Lidovky.cz

Miláno popadesáté. Design a krásné ženy

Design

  10:30
Milánský veletrh nábytku a designu, SALONE INTERNAZIONALE DEL MOBILE, letos slaví 50. narozeniny. Celý týden až do neděle patří celé město prezentacím designérů, studií i uměleckých škol. Z českých tvůrců se v Itálii kromě Jiřího Pelcla, Jana Plecháče a Rudolfa Netíka, prezentují také studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

Romana Vyhnánková, Design 2 foto: VŠUP

"Veletrh byl založen v roce 1961 jako přehlídka italských výrobců nábytku. Postupně však nabýval na významu a prudce rostl. Nyní je na novém výstavišti plocha 30 000 čtverečních metrů, vystavuje tam kolem 2 500 vystavovatelů a přijde kolem čtvrt milionu návštěvníků," vypočítává designér Jiří Pelcl, který do Milána jezdí dvacet let. "Je to místo, kde člověk může nasát vzduch plný informací – kdo říká, že v miláně žádnou inspiraci pro svou práci nenašel, lže," dodává. Kromě hlavního výstaviště probíhají téměř dvě stovky výstav, přednášek a prezentací přímo ve městě, čímž se právě milánský veletrh liší od svých konkurentů ve Frankfurtu (Ambiente) či v Paříži (Maison objet).

Fišer

"Poprvé jsem byl na veletrhu před dvěmi lety a působilo to na mě jako skvělé propojení města a designu. Milano je v tomto ohledu jedinečné," potvrzuje Jan Plecháč, který letos na veletrhu také poprvé vystavuje. V rámci soutěže Czech Grand Design 2010 zvítězil v kategorii Objev roku. Zaujal právě kolekcí nábytku s názvem Icons, kterou představil i v Miláně. Z lehké drátěné konstrukce vytvořil obrysy nejslavnějších židlí včetně neforemného Fatboye či ludvíkovského křesla a vytvořil tak pohodlný zahradní nábytek.

Vyhnánková Romana

Davy milovníku designu tradičně směřují také do oblasti Via Tortona. Tady je výkladní skříň největších designérských jmen, které se trumfují originalitou instalací ale i podobou dárečků pro návštěvníky.

Jisová Blanka

Součástí veletrhu je Salone Satelite, kde příležitost k prezentaci za relativně sníženou cenu dostávají mladí designéři. Letos, stejně jako loni, se v této sekci prezentuje Vysoká škola uměleckoprůmyslová. Minulý rok sklidila úspěch s instalací nazvanou Hostina pro návštěvu z jiného světa, letos studenti pracovali na téma Touha.

Kubát Jakub

Studentská výstava probíhá v milánské čtvrti Ventura Lambrate samém centru Milána, kde narazíte hlavně na mladé tváře, školy a menší studia. V obrovských halách se tu ukrývá pestrá směs svěžích designových nápadů. Mezi nimi i třicet artefaktů od českých studentů, jejichž cílem je prezentovat pražskou školu jako progresívní instituci. Instalace totiž není postavena na předvedení výjimečných prací jednotlivců v oblasti designu, ale na zpracování společného tématu napříč všemi designérskými obory školy. Kravatový koberec, mísa z větviček nebo háčkovaná lampa měly být jakýmisi etudami na dané téma. "Pokud jen naznačí jiné možnosti a cesty současného designu, jako alternativy k aktuální situaci, považuji úsilí studentů za smysluplné," říká jeden z pedagogů VŠUP Jiří Pelcl. Společné téma mělo uvažování studentů v kategoriích funkce a forma obohatit o emocionální dimenzi a návštěvníky vtáhnout do snového světa a hry s vlastní představivostí. Na pestré instalaci se podíleli studenti z ateliérů skla, oděvu, designu výrobků nebo keramiky. Jednotlivé práce vybíral kurátorský tým tvořený Radimem Babákem a Ondřejem Tobolou ze studia Hippos Design.

Pavelková Petra

"Většina objektů je konceptuální povahy, některé předměty mají charakter fetiše, jehož magickou sílu a moc pravděpodobně potřebujeme pro náš všední život," vysvětluje Pelcl. Naši společnost podle něj ovládla zákeřná nemoc, zvaná neophilia, jež se projevuje honbou za novým a stále novějším. Svou vlastní prezentací v Miláně také zaútočil na konzum. Kolekce se jmenuje Luxury Dwelling a obsahuje například vtipnou leč designově čistou knihovnu z polínek dřeva.

Jiří Pelcl (výstava)

Pro vyjádření svého pocitu ze současného designu i jako motto pro svou kolekci si designér vypůjčil citát francouzského filosofa Rollanda Barthese :

"Luxusní předmět je vždy vázán k zemi, vždy vytříbeně upomíná na svůj nerostný či živočišný původ, na přírodu, jíž je jen určitou aktualizací. Umělá hmota je bezvýhradně pohlcena svým využitím – nakonec budeme vynalézat předměty jen pro potěšení z jejich užívání. Hierarchie substancí je zrušena, všechny jsou nahrazeny substancí jedinou – celý svět může být zplastičněn, včetně života samého."

Růžička Štěpán

Ačkoliv před přesyceností designem varuje, do Milána jezdí Jiří Pelcl rád. Na veletrhu se potká s mnoha designéry, za kterými by jinak musel objet půl světa. Těší se rovněž na skvělé ryby v místních restauracích. "A navíc jsou tam krásné a dobře oblečené ženy," libuje si estét. "Když jedu zpět, jsem unaven množstvím nových designů, mám pochybnosti, zda to všechno potřebujeme, zda má smysl navrhovat nové věci. Po týdnu mě to ale přejde, sednu ke stolu a dělám dál…." uzavírá.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.