Lidovky.cz

České kuchyňské náčiní válcuje svět a sbírá prestižní ceny

Design

  7:15
Kuchařku si od něj nepřečtete, přesto by mohl největší kulinářské mágy strčit do kapsy. Přesně ví, co i ti nejpovalenější v kuchyni potřebují a jak to používají. V Česku by se totiž těžko hledala domácnost, která by jeho náčiní do kuchyně nepoužívala. Ladislav Škoda je fanoušek do motorismu, navrhl dokonce vlastní motorku, ale především je hlavním designérem společnosti Tescoma.

Ladislav Škoda je šéfdesignérem společnosti Tescoma. foto: Tescoma

Jeho návrhy se již zasloužily o mnoho designových cen, včetně nejprestižnějšího ocenění Red Dot. I díky Škodovi se tak Tescoma vyhoupla na mezinárodní značku, které prodala za téměř 25 let své existence již miliardu výrobků. Nejen o designových cenách mluvil Škoda v rozhovoru pro server Lidovky.cz.

Lidovky.cz: Vystudovaný máte průmyslový design i design dopravních prostředků. Aktuálně jste ale šéfdesigner v Tescomě. Jak jste se k tomu dostal? Proč právě kuchyňské potřeby a vybavení?

Jednoho dne navštívili UMPRUM ve Zlíně majitelé Tescomy, tehdy nově vzniklé značky s kuchyňským nádobím, ohledně možnosti spolupráce. Nikdo ze studentů se do tohoto oboru příliš nehrnul, včetně mě, i když rád vařím. V dané chvíli jsem dokončoval diplomku ve Švédsku, kde jsem byl na praxi a později dostal nabídku zaměstnání. Přesto jsem to v Tescomě na nějaký čas zkusil a dopadlo to tak, že jsem ve firmě už šestnáctým rokem.

Ladislav Škoda je zapálený motorista, kromě kuchyňských výrobků navrhl i svoji vlastní motorku.

Lidovky.cz: Pokud bychom to vzali čistě laicky. Je v kuchyňských potřebách a vybavení ještě co zdokonalovat či vylepšovat? Není to tak, že už tu všechno bylo?

Gastronomie je obor, který se neustále rozvíjí a s tím přímo souvisí rostoucí požadavky a specifické potřeby našich zákazníků. Dalším faktorem je vývoj nových materiálů, povrchových úprav a zdokonalování výrobních technologií, které nabízejí nové způsoby využití. Naším cílem je přinášet i u zdánlivě konvenčních výrobků nová, netradiční řešení. Zároveň se výrobky snažíme zjednodušovat a dělat uživatelsky komfortnější, aby zaujaly i začínající uživatele, a především musí být vizuálně atraktivní. Není jednoduché skloubit všechny požadavky a zároveň nabídnout konkurenceschopnou cenu.

Lidovky.cz: Navrhujete pro Tescomu již několik let, ale vaší specializací je i design dopravních prostředků. Za sebou máte i návrhy několika motorek. Není design motorek od kuchyně trochu daleko?

Asi ano, ale je to dáno mým dlouholetým koníčkem, což jsou motorky. V minulosti jsem nějakou dobu závodil, teď píšu do Motocykl magazínu, pro který mám možnost příležitostně testovat. Občas někam na motorce vycestuju. Nedávno jsem si udělal radost, a postavil svoji vlastní motorku.

Ladislav Škoda je šéfdesignérem společnosti Tescoma.
Ladislav Škoda je šéfdesignérem společnosti Tescoma.

Lidovky.cz: Tescoma získala zejména v posledních letech několik prestižních designových ocenění. Pomáhají tyto ceny reálně v prodejích? Docení je zákazníci?

Zvýšení prodejnosti konkrétních oceněných výrobků není vždy pravidlem. Ale je pro nás důležité, že následný zájem médií upoutá pozornost zákazníka, který nás pak vnímá pozitivně coby inovátora, který nespí na vavřínech, a snaží se neustále o jejich přízeň.

Lidovky.cz: Nakolik mohou zákazníci ovlivnit finální výrobek?

Zákazníci hrají důležitou roli na začátku, kdy naši obchodníci a marketing sledují jejich požadavky a připomínky. Dále už je vývoj výhradně záležitostí našeho týmu designérů, v součinnosti s produktovými manažery až do okamžiku uvedení produktu na trh.

Lidovky.cz: Tescoma má své vlastní testovací a vývojové centrum. Jak dlouho se na jednotlivých věcech v průměru pracuje, než se dostanou do prodeje?

Od zadání po uvedení výrobku na trh uplyne zhruba 8 až 12 měsíců, což se liší s ohledem na rozsah a náročnost zadání. V případě, že kolegové z oddělení aplikovaného výzkum ještě před designérem vyvíjí například novou povrchovou úpravu výrobku, může vývoj zabrat i dva roky. Co se týká testování a kontroly kvality, to je kapitola sama pro sebe. Mám-li být stručný, přímo ve Zlíně se výrobky prověřují v interní testovací laboratoři. Ať už mechanicky, simulací reálných podmínek použití, nebo chemickým rozborem, aby splňovaly legislativu materiálů určených pro styk s potravinami.

Lidovky.cz: Už se stalo, že jste něco vymysleli či „vylepšili“, ale u zákazníků se to nechytlo, nebo to nepochopili či nebo se jim to vysloveně nelíbilo?

Reakce zákazníků bývají často nepředvídatelné. Ale většinou nás překvapují příjemně, a to nečekaným zájmem o výrobky, do kterých jsme přílišné ambice nevkládali.

Lidovky.cz: Když už navrhujete ty kuchyňské věci, vaříte hodně a rád? A co nejradši?

To, že rád vařím, mě částečně přivedlo k mé práci. Ale jsem spíš sezónní kuchař, protože vařím, až se venku ochladí a začne být brzy tma. Přes léto se volný čas snažím trávit jinak, takže o plotnu zavadím jen v naléhavých případech, třeba když má dítě hlad a žena zrovna není v dosahu. Můj kulinářský repertoár je už docela pestrý, a výsledky povětšinou uspokojivé. Kromě běžných jídel občas zkouším nové recepty od našich kuchařů.

Lidovky.cz: Jakou designovou věc vy sám nejvíce používáte a proč?

Nejvíce, ačkoliv často nerad, asi mobil a nejraději dopravní prostředky, motorku, kolo, a donedávna taky kočárek...

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.