Francouzské slovo neskrývá v překladu nic jiného než prach sprosté označení „oblečení“. A tak jak „lacině“ působí název značky, koresponduje s ním i veškerý styling a vzhled jednotlivých kousků oblečení. Časté uvozovky při popisu značky, kterou před dvěma lety založil návrhář Demna Gvasalia se svým bratrem Guramem, jsou víc než a místě. To co jedním přijde jako nevkusné, je pro jiné zase naopak jedna z věcí, kterou musí nutně mít.
Značka Vetement totiž umocnila trend takzvané antimódy. Antimóda je totiž styl, který aktuálně válcuje všechny módní trendy, po kterém prahnout tisíce lidí po celém světě a ještě k tomu za „nehezky“ vypadají oblečení utrácení nemalé peníze. Příkladem může být například tuctové tričko přepravní společnosti DHL. Za normálních okolností jej nosí jen poslíčci této nadnárodní společnosti.
Jenže koncem loňského roku stejné žluté tričko s červenými písmeny DHL poslal na přehlídkové molo i zmíněný návrhář Demna Gvasalia a udělal z něj jeden z nejžádanější artiklů letošního jara a léta. A to i přes to, že tričko vyšlo v přepočtu na 6100 korun. Samozřejmostí je visačka značky Vetements. Pokud byste chtěli „originál“ přímo od přepravce, přijde jedno tričko na zhruba 160 korun, pokud si jej objednáte z webu společnosti (jen tedy třeba je objednat triček alespoň 100).
Gvasalia v tomto ohledu jde ještě dál. Pro jeho styl jsou velkou inspirací devadesátá léta. To, čemu se někteří ještě před nedávnem při vzpomínkách na konec minulého tisíciletí spíše smáli, designér proměňuje na nejnovější trendy. Nejen vytahané mikiny a bundy, které vypadají jak dnes vytažené ze sekáče, ale vše propracované se smyslem pro detail. Nechybí tak nonkonformní boty, které místo podpatků využívají zapalovač nebo například odrazku. Přehlídky Vetements patří mezi nejžádanější show pařížského fashion weeku.
Proč právě antimóda? Nejde jen o vzhled, ale i o jistou nadsázku a provokaci. Bratři Gvasaliovi jsou například přesvědčeni, že nadbytečné utrácení za módu je zbytečné. „Nepotřebujete další košili. To jen vaše ego chce další,“ prohlásil Guram.
Přestože etablovat novou značku není příliš jednoduché, Vetements se to podařilo. Podle Gurama je značka výdělečná již od první sezóny.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |