„Oproti tomu, jak se díky digitalizaci ve společnosti normalizovalo vnímání chaosu, je systematičnost, práce, vůle, rukodělnost a čas který projektu Jan Dotřel věnoval, zcela neobvyklý. Výstava vás tak vytrhne z monotónnosti denního shonu a jednotlivá díla můžou působit až kontemplativně?“ říká autor.
Na fotografiích dokumentuje Dotřel dokonalá platónská tělesa, čtvercové mřížky nebo Fibonacciho posloupnost. Na druhé straně narušuje dokonalost těchto těles tím, že je zasazuje do specificky vybraného přírodního prostředí, které je svými vlastnostmi, nahodilostí, neustálými proměnami a růstem naopak nedokonalé.
Vlastní imaginace vás tak zavede mimo všechny dosud známé země a horizonty. Dotřelovy pokusy o konfrontaci primárních geometrických struktur a matematických principů s neredukovatelným chaosem jsou pak vyjádřením umělecké nadstavby, která nechce jen popisovat již vyřčené zákonitosti. Vychází z fascinace nad dokonalostí proporcí těles, které starořečtí filosofové považovali za model světa – a zároveň se snaží vidět je nezatíženým zrakem a pokusit se aspoň metaforicky vyčistit stůl od starých ontologických koncepcí.
Jan DotřelJan Dotřel vystudoval Estetiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy se zaměřením na teorii fotografie. Jeho přístup k vlastní tvorbě je nesmírně poctivý, navazuje na legendy konceptuální fotografie a připravil ucelený a svébytný fotografický soubor, který potěší nejen znalce fotografie. |