Lidovky.cz

Česko-čínská tramvaj začala vozit cestující v čínském Čching-tau

Design

  7:20
Česko-čínská tramvaj 27T zahájila provoz s cestujícími na nové lince ve východočínském městě Čching-tao (Qingdao). Zřejmě jde o nejmodernější tramvaj v Číně. Technicky vychází z tramvají ForCity, které jezdí také v Praze. Tramvaje 27T vyvinuly pro čínský trh plzeňská Škoda Transportation a čínské skupina CRRC Qingdao Sifang.

Nová česko-čínská tramvaj 27T zahájila provoz s cestujícími na nové lince ve východočínském městě Čching-tao. foto: ČTK

V Čching-tau je zatím v provozu sedm těchto tramvají. ČTK to dnes řekl generální ředitel Škody Tomáš Ignačák.

Škodovka spolupracuje s výrobcem vlaků a vozů metra CRRC Sifang na projektech od roku 2012 a podepsala již několik smluv. Nejvýznamnější byl přenos technologie výroby tramvaje 15T ForCity Alfa do Číny a společný vývoj tramvaje 27T, jejíž prototyp byl představen v Číně loni. V Plzni školila 200 čínských konstruktérů, technologů a elektrotechniků.

„Jsme velice potěšeni, že se nám podařilo uspět s naším know-how právě na vysoce konkurenčním trhu v Číně, kde o kontrakty bojují všechny světové firmy,“ uvedl Ignačák. Podle něj je v Číně 160 měst s více než milionem obyvatel a rozjíždějí se tam velké investice do městské dopravy a tramvaje chtějí. Kvůli uzavřenosti trhu tam ale téměř nelze vyvážet výrobky z Evropy, ale jen některé komponenty.

Nová linka v třímilionovém Čching-tau má 13 zastávek a měří deset kilometrů. Vede od nového depa na okraji moderní obytné čtvrti do centra.

Nová česko-čínská tramvaj 27T zahájila provoz s cestujícími na nové lince ve východočínském městě Čching-tao.

Vývoj typu 27T vycházel z poznatků dřívějších typů, včetně ForCity Alfa a tramvají typu ForCity Classic. Vůz pro Čínu se nejvíce podobá tramvaji 15T ForCity Alfa pro Prahu. „Jde o tříčlánkovou nízkopodlažní tramvaj se čtyřmi plně otočnými podvozky a nezávislými koly. Trakční zařízení bylo vyrobeno v Číně, trakční motory dodala plzeňská Škoda Electric,“ uvedl projektový manažer Radek Elhota.

Rozdíl proti pražské tramvaji je v tom, že čínské vozidlo je obousměrné, širší o 190 milimetrů a delší o 3790 milimetrů,“ řekl projektový manažer Radek Elhota. Vůz je pro 60 sedících a 320 stojících lidí. Výška interiéru byla snížena na 2225 milimetrů.

„Čína má velký zájem o rozvoj a využívání alternativních pohonů. „Vůz 27T je proto připraven i na montáž superkapacitorů, baterií nebo vodíkových palivových článků. Design vyvinuli Číňané,“ dodal Elhota.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.