Lidovky.cz

Svět módy diktuje Google: frčí neoprenové plavky, vintage je pasé

USA

  6:31
Zapomeňte na vintage, už přestává být trendy. Naopak zařaďte do šatníku hadříky s potiskem emotikonů. Alespoň to ukazuje analýza trendů, které sestavil od milióny uživatelů dle jejich hledání a zájmu Google. Diktát módních návrhářů je pomyslně na ústupu, trendy na nadcházející sezóny tak zřejmě bude určovat sám internet. Jen v Česku to zřejmě poznáme až za dva roky, jak upozorňují odborníci.

Letos jsou trendem neoprénové plavky. Ilustrační foto foto: Reuters

„Místo detailní analýzy pařížských přehlídek se dnes stačí kouknout na Google Trends nebo do Analytics a víte po čem se v obchodech poohlížet, nebo co naopak věnovat Armádě Spásy. Skinny džíny, vintage oblečení nebo šaty na jedno rameno podle studie, kterou Google publikoval tento týden, už brzy zmizí z našich šatníků. Naopak se v nich objeví neoprénové plavky a bílé šaty,“ komentovala výsledky analýzy Pavlína Louženská z marketingu společnosti ZOOT.

Je to opravdu tak šílené a skutečně se tak radikálně mění trendy? Podle Googlu ano. Největší světový vyhledávač totiž analyzoval módní zájmy od miliónu uživatelů ze Spojených států. Co nejvíce ovlivní jarní šatník? Podle analýzy to budou tylové sukně, sportovní tepláky a kalhoty a také sukně pod kolena.

Trendy a propadáky letošní sezóny v USA:

Hvězdou sezóny budete v:

  • neoprenových plavkách
  • emoji teplákách
  • v mikině značky Kale (tančila v ní Beoyncé)

Na vzestupu jsou a sezóní standard udržíte v:

  • jogger teplákách
  • tylové sukni
  • středně dlouhé suki

Naopak letošní sezónu zájem prudce opadl o:

  • oblečení stylu normcore
  • devadesátkových džínách
  • šátkové vestě
Pomalu se pak vytrácí:

  • skinny džíny
  • vintage oblečení
  • korzetové šaty

Nezávislá móda na vzestupu

Přestože záplava velkých značek nebere zdánlivě konce. I v tomto ohledu lze očekávat obrat, jak naznačují odborníci. Milovníci módy, se totiž pomalu od nadnárodních koncernů a jejich trendů více obracejí k nezávislým návrhářům. Nicméně nutné je dodat, že ne všechno, co se šustne na sociálních sítí, je nutně skutečně vyhledávaným artiklem mezi spotřebiteli. Někdy může jít jen o marketingový tah.

To potvrzuje i Louženská: „Ještě dále šla studie, kterou publikoval minulý rok Google společně s Barclays, která na příkladu útlumu vyhledávání výrazu ‚Michael Kors‘ ilustrovala, že značka brzy ztratí na popularitě a tím pádem i na hodnotě. Další důkaz toho, jak moc technologie a data ovlivňují svět módy. Ale bez kontextu nemusí studie Google dávat smysl. Černo-modré šaty nejsou radikálně nastupující módní trend, jak by se podle studie mohlo zdát, ale virální diskuse, kterou na začátku roku vyvolal článek na serveru BuzzFeed.“

Podle Louženské podobné vysvětlení potřebuje i útlum hledání výrazu normcore: ze záhadného označení minimalistického trendu v oblékání, který poprvé použila agentura K-Hole, se stalo běžné slovo, jehož význam si už nemusíte googlovat. Trendy v módě určují velké trendová studia, jejichž tipy si kupují velké módní domy. Ty potom často kopírují fast fashion řetězce jako H&M nebo Zara, které trend přivedou k masám. 

„Takže ve chvíli, kdy toužíte, tedy vyhledáváte, po minisukních, už studia jako pařížské Perclers vyslala do ulic trendspottery, na burzu ekonomy a na internet analytiky, aby znovu přivedly do módy nabírané sukně pod kolena,“ upozornila Louženská, která se v módě dlouhodobě pohybuje a před časem pořádala například konferenci FashionTech# zaměřenou nejen na módu, ale její propojení s technologiemi .

Česko zatím v ústraní

Uvidíme podobné trendy i v českých ulicích? Nejspíš až za dva roky. „Říká se, že do Čech trendy přicházejí o 1-2 roky později. Takže z ulic kabelky od Michaela Korse a skinny džíny ještě chvíli nezmizí. Ale já si běžím koupit overal a cokoliv s potiskem emojis,“ uzavřela fashion odbornice.

Celou analýzu módních trendů dle Googlu můžete najít zde.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.