady pečlivě očíslovaných schůzek, přesná data a další detaily maskují to, že příběhy, které se v protokolu vyprávějí, jsou zčásti či úplně fiktivní. Je třeba jim rozumět jako součásti určité komunikační strategie, jejímž cílem je zavést vyšetřování na slepé cesty,“ je přesvědčen Pavel Janáček s tím, že je až překvapivé, „jak málo škod spojitelných s mimořádně rozsáhlým textem podepsaným 29. 6. 1942 jsme schopni s velkou pravděpodobností doložit“. Jedinými dvěma lidmi, kteří se prokazatelně dostali do rukou gestapa kvůli Fučíkově výpovědi, byli doktor Miloš Nedvěd, který byl jeho prvotní spojkou k vedení strany, a vdova po Kurtu Konradu-Beerovi Vlasta.

Julius Fučík je mrtev. A žije Julda Fulda!

Fučík sám však hru, v níž si podle vlastních slov „vyhradil hlavní roli“, nemohl vyhrát. Byl odsouzen a popraven oběšením v Berlíně-Plötzensee 8. září 1943. Jeho druhý život pak zařídili komunističtí funkcionáři spolu s vdovou Gustou. Po Fučíkovi byly pojmenovány desítky ulic, náměstí a institucí, Fučíkova se jmenovala stanice metra Nádraží Holešovice. To proto, že je blízko Fučíkárně neboli Parku kultury a oddechu Julia Fučíka, kde jsme naše pátrání po Fučíkových stopách v současnosti začali. Mladí lidé, kteří přečetli dostatečný počet ideově správných literárních děl – například Annu Proletářku či román Jak se kalila ocel –, měli šanci získat Fučíkův odznak a stát se „fučíkovci“. Jednotná zemědělská družstva zase sila Fučíkovy ary slunečnic, přičemž výnos sloužil na kulturní účely ve vesnici. Ovšem pozor, to vše měli pracující dělat z pouhé radosti a nadšení, po pracovní době.

Polibky, kamzíci a Fučík jako inspirace. Jak Fidel Castro navštívil v roce 1972 ČSSR

Fučík byl všude. Jeho krásná mladistvá tvář, zafixovaná v podobizně, kterou vytvořil Max Švabinský, dekorovala mládežnické akce po celé republice. Zahlcení veřejného prostoru Fučíkem však mělo úplně opačný účinek, než komunisté zamýšleli. A když se v 60. letech začaly objevovat pochybnosti o jeho pobytu ve vězení, byl na celých dalších třicet let Fučíkův kult už jen výsměchem sám sobě. Komunistické propagandě se podařilo, že generace „Husákových dětí“ si Fučíka spojuje už jen se zábavnými jízdami na horské dráze v Juldě Fuldě. Jeho osud tak zůstává především skvělým studijním materiálem pro hodiny dějepisu na gymnáziích.

„Statečný byl – neodešel do exilu, vstoupil do odboje. Takových bylo v Česku pár desítek tisíc, miliony seděly doma. Myšlence komunismu věřil – poprvé zakolísal tváří v tvář paktu Molotov-Ribbentrop, tehdy se od strany distancoval, znovu se s ní začal sbližovat až těsně před vstupem Sovětského svazu do války. Zemřel za ni ve chvíli, kdy se prolnula s myšlenkou obrany národní kultury. Jestli by u té myšlenky vytrval, nebo od ní odpadl s nějakou další vlnou bývalých komunistických intelektuálů, nezjistíme, protože se konce války nedožil. Ale v hodinách dějepisu se dá na jeho příkladu poukázat právě na tuto trajektorii, pro intelektuální dějiny 20. století tolik typickou,“ uzavírá literární historik Pavel Janáček.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.