Lidovky.cz

Módní blogeři zklamali, zaprodali se velkým značkám, říká Siegel

Design

  6:21
PRAHA - Stefan Siegel je módní guru, který díky webu Not Just a Label vytvořil největší databázi módních návrhářů na světě. Zastřešuje jich tisíce, přičemž návštěvnost má jeho projekt v řádu milionů lidí. Na uplynulém Mercedes-Benz Prague Fashion Weekendu vystoupil na unikátní přednášce věnované on-line módnímu průmyslu. Posléze poskytl Lidovkám rozhovor, mluvili jsme proto o luxusu, finanční krizi či proč právě designéři z Ukrajiny jsou aktuálně na vzestupu.

Zakladatel Not Just a Label Stefan Sigel foto: Hotel Emblem

Lidovky.cz: Pracoval jste jako model pro velké koncerny a luxusní značky. Posléze jste dělal v investiční bance Merrill Lynch a na to jste založil Not Just a Label. Co je pro vás luxus?

Čas. Hlavně proto, že ho mám pro sebe málo. Přestože pro někoho je luxus hotel jako tento, pro mě je to pořád jen hotel. Cestovat z místa na místo, je moje práce. Proto když mám dovolenou, snažím se nevyužívat letadlo. Takže individualit a čas jsou pro mě luxus.

Lidovky.cz: Jaká je nejdražší potažmo nejluxusnější věc, jakou jste si pro sebe koupil?

Já moc nenakupuji. Když pracujete v módě a obzvláště v retailu, tak poslední věc, kterou chcete dělat ve svém volném čase, je nakupování. A když už chci něco koupit, nakupuji on-line.

Lidovky.cz: Na vaší přednášce jste mluvil o možnostech, který poskytuje internet. Každý si může dělat na internetu reklamu obdobně jako velké značky. Mluvil jste rovněž o nezávislosti a svobodě, kterou internet přináší. Nicméně opravdu si myslíte, že zrovna móda je oblast, kde panuje nezávislost? Mnoho módních blogerů je sponzorováno velkými značkami a řetězci.

Ano, je to jedno z největších zklamání. V jiných odvětvích, než je móda, jako například politika či technologie, jsou blogeři nezávislí. Můžou napsat, co chtějí a jsou upřímní. V módním průmyslu se z blogerů stal nástroj velkých značek. Vlastně to není problém značek, ale právě těch blogerů, kteří se rozhodli, že nebudou již nadále nezávislí.

NOT JUST A LABEL

Jedná se o webový portál, který zdarma poskytuje prostor módním návrhářům k jejich prezentaci a zároveň jim pomáhá s rozvojem a propagací značky. Aktuálně nabízí práce více než 15 000 mladých designérů ze 110 zemí, ročně představí více než 3 900 nových značek osmi miliónům návštěvníkům. Z českých návrhářů zde najdete Hanu Frišonsovou, Zdeňku Imreczeovou, Natálii Steklovou nebo Chatty. Více než dvacítka českých designérů zde prezentuje svoje kolekce, prodávat se zatím odhodlala jen Petra Ptáčková. 

Lidovky.cz: Také jste mluvili o nezávislosti módy v tom smyslu, že například na vašem serveru si může každý najít svůj originální a unikátní kousek módy. Respektive dnešním trendem je mít něco extra a odlišit se tím, že mám něco, co ostatní ne. Na druhou stranu, není to právě proti smyslu byznysu, dělat unikátní kolekce?

Hodně záležím na definici, co je to byznys a co je to úspěšný byznys. Z pohledu firmy se pohlíží na to, kolik se vyplácí na dividendách a jak se daří akciím. Myslím si, že je zajímavější, když designér je schopen se uživit a zaměstnat jednoho nebo dva lidi k sobě, protože mohou dělat, co je baví. Je to určitě mnohem zajímavější, než pracovat pro velkou společnost a dělat, co vás nebaví, ale vydělá vám to víc peněz.

Lidovky.cz: Když přišla finanční krize, otřáslo to mnoha společnostmi napříč odvětvími. Jen luxus byl menší výjimkou a zaznamenal růst. Je to tím, že si luxus nechtějí lidé odepřít?

Luxusní značky nevydělávají více. Je to jen o způsobu, jakým se transformoval trh. Lidé upustili od nakupování luxusního oblečení a zaměřili se nákup luxusních doplňků. To znamená, že nosí oblečení od H&M a k tomu mají Burberry kabelku a Louis Vuitton boty. Což souvisí také se změnou myšlení. Lidé si uvědomují, že kabelka vydrží déle než oblečení, proto do ní investují. Takže krize se velkým značkám nevyhnula, je to jen o přesunu zákazníků na jiný segment.

Lidovky.cz: Zaujalo mě, jak jste na přednášce mluvil o rozvíjejících se trzích a že v rámci Evropy jsou na vzestupu návrháři z Ukrajiny. Sám jsem si musel položit, jestli to nemůže být jen negativní reklamou, tedy lidé od nich nakupují s jisté solidarity?

Jejich design je úžasný. Zároveň oni mohou vyrábět levně přímo na Ukrajině, ale přitom kvalitně. Cenově pak mají výhodu proti návrhářům z Británie či jiných zemí západní Evropy. Navíc mají skvělé umělecké vidění značky, tedy od loga, přes fotky až k modelkám.

Lidovky.cz: V databázi máte tisíce designérů, co je podle Vás základní esence úspěchu?

Všechny ty věci, které jsem právě vyjmenoval, jsou důležité. Pak je také otázka, z jakého důvodu se kdo stane designérem. Pro někoho je to prostě zajímavá a dobrá práce, popřípadě někdo v tom vidí právě ten glam. Na druhé straně jsou tu ti, kteří vidí módu jako způsob vyjádření sama sebe, ale přitom nechtějí být cíleně návrháři. Ti často přicházejí s jedinečným příběhem, což kupující milují. My hledáme hlavně ty druhé, jedince s příběhem. Například když někdo v Lotyšsku dělá kožené boty, hledá tu pravou kůži a pak ji zpracovává netradičním způsobem, kterým s ní pracoval již jeho otec. To je to, co kupující ocení.

Lidovky.cz: Co je největší výzvou pro módní průmysl dneška?

Je to způsob, jak módu zpomalit. Jak přimět zákazníky, aby módu znovu ocenili. A zároveň jak přimět značky, aby se více začlenily do udržitelného rozvoje.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.