Lidovky.cz

Muzeum jinak: podzemním tunelem za slavnou Dívkou s perlou

USA

  7:00
HAAG - Od 27. června mohou návštěvníci zase obdivovat Dívku s perlovou náušnicí od Johannese Vermeera a jiná slavná díla starých mistrů ve známém muzeu Mauritshuis v Haagu. Kromě těchto skvostů budou určitě ale také obdivovat i způsob, jakým byl Mauritshuis zrekonstruován a rozšířen.

Slavný obraz Dívka s perlovou náušnicí v uplynulých letech putoval po celém světě, výtěžek z výstav pak byl použit na rekonstrukci haagského muzea. foto: Ivo Hoekstra, credits Mauritshuis, Den Haag

Mauritshuis, jedno z nejznámějších a nejnavštěvovanějších holandských muzeí, byl během dvou let nejen zrenovován, ale jeho návštěvní plocha se téměř zdvojnásobila. Díky propojení s vedlejším domem Plein 26 vzniklo rozsáhlé podzemní foyer s částečně prosklenou střechou a s novým vchodem. 

Zatímco historická klasicistní budova Mauritshuis ze 17. století bude dál sloužit pro stálou expozici, ve vedlejším domě, postaveném v roce 1930 ve stylu Art Deco, je nyní dostatek prostoru pro přechodné výstavy, muzejní obchod, knihovnu, kavárnu, kanceláře i auditorium.

Ispirací byl Louvre

Mauritshuis, pojmenovaný po hraběti Johannu Mauritsovi van Nassau-Siegen, který jej nechal postavit (architekti Jacob van Campen a Pieter Post), je proslulý především svojí sbírkou starých mistrů. Dosavadní prostory již ale nestačily pro každoroční nápor 200 tisíc návštěvníků a muzeum potřebovalo více místa i pro přechodné výstavy, vzdělávací činnost a zázemí. 

Vizualizace rekonstrukce muzea, které bylo rozšířeno propojením s vedlejší...

Jak ale rozšířit malý klasicistní palác v historickém centru města? Když se uvolnila protější budova Plein 26, vznikl nápad obě stavby spojit. Vypsanou soutěž na architektonické řešení vyhrál architekt Hans van Heeswijk, který již předtím pracoval například na přestavbě paláce Amstelhof na Ermitáž v Amsterodamu nebo nyní na rozšíření Van Gogh Musea.  

Heeswijk navrhl propojit sklepy obou budov a vybudovat velké podzemní, ale částečně prosklené foyer, ze kterého se bude vcházet do obou částí muzea. Podle jeho slov ho inspiroval například Louvre s podzemním vchodem a pyramidou, kde se návštěvníci mohou také ihned snadno orientovat. „Postavit ale něco jako skleněnou pyramidu před Mauritshuis nebylo samozřejmě možné,“ přiznává Heeswijk. 

Skleněným výtahem do podzemí

Vstup do muzea je nyní opět z malého náměstí před budovou (doposud se vstupovalo postranním vchodem určeným původně pro personál) a návštěvníci mohou buď sestoupit po schodech nebo se svézt skleněným výtahem, který obzvlášť za tmy působí jako obrovská pouliční lampa, což byl záměr architekta. 

Od 27. června mohou návštěvníci zase obdivovat Dívku s perlovou náušnicí od...

Hvězdná „roadshow“ pomohla s financováním

Původní vzhled obou budov zůstal samozřejmě zachován. Ač je dělí několik století, jsou obě kulturními památkami. Na povrchu se tedy příliš mnoho nezměnilo, obě budovy pouze dostaly obnovenou fasádu. To hlavní dílo se událo pod zemí a projekt to vůbec nebyl jednoduchý. Sklepy obou budov byly různě hluboké, ten pod nádvořím Mauritshuis dokonce dvoupatrový (zbudovaný v osmdesátých letech minulého století) a musel se vyhloubit i propojovací tunel mezi oběma budovami. Podzemní práce s sebou vždy přináší mnoho úskalí a výzev pro stavbaře snad na každém místě Nizozemska, natož pak v historickém centru hlavního města. 

Celý komplikovaný projekt stál 30 milionů eur  a byl dokončen v plánovaném termínu.  Financován byl ze státních i soukromých  prostředků. Rekonstrukci  ale pomohl i výnos z putovní výstavy stěžejních děl z kolekce Mauritshuis, včetně slavné Dívky s perlovou náušnicí, kterou za uplynulé dva roky zhlédlo po světě (USA, Japonsko, Itálie) přes 2 miliony návštěvníků.

Po nedávno otevřeném zrekonstruovaném Rijksmuseu v Amsterodamu je Mauritshuis další ukázkou špičkové práce architektů a stavbařů při rekonstrukci a rozšíření historické památky. Nově zrekonstruované muzeum se otevřelo veřejnosti 27. června a první přechodnou výstavou je samozřejmě ta o muzeu a jeho rekonstrukci.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.