Lidovky.cz

Havířovské nádraží? Demolice by vyšla na 10 milionů, tvrdí architekti

Design

  19:00
Demolice cenných staveb trápí příznivce architektury po celé České republice. Praha se bouří proti plánům pro roh Václavského náměstí, havířovští architekti Lucie Chytilová a Adam Guzdek se nemohou smířit s likvidací místního "bruselského" nádraží. Už několik let podnikají nespočet aktivit, které by demolici slavné budovy mohly zabránit, a v on-line rozhovoru se čtenáři Lidovek.cz vysvětlili, že pokud se má bourat z důvodů ekonomických, něco tu nehraje, demolice by podle nich vyšla na 10 milionů korun.

Havířovské nádraží foto: Jan Hrouzek

"Rekonstrukce (restaurace) nejsou tak výhodné, jako realizace nových staveb. Proto je u nás trendem bourat a stavět. Zde je nutno připomenout těch několik milionů (my odhadujeme cca 10 mil. korun) jen na samotnou demolici stávajícího nádraží. Podle nás jsou to zbytečně vyhozené peníze. Nejsme tak bohatý národ, abychom mohli práci našich předků bezmyšlenkovitě bourat a proinvestovávat finanční prostředky, které se mohou využít jiným a potřebnějším způsobem, "uvedli mladí architekti.

Havířovské nádraží

Za budovu bojují už několik let, před několika týdny jejich snažení utlo rozhodnutí exministryně kultury Aleny Hanákové, která havířovské nádraží nevyhlásila památkou a umožnila tak jeho demolici. Ta však podle informací Lidovek.cz nezačne dříve než na podzim tohoto roku, čas pro akci tedy ještě je a pozitivní zůstávají i Chytilová s Guzdekem. "Jistě jste zaregistrovali, že nádraží nebude kulturní památkou. Proto jsme se nyní obrátili na ministra dopravy. Pan ministr nám přislíbil, že prověří věc týkající se nádraží, sám osobně potvrdil, že je proti takovému nesmyslnému bourání a plýtvání veřejných prostředků. Také chceme, aby se zvyšoval tlak veřejnosti na vedení města Havířova, proto plánujeme pořádat několik akcí pro veřejnost. Jedna z nich bude už 2. srna a bude na náměstí v Havířově, kde se sejdeme všichni, kteří jsme proti zbourání. Havířov totiž nyní staví na tom, že lidé se o to nezajímají a je jim jedno co se kde děje, pozvali čtenáře. Kromě toho mohou občané stejně jako dalších 2925 lidí podepsat petici.

Proč petici podepsal i historik architektury a spolupracovník LN Zdeněk Lukeš? Jeho odpověď si přečtěte zde.

Havířovské nádraží

Jak zakladatelé sdružení Důl architektury reagují na návrh nového terminálu? "Jako architekti jsme přesvědčeni, že architekt Labuzík se svým týmem odvedli dobrou práci. Jedná se ovšem o návrh, který může stát kdekoli po republice. Jako sdružení nejsme proti stavbě nového terminálu. Jsme pro to, aby terminál vznikl ve stávajícím objektu a tím oživil stávající nádraží," uvedli a dodali, že v případě rekonstrukce objektu by nebyl problém snížit  náklady na minimum, stavbu dále využívat jako nádraží a navíc ji doplnit kavárnami, restauracemi a v prvním patře kulturními institucemi: "Bohužel současné vedení města má představu (,kterou nám osobně sdělilo na setkání), že vrcholem kulturního dění v Havířově je akce Havířov v květech nebo výstava kaktusů, což je podle nás málo a chybí zde moderní umění a soudobá kultura. Je totiž potřeba, aby zde byl někdo, kdo tomuto současnému směru rozumí a vedení města mu dá prostor a volnou ruku, aby mohl realizovat své zkušenosti."

CELÝ ON-LINE ROZHOVOR SI PŘEČTĚTE ZDE

Pokud vás dění okolo nádraží v Havířově zajímá, rádi byste stavbu podpořili nebo si přečetli o její historii, navštivte stránku sdružení Důl architektury (zde). A pokud vás objekt zaujal natolik, že byste ho rádi před demolicí osobně navštívili, jistě vás potěší i plány architektů, kteří chtějí ještě před demolicí stihnout několik komentovaných prohlídek.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.