"Kdo přesně dozoroval a provedl 'revitalizaci' například Tilleho náměstí na Barrandově bohužel nevíme, protože kompetentní úřad zatím neodpověděl na dotazy v dopise, který byl zaslán členy petičního výboru, architekty sídliště Barrandov - Zdenkem Hölzelem a Janem Kerelem. Dopis byl zaslán před rokem a půl!" ukazuje Karous nekonečný boj o návrat cenných soch na příkladě barrandovského náměstí.
Petice za navrácení soch na svá místaPomoci zachránit sochy může každý, stačí podepsat petici na webu projektu Vetřelci a volavky. |
Z toho byly odstraněny sochy významných umělců Karla Bečváře Obelisk pohybu a Huga Demartiniho Pohyb (vytvořil ji s Jiřím Novákem), teď už ale dva roky leží ve školním skladě. Pavel Karous v roce 2008 založil sdružení Vetřelci a volavky a od té doby se snaží o návrat soch na jejich původní místo. Nejde však pouze o pár děl, ztracených soch jsou stovky: "Problém je celorepublikový, ale v Praze je paradoxně kvůli dostatku peněz na 'revitalizace' situace katastrofální."
Jak ochránit sochy, které ještě stojí na svých místech? "Myslím si, že jedinou šancí je, že se změní kulturní politika především památkového úřadu k uměleckým artefaktům osazeným ve veřejném prostoru po roce 68 (potažmo po roce 48). Zároveň by asi pomohlo, kdyby autoři sami aktivně vymáhali na škůdcích (zpravidla úřadech) nápravu podle zákona o autorských právech," uvedl Karous v on-line rozhovoru na serveru Lidovky.cz.
Ztracené sochy jsou však jedním z mála problémů českých veřejných prostor. Karous se pozastavil i nad poslední dobou tolik diskutovanými květináči na Praze 5. "Dle mého je to neodborný způsob, jak se pražští úředníci pokusili snížit emise z peněz EU, které nejenže zmenšují už tak malé průchozí prostory pro chodce, a tím paradoxně znevýhodňují ekologický pěší transport po Praze, ale hlavně budou dozajista sloužit reklamě a tak naopak navýší takzvaný vizuální smog," dodává.
I tak se však na území Prahy dějí pozitivní věci, Karous připomíná třeba kvalitní Street Art. "Za všechny mě nejvíce oslovila akce umělce pracující pod pseudonymem Epos 257 svou 'okupací veřejného prostoru' na Palackého náměstí minulý rok, vtipná byla na jaře instalace obřího malířského stojanu před sochou Josefa Mánese na Palackého náměstí od sochaře Rudolf Samohejla a nadchly mě i překážky pro skateboardisty Evžena Šimery," uzavírá sochař.