Lidovky.cz

Obchod The Room: Kvalitně, levně a rychle

Design

  7:00
Na konci března otevřeli v pražské Školské ulici nový obchod s pánskou módou. Přestože jde jen o malou realizaci, stojí rozhodně za pozornost. Je jednoduchá, účelná a dokazuje, že vysokou kvalitu mohou mít i nízkorozpočtová řešení.

Místo na police s oblečením nezbylo a tak je architekti zavěsili na lana. foto: Archiv Skvadra

Už dvakrát jsem v této rubrice psal o rekonstrukcích interiérů panelových bytů od Mileny Kubiszové a Ondřeje Volného z architektonického studia Skvadra. Tentokrát se zaměřím na rekonstrukci obchodu The Room by Basmatee v přízemí prvorepublikového bytového domu v pražské Školské ulici. Přes odlišnost kontextu zůstávají principy jejich práce stejné: vždy se snaží nalézt adekvátní, levné, rychle a snadno proveditelné, přitom však organizačně a prostorově velkorysé řešení.

Skříň, která řeže prostor

Majitelé obchodu hledali nové, větší prostory, které nakonec našli ve stejném domě, kde byl i původní obchod. Získali sice takřka dvojnásobný prostor, avšak v ne zcela vyhovujícím stavu, a navíc s jedním výrazným omezením od majitele: při úpravách nesměli zasáhnout do stropní konstrukce.

Nejdříve došlo k vyčištění interiéru a odstranění nevyhovující dlažby, pod kterou bylo odhaleno původní terazzo. To bylo nutné trochu přebrousit a vyspravit, ale nyní svou roli plní výborně. Finální řešení vychází z nápadu obestavět všechny zbylé zdi kromě uliční fasády, ovšem tak, že se původní dispozice výrazně změní. Na fasádu kolmé zdi zakrývají nábytkové stěny s vystaveným zbožím, především s botami. Natáčejí se šikmo čelem ke kolemjdoucím, kteří tak na zboží lépe vidí, zvláště vpodvečer, při nasvětlení interiéru. I z tohoto důvodu byly stěny natřené černou barvou, díky níž také ustupuje do pozadí jejich konstrukce.

The Room by Basmatee a rekonstrukce od architektů ze studia Skvadra.

Ta je různoběžná s nosnou konstrukcí, díky čemuž mezi oběma vznikají klínovité prostory, využívané jako sklad. Stropu se nedotýkají, jak je ostatně vidět z překrytí horní části plnou svislou deskou, která vyrovnává geometrické nepřesnosti mezi stropem a exaktními regály. Stabilita je zaručena jejich geometrií a přichycením do zdí.

Nábytková stěna na jedné straně plynule pokračuje v šatnu oddělenou závěsem, na druhé je do ní integrováno místo prodavače s kasou. Šatna je uvnitř osvětlena pěkným detailem v podobě dvou žárovek pod stropem umístěných na tyčích, které ční kolmo ze zdi. Obě nábytkové stěny jsou tvořeny levnou dřevoštěpkou, která představuje dominantní materiál v celém obchodě.

Jsou z ní vytvořeny i další police, mobilní skříně stejně jako vnitřní parapety ve výloze určené k sezení. Zadní stěna, na rozdíl od černých konstrukcí nesoucích zboží, je bílá a opticky prostor prodlužuje. Odděluje další skladovací zázemí s toaletou, která zůstala zachována z původního interiéru. Bílou stěnu z poloviny tvoří malé skříňky bez vnějších úchytů. Otvírají se prostým zatlačením a jejich obrysy vytvářejí jednoduchý geometrický rastr. Ty části dřevoštěpky, které jsou obrácené do provozních prostor, kam návštěvníci nevidí, nejsou natřeny a ponechávají ji v původním stavu.

Namísto polic 19 metrů lana

Vedle bot uložených v dřevoštěpkových stěnách ale obchod prodává také oblečení. Na police pro ně už žádné místo nezbývá, architekti proto jeho vystavení vymysleli jinak. Zavěsili je na lanovém trojúhelníku vyvěšeném ze sloupových nosných konstrukcí. Značná váha zboží ale způsobila výrazně větší průhyb, než autoři očekávali. I tenhle drobný detail byl nakonec vyřešen jednoduše, a přitom elegantně: sklouzávání ramínek s oblečením brání špendlíky s velkými různobarevnými hlavičkami, zapíchané do lana. Díky tomuto nápadu se se zbožím snadno a rychle manipuluje.

Zvenku obchod nedoznal takřka žádných změn. Jedinou výjimku představuje nový vývěsní štít a polepy s novým logem od grafického studia Anymade.

Sklouzávání ramínek s oblečením brání špendlíky s velkými různobarevnými hlavičkami, zapíchané do lana.

Původně chtěli majitelé svým zákazníkům nabídnout i malé posezení s kávou, na to se ale prostory ukázaly být přece jen příliš malé. Naopak provozovatelé brzy zjistili, že množství vystavovaného zboží bude třeba navýšit. Ke slovu tak přišla horizontální ocelová tyč v zadní části obchodu, která jako zábradlí částečně kryje bílou skříňovou stěnu, ale hlavně nese další desítky ramínek s oblečením.

Celkově úpravy stály kolem 100 000 korun a jejich fyzická realizace zabrala čtrnáct dní. Rozpočet je samozřejmě znát, řada detailů je dělaných „na koleni“, zvláště ve veřejně nepřístupných částech. Nemožnost zasáhnout do stropu způsobila, že nedošlo ani k jeho vymalování, natož k výměně původních svítidel. Nedořešené je sezení ve výlohách, zakrytí nepřesností bíle natřenou drvoštěpkou na to samo nestačí. Design obchodu částečně připomíná interiér Botas Concept Store od A1 architects (o ktFAKTAerém jsem psal na http://bit.ly/NginuB) a autoři jej dobře znají. Více než podobnost řešení, která vycházela z podobného zadání i omezení, mi však dělá radost, že tohoto typu realizací začíná přibývat. Že se objevují majitelé, kterým dělá radost, když jim zákazníci a návštěvníci obchodu jejich řešení pochválí, čemuž ale předchází ochota do individuálního řešení investovat nějaké prostředky, a především čas. Těší mě, že si na návrh dokážou vyhledat odpovídající autory.

FAKTA:

Autoři: Milena Kubiszová a Ondřej Volný, Skvadra, www.skvadra.cz Grafický design: Anymade Dodavatel: elp3 Náklady: cca 100 000 Kč Studie: leden 2012 Realizace: únor 2012

V Praze najdete stovky nádherných bytových domů, které by si zasloužily minimálně takovéto úpravy parterů. A připadá mi, že tyto veřejně přístupné soukromé prostory mají větší šanci na kvalitní rehabilitaci než skutečné veřejné prostory v majetku města, které ve většině případů šetřit neumí, natož aby se pokoušelo vyhledávat výborné architekty.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.