Lidovky.cz

Stovky lidí dělají kukuče ve starobylém chrámu

Design

  6:10
PAŘÍŽ - Sklenice s pivem či auta. Do podobných reklam se nejčastěji zahalují tuzemské památky v rekonstrukci. Komerční využití totiž dostává přednost kvůli snižování nákladů na rekonstrukci daných pamětihodností. Francie však aktuálně ukazuje, že podobné věci lze zaštítit i jinak. Například uměním.

Streeartista JR připravil pro Pantheon obří instalaci slouženou z portétů dobrovolníků. foto: www.au-pantheon.fr

V Paříži takto právě využili práci známého streetartového výtvarníka, který si přezdívá JR. Ten proslul zejména černobílými portréty vyvěšovaných na veřejných místech, ať už jde o centra měst či o velkoformátové výlepy na zdech domů v jihoamerických favelách. Obdobně jeho sociální náměty využili i úředníci, kteří mají na starosti rekonstrukci Pantheonu. Překryli jimi staveniště nejen uvnitř monumentu, pod jehož povrchem jsou v kryptě pohřbeni významní francouzští myslitelé a umělci.

Netradiční projekt je součástí globální akce zvané Inside Out. Té se účastnila i Praha. Černobílé portréty zdobily jednu ze zdí v centru města.

Pařížské událostí se účastnilo několik tisíc lidí. JR nainstaloval během března u několika památek speciální kamion, kde se dobrovolníci mohli nechat vyfotit. Učinilo tak 2500 lidí a dalších 5000 poslalo své fotografie na internetu. Stovky z nich pak tvoří speciální koláže využité v interiéru či exteriéru stavby a zakrývají tak lešení a další restaurační práce. Netradiční výstava portértů je přístupná veřejnosti až do 5. října.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.