Lidovky.cz

Vrátí se značka Podolská? Oživování módních ikon slaví ve světě úspěch

Design

  6:00
Kdysi slavné módní značky v poslední době, i mnoho desítek let po smrti svých zakladatelů, opět ožívají. Jejich bohatou historii si kupují velké módní korporace, které od jejich návratu na trh očekávají další zisky. A nová taktika jim zatím nese ovoce.

Hana Podolská foto: ČTK

Zhruba uprostřed jedné z nejluxusnějších pařížských nákupních tříd -Rue Saint Honoré - stojí už dva roky honosný dvoupatrový butik značky Moynat, kterou znal před pár lety jen málokdo. Založena byla přitom už v roce 1849, tedy ještě o pět let dříve než slavný Louis Vuitton.

Podobně jako u Vuittona, i u Moynat najdete zavazadla posetá logy i celou řadu kožených doplňků, které se v poslední době těší stále větší oblibě, a to i přesto, že jejich ceny se pohybují od 30 do 360 tisíc korun. Louis Vuitton se přesto konkurence nebojí - Moynat totiž patří do portfolia jeho domovské firmy LVMH. Ta ho před dvěma lety získala od podnikatele Arnauda de Lummena, jehož obživou se stala resuscitace a následný prodej slavných a dávno zaniklých módních domů, které sám označuje jako spící krásky a sdružuje je pod hlavičkou lucemburské společnosti Luvanis.

Myonat

Obrození na klíč Lummen, který studoval na Harvardu a následně se věnoval fúzím a akvizicím v advokátní kanceláři Clary Gottlieb Steen & Hamilton se k módě dostal náhodou. V roce 2005 ho totiž jeho otec požádal, aby obnovil značku Vionnet, kterou koupil v 80. letech. Právě tato značka legendární francouzské návrhářky Madeleine Vionnetové (1876-1975) byla vůbec prvním módním domem, kterému Lummen vdechl nový život. Přípravy trvaly celé dva roky a Lummen se musel postarat nejen o sestavení nového týmu v čele s návrhářkou Sophií Kokosalakiovou, ale také o zajištění distribuční sítě - uzavřel smlouvu s obchodnímdomem Barney’s zaručující odběr zboží v hodnotě téměř 2 milionů dolarů během prvních dvou let. Nové kolekce měly takový úspěch, že se brzy objevil zájemce o koupi značky. Tím se stala italská společnost Marzotto, která Vionnet následně prodala kazašskému podnikateli Gogovi Ashkenazimu. Díky jeho investici se pak značka začala prezentovat i na pařížském Fashion Weeku.

Lummen na prodeji

Vionnetu zaručeně vydělal (přesná suma za prodej nebyla zveřejněna, ale Lummen uvedl, že značky prodává v závislosti na jméně v rozmezí milionu až deseti milionů eur). Snad i proto se rozhodl ve svém byznysu pokračovat a za posledních několik let koupil ochranné známky a duševní vlastnictví dalších zhruba patnácti značek, mezi kterými je třeba ta módního domu Mainbocher, který pro módní svět objevil živůtky a který zavřel své brány v roce 1971, zaniklé značky amerického obuvníka Herberta Levineho, který svého času obouval třeba Jackie Kennedyovou či Marilyn Monroe, nebo značky Belber, která vznikla v roce 1891 coby americká konkurence evropských výrobců zavazadel. „Některé módní značky mohou spát, ale nemusí během svého spánku nutně ztratit svou hodnotu,“ prozradil v jednom z rozhovorů Lummen, který při svém podnikání vychází z úspěšného návratu značek jako Dior či Burberry a sází na to, že je mnohem výhodnější oživit staré jméno, než se snažit proslavit nové. To se mu ostatně potvrdilo hned u další prodané spící krásky, výše zmíněné značky Moynat.

I když Lummen v současnosti patří k největším obnovitelům zaniklých módních značek, rozhodně nebyl první, kdo s tímto nápadem přišel. V roce 2003 se totiž do podobného podnikání pustil italský podnikatel Diego Della Valle (vlastník značek Tod’s, Hogan, či Fay), který tehdy koupil a obnovil obuvnickou značku Roger Vivier (stejnojmenný návrhář označovaný za obuvnického Fabergéra zemřel v roce 1998) a v loňském roce úspěšně vrátil do světa módy legendární značku návrhářky Elsy Schiaparelliové, která byla svého času konkurentkou Gabrielle Chanel a jejíž značka zanikla v roce 1973.

Della Valle ve značce Schiaparelli vidí velký potenciál a neváhá do ní investovat. Showroom společnosti zřídil na prestižní adrese pařížského Place Vendome a k vytvoření první Haute Couture kolekce inspirované odkazem legendární návrhářky povolal slavného Christiana Lacroixe.

Ten značce Schiaparelli zajistil dostatečnou mediální pozornost a Della Valle díky němu získal čas pro hledání nového kreativního ředitele, kterým se v říjnu tohoto roku stal Marco Zanini. Ten bude mít se svou kolekcí premiéru už v lednu 2014 na fashion weeku v Paříži, kde bude prezentována jeho první kolekce Haute Couture a hned o měsíc později také kolekce ready-to-wear.

Úspěch zaručen?

Jak se zdá, tento obchodní model nese ovoce a je jen otázkou času, než se dostane i k nám. Když se najde vhodný investor, klidně se může stát, že se opět budeme oblékat do modelů s logem Rosenbaum či Podolská. Tyto značky totiž patří k těm, které mají svůj příběh. A za ten mnoho lidí neváhá zaplatit.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.