Lidovky.cz

Globální módní trh se mění. Lidé už odmítají konzum, říká expertka

Design

  6:19
BRNO - Globální módní trh se mění. Na jedné straně je přesycený levným rychloobrátkovým zbožím a na druhé se potýká s poklesem zájmu zákazníků o tradiční sezónní trendové kousky. Přibývá lidí, kteří se brání konzumu, programově odmítají kupovat stále nové oblečení a hledají nadčasovou kvalitu a skutečnou hodnotu.

Šaty, 750 Kč, kšiltovka, 250 Kč, ledvinka, 350 Kč, pásek, 150 Kč, boty, 550 Kč, vše Recycle with Love. foto: Vladimír Novotný - Kiva

Vyplývá to z přednášky nizozemské módní expertky Ellen Haeserové, kterou přednesla na veletrzích módy Styl a KABO v Brně.

Stejně jako v jiných oblastech života, i v módě se dnes podle Haeserové klade pořád větší důraz na fair trade, environmentální a sociální udržitelnost výroby, recyklaci. Volba oblečení není jen o trendech, ale odráží se v něm myšlení lidí, kteří se oblékají podle nálady a zároveň si oděvem pomáhají formovat vlastní identitu. Klíčem k této nové módě už nejsou trendy, ale sám zákazník a jeho osobní styl.

Vlastní styl

„Najít si vlastní styl znamená, že budeme s oblečením daleko spokojenější,“ uvedla Ellen Haeserová. Osobní styl je podle ní móda pro každého bez ohledu na věk nebo typ postavy. Inspirací mohou být módní blogeři, jejichž význam jako prostředníků mezi výrobci, obchodníky a zákazníky stále roste. Svět módy ovlivňují také celebrity, módní ikony, jednotliví designéři i značky. „Trendem je, že se dobrý prodejce stává stylistou svým zákazníkům,“ uvedla expertka.

Svastika se vrací, hlásí módní firma. Chce z ní opět vytvořit symbol míru

Módní svět na tyto změny už nějaký čas reaguje a přizpůsobuje se nové poptávce. Stále více firem nejenže navrhuje oblečení pro opravdové postavy, ale neváhá takové modelky používat i v propagaci. Protože styl je něco nadčasového, klesá význam módních sezon, řada oblečení se dnes nosí celoročně a jde o kvalitní kousky, které tvoří základ šatníku. Takovým trvale hodnotným prvkem může být dlouhý kabát nadčasového splývavého střihu z kvalitního materiálu, který si jednou ráda oblékne třeba dcera původní majitelky. Namísto vyhazování si podle Haeserové oblíbené věci dlouhodobě uchováváme, kreativně opravujeme a dáváme jim novou hodnotu. Novým trendem je také pronájem oděvů. Důraz kladený na hodnotu oděvu se odráží v trendech dámské módy pro jaro a léto 2018.

Kimona i pyžamové tvary

Trvale udržitelná móda předpokládá vysokou kvalitu materiálů i zpracování a nadčasové střihy. Vrací se kimona, pyžamové tvary a kalhoty objemnějších siluet s vyšším pasem. Mísí se prvky ležérního, sportovního i formálního oblečení a kombinují nezvyklé materiály, třeba satén a len. Důležité jsou košile, často s volány, kanýry a široce rozevřenými rukávy. Odvážnější zákaznice si podle Haeserové příští rok vyberou z oblečení výrazných až excentrických barev v divokých kombinacích, nosit se bude zelená, modrá i žlutá. Pokračuje obliba metalických efektů a nechybí ani černobílá klasika.

Autor:
Témata: móda, styl, Trend, Brno
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.