Lidovky.cz

Tři čtvrtiny katalogu Ikea tvoří iluze vytvořená v počítači

Design

  6:40
Hezky naaranžovaný interiér s naducanými polštářky na sedačce, designový nábytek, nejrůznější doplňky, zkrátka vyvoněný domov. Asi každý ten pocit někdy zažil, při otevření katalogu by kdekdo vyměnil svůj obývák za ten na obrázku. Jenže většina takovýchto úhledně útulných domovů vůbec neexistuje. Fotografové totiž nefotili skutečné ložnice a kuchyně, velká část katalogů vzniká jen v počítači.

Ilustrační foto foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Bravurně zaměňuje realitu za fikci například nábytkářský gigant Ikea. Společnost, která ve svých obchodních domech vystavuje především precizně sestavené celé domácnosti, nabízí v katalogu převážně jen uměle generovanou iluzi. Většina interiéru pro katalog či web vzniká pomocí 3D vizualizací jen v počítači.

Zatímco v roce 2012 bylo v katalogu Ikea jen 25 % obrázků fiktivních, v současnosti toto číslo vzrostlo již na 75 %. JE to až fascinující, nejrůznější detaily, světlo a stíny, zdi, odlesk na vidličce, to všechno dokážou šikovní grafici vymodelovat k nerozeznání od reality.

Samozřejmě nábytkářská společnost v tom není sama. 3D vizualizace používá mnoho firem. Výjimkou nejsou ani automobilky. Fotky v jejich katalozích nejnovějších aut v pohybu v krajině či po městě rovněž nevznikly při reálné jízdě, ale pouze pod rukou grafika.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.