Výstava původně vznikla v Metropolitan Museum of Art v New Yorku v roce 2011, rok po tragické smrti návrháře, a vzbudila enormní zájem publika. Během tří měsíců trvání ji zhlédlo přes 650 tisíc návštěvníků, kteří neváhali vystát i dvouhodinové fronty na vstupenky.
Teď se Alexander McQueen konečně vrátil do Londýna - města, kde vyrostl, vystudoval, tvořil a kde získával inspiraci. “Sbírky Victoria&Albert mne nikdy nepřestanou inspirovat. To je místo, kde bych chtěl být jednou zavřený přes noc,” prohlásil.
Londýnská výstava je ještě větší, než byla ta v New Yorku, rozšířená o dalších 66 modelů a doplňků včetně některých kousků z privátních sbírek a módního domu Givenchy, kde McQueen působil několik let jako hlavní návrhář.
Inspirace přírodou, ale i posedlost smrtí
Výstava Savage Beauty, jejíž kurátorkou je Claire Wilcox, je prezentována v deseti sálech, z nichž každý je věnován určitému dominantnímu tématu a reflektuje šíři záběru McQueenovy tvorby – od jeho začátků v podobě absolventské kolekce na Central Saint Martins Academy inspirované tajemným viktoriánským Londýnem 19. století až po modely z poslední nedokončené kolekce podzim/zima 2010.
Od kolekcí inspirovaných gotikou, romantismem, primitivismem až po fascinaci přírodou, ale i jistou posedlostí smrtí.
Kabinet kuriozit a létající Kate Moss
Návštěvník znalý McQueenovy tvorby a jeho spektakulárních přehlídek by mohl být zpočátku překvapen celkem decentní prezentací jeho děl za doprovodu hudby odrážející ten který motiv a citátů samotného návrháře vztahujících se k danému tématu. Jeho dojem se ale zaručeněně změní v Kabinetu kuriozit, kde se v potemnělém velkém prostoru výšky dvou pater galerií odehrává dechberoucí show.
Množství výstředních modelů a doplňků z těch nejroztodivnějších materiálů vystavených v černých boxech kolem dokola až do výšky několika metrů v kombinaci s videoprojekcemi z přehlídek doslova přibije diváky na lavice uprostřed sálu. Spolu s těmi, na které se místo nedostalo, pozorují to divadlo jako hvězdnou oblohu v planetáriu. “Amazing!” nebo “Něco takového jsem ještě neviděl,” je slyšet některé komentáře návštěvníků.
To ale ještě nevědí, že v další místnosti na ně čeká Kate Moss vznášející se ve vlajících šatech z hedvábné organzy v holografické projekci jako nějaký anděl i duch. Tato působivá scéna, jejíž silný dojem ještě zdůrazní slavný soundtrack z filmu Schindlerův seznam, byla poprvé předvedena veřejnosti při přehlídce “Widows od Culloden” v roce 2006 v Paříži.
Armadillo Shoes
Výstav je zakončena audiovizuální projekcí a modely z poslední dokončené přehlídky Plato´s Atlantis, která je považována za nejlepší, kterou vytvořil. McQueen se inspiroval Darwinovou evoluční teorií a podmořským životem, ve kterém se lidstvo octne po roztání ledovců. Představil digitálně tištěné modely s motivy podmořských živočichů doplněné závratně vysokými botami nebo spíš kopyty Armadillo shoes.
Pak už čeká na návštevníka zklamání v podobě dveří s nápisem Exit. Návrat do reality je ale trochu změkčen – hned za dveřmi je vtažen do muzejního obchodu speciálně věnovaného této výstavě . Tam lze pořídit alespoň vzpomínku na tuto nezapomenutelnou událost a výjimečného umělce, od nákupní tašky za deset liber po hedvábný šátek s typickými motivy návrháře za částku mnohem větší.
Výstava se nebude opakovat
Výstavu Savage Beauty, která potrvá do 2. srpna, navštívilo doposud od poloviny března přes 300 tisíc platících diváků. V návštěvnosti tudíž asi nepředhoní tu v New Yorku, ale i tak je to jedna ze stěžejních kulturních akcí roku, kterou rozhodně stojí za to vidět. I proto, že něco podobného se již asi milovníkům módy a tohoto originálního designéra v dohledné době nenaskytne.
Jak sdělila Zoë Franklin z tiskového oddělení muzea, “je tato výstava finální a nebude se opakovat.” Online předplatné je sice již dávno vyprodáno, ale pořád ještě je možné postavit se v deset hodin ráno, kdy muzeum otevírá, do fronty a získat šanci vidět výstavu ještě týž den.
Alexander McQueenLee Alexander McQueen (1969-2010) byl jedním z nejinovativnějších designérů své generace. Ve svých dílech kombinoval hluboký cit pro krejčovské řemeslo s různými myšlenkovýni vlivy a směry bořícími hranice umění a módy. Při své tvorbě spojoval nejnovější technologie s tradičními řemesly. Několikrát byl vyhlášen nejlepším britským designérem roku. Mezi jeho klienty patřily hvězdy světového showbyznysu jako Nicole Kidman, Penélope Cruz, Sarah Jessica Parker nebo Rihanna. Björk a Lady Gaga často oblékaly jeho modely ve svých videoklipech. Pro Davida Bowie navrhl kabát s motivem Union Jack, který zpěvák oblékl na obalu svého alba Earthling. Při své tvorbě spolupracoval McQueen s předními světovými návrháři doplňků a šperků jako jsou Philip Tracy nebo Shaun Leane. Známá je jeho dlouhodobá spolupráce s výrobcem šperků a diamantů Swarowski. Většinový podíl ve značce Alexander McQueen koupila ještě za McQueenova života firma Gucci a značka zůstala zachována i po jeho smrti. Kreativní ředitelkou značky je nyní McQueenova nejbližší spolupracovnice Sarah Burton. |
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |