Lidovky.cz

Rob Van Beek o designu v královských palácích i snu učit

Design

  6:00
Rob Van Beek je královským designérem. V Holandsku má na starost osvětlení královských paláců, jeho práce je orazítkovaná samolepkou "státní tajemství", jím navržená svítidla však můžete mít v obýváku i vy, navrhl totiž kolekci pro českou značku HALLA. Jak se dostal k designu světel a proč by rád učil, třeba i v České republice? Rob Van Beek poskytl Lidovkám.cz jedinečný rozhovor.

Halla Mila foto: Archiv Halla a Rob van Beek

 

Vystudoval jste design v Holandsku a architekturu v Dánsku. Proč jste se rozhodl pro tyto obory a co vás zavedlo do Kodaně?

V Holandsku jsem spíš než design začal s technickou školou. Pak jsem se chtěl dát na architekturu, ale na konci sedmdesátých let v Holandsku nebyly školy, které by mi daly to, co jsem hledal. Naopak byla velmi "v kurzu" skandinávská architektura, tak jsem se rozhodl přestěhovat se do Dánska.

Po studiích jste nejdříve pracoval jako architekt pro dánskou vládu, mohl byste toto zaměstnání přiblížit, co bylo náplní vaší práce?

Když jsem skončil školu v Kodani, hledal jsem samozřejmě práci, čekali jsme se ženou první dítě a potřeboval jsem vydělat peníze. V Holandsku žádné možnosti nebyly, ale Kodaň mi nabídla práci architekta. Měl jsem na starost rekonstrukci starého kláštera na severu Dánska, udělat plány a podobně, tak jsem to přijal. 

V jaké době jste se vlastně začínal zajímat o design světel?

Důraz na design svítidel kladla už škola v Kodani, nicméně reálně jsem první světla navrhl právě pro rekonstrukci kláštera. Na trhu jsem nenašel žádná vhodná svítidla, tak jsem si je navrhl sám.

Rob van Beek: Skive, jedna z prvních realizací

Kdy jste se vrátil zpět do Holandska?

Rekonstrukce kláštera byla kvůli financím po dvou letech pozastavena, tak jsme se s rodinou rozhodovali, kam dál. Má žena není z Dánska, ale z Islandu, takže nás vlastně v Dánsku nic nedrželo. Zkusili jsme Španělsko a Itálii, ale dostat tam práci v oboru bylo nereálné. Takže jsme se v roce 1985 vrátili do Holandska.

Měl jste čas pracovat na nějakých svých projektech nebo přišla hned nabídka od vlády?

Založil jsem vlastní firmu svítidel. První kolekce byla založená na designu svítidel pro dánský klášter, naše kolekce prodávala slavná holandská firma Artimeta i butiky po celé Evropě. Během let jsme se začali specializovat na spojení s historickými budovami, takže jsme jednali i s holandskou agenturou pro vládní budovy (Dutch Government Building Agency) a v roce 2000 přišla nabídka spolupráce. V počátku jsem neměl na starost osvětlení, ale byl jsem "normální" architekt. 

Co si pod tím můžeme představit?

Moji prací byla kontrola kvality architektury veřejných budov na východě Holandska. Dohlížel jsem na realizace architektů, kteří například rekonstruovali starší vládní budovy nebo stavěli zbrusu nové, do projektů jsem zasahoval i jako architekt. Stále častěji se na mě obraceli kolegové kvůli osvětlení, protože o něm neměli dostatek informací, a tak se ze mě stal něco jako "expert" a následovala má současná práce, kdy mám na starosti veškeré osvětlení.

Rob Van Beek

Nyní máte na starosti světelný design v královských palácích a vím, že o své práci nemůžete příliš hovořit. Tím se to však stává ještě zajímavější. Co může být na architektuře a světle státním tajemstvím?

Mé projekty jsou orazítkovány jako "státní tajemství". Neptejte se mě proč, jednoduše o nich nesmím mluvit. Je to ale pochopitelné, dokážu si představit, že by král nebyl nadšený, kdyby se v magazínech objevovaly fotografie jeho ložnice..

Pro HALLA jste navrhl organické svítidlo, co bylo inspirací?

Jako architekt jsem hlavně nákupčí. Sleduji trh a když mi na něm něco chybí, začnu se tím zabývat. Světelná scéna je dnes hektická, hlavní roli přebírá světlo LED. Ve své firmě se tímto zdrojem už nějaký čas zabývám, zkoušíme nové technologie propojit se starými systémy. S HALLA jsem se od toho oprostil a navrhl tvar, který by pomocí starých technologií a zářivek nebyl možný. Nyní na podobné bázi vyvíjíme další kolekci, pokud to půjde dobře, představíme hotový produkt na březnovém veletrhu ve Frankfurtu. Také bych rád zjednodušil samotné světlo Mila.

Takže vám teď klape vše, jak má. Máte přesto nějaké pracovní sny?

Ano, vše je skvělé. Kromě práce pro vládu se věnuji i mé fimě Ro-Architecten. Sny? Možná bych rád učil! O světelném designu, v Holandsku a Německu a třeba i v České republice. Velmi rád totiž své zkušenosti sdílím a předávám dál.

Více o Robově práci naleznete na jeho stránkách ZDE, pokud vás zajímá práce architekta pro holandskou vládu, hledejte ZDE.

Světlo Afbeelding

Daniel Černý, generální ředitel HALLA: Chystáme spolupráci s Ivanem Dlabačem

Podle čeho si vybíráte designéry ke spolupráci? Při výběru designéra je pro nás velmi důležité, aby porozuměl naší strategii nových výrobků. Pro naše svítidla je nejdůležitější funkčnost s výbornými světelnými parametry v kombinaci s neotřelým, moderním designem. Neméně důležitá je též osobnost designéra, zakládáme si na tom, abychom si „sedli“ nejen profesně ale i lidsky, což velice prospívá společné práci. Jak jste se dostali do kontaktu s Robem Van Beekem? S Robem jsme se seznámili při společném vývoji nového svítidla pro velkého evropského výrobce svítidel, se kterým Rob dlouhodobě spolupracoval jako designér a naše společnost byla tímto výrobcem oslovena, abychom se podíleli na vývoji a následně i na výrobě jejich produktu. Vzájemná spolupráce nás zaujala natolik, že jsme se později rozhodli s Robem spolupracovat i na vývoji našich svítidel. Bude spolupráce pokračovat a s jakými dalšími osobnostmi chystáte spolupráci? Spolupráce s Robem pokračuje, dokončujeme nová svítidla, která představíme v dubnu na veletrhu Light + Building ve Frankfurtu. Dále vyvíjíme nová svítidla dle návrhů arch. Luky Križka, jejichž koncept jsme ukázali na loňském Deginbloku a chystáme další spolupráci s Ivanem Dlabačem z Ateliéru průmyslového designu UMPRUM.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.