Lidovky.cz

Design

Poklad na tkaničky aneb jak vypadala cesta od pneumatik ke sběratelským kusům za desetitisíce


Pokud jde o tenisku vyrobenou v limitně omezeném počtu kusů, může se její cena na sekundárním trhu vyšplhat i na několik desítek tisíc. Nebo i mnohem víc. | foto: Reprofoto/Twitter: Complex Sneakers

Premium
Ve zrychlené době, na cestě mezi prací, nákupy, fitness centrem a kavárnami potřebuje moderní člověk pohodlné obutí. A tak polobotky a lodičky vyměnil za tenisky. Jsou pohodlné, módní, mohou být zatraceně drahé i lákavým úlovkem pro sběratele.

V aukci se boty ‚Moon Shoe‘ od firmy Nike vydražily za rekordní částku přesahující 10 milionů korun

Tenisky jsou novodobými céčky či kartičkami s pokémony. Jen s tím rozdílem, že sběratelům bot na tkaničky nebude stačit jen vyměňovat model za model, ale bude muset mít na účtu poměrně tučný obnos. Cena této obuvi, která je v dnešní době určena spíš na parádu než na hřiště, se totiž pohybuje kolem šesti tisíc korun. Pokud jde o tenisku vyrobenou v limitně omezeném počtu kusů, může se její cena na sekundárním trhu vyšplhat i na několik desítek tisíc. Nebo i mnohem víc.

Dobře orientovaná generace

Fenoménu tenisek podlehli především mladí lidé narození kolem roku 2000. Orientovat se v této nezvyklé vášni není snadné. Je třeba znát jména návrhářů, značek, mít přehled o tom, v kolika kusech byla bota vyrobena nebo co musí člověk udělat, aby si tenisku mohl vůbec pořídit... Přijít do obchodu s kreditkou k tučnému účtu někdy skutečně nestačí.

Autor:

„Co to s těmi teniskami všichni mají?“ může leckoho napadnout, když v autobusu potká skupinku mladých lidí obutých v barevných gumových botách s tkaničkami. Možná zaslechne pojem Y-3 nebo Supreme a z míry ho vyvedou částky, které budou mladí, teprve potenciální brigádníci, nadhazovat. Vždyť to jsou jen boty, napadne vás. Omyl! Tenisky jsou vášeň, móda, styl, snaha vyčlenit se i připojit se k davu. Tenisky jsou fenoménem, v němž se točí spousty peněz.

Pro své pohodlí byly oblíbené odjakživa. Trvalo jim ale více než stovku let, než byly uznány jako hodny vysoké módy, či chcete-li stylu. První tenisky v takové podobě, v jaké je známe dnes, začala v roce 1890 vyrábět americká společnost Goodyear Rubber Manufacturing Company, jinak se specializující na pneumatiky. Tyto boty byly praktická a pohodlná obuv, tedy úzké plátěnky s černou gumovou podrážkou a špičkou se zavazováním na tkaničky. 

Ušít boty je jako uvařit vynikající jídlo. Musíte dodržet přesný postup, říká švec

Byly to ale až americké tenisky Keds, které v roce 1916 odstartovaly popularitu takzvaných sneakers. Slovo pochází z anglického slova sneaking, tedy plíživý. Gumová podrážka totiž svému majiteli dovolovala tiše našlapovat. Kedsky byly vysoké až nad kotníky, a navíc opatřeny dlouhým šněrováním. Jednoduchý design, který přežil dodnes. (Mimochodem, pamětníci si jistě vzpomenou na slovo „kecky“, které u nás v dobách socialismu bylo synonymem pro tenisky jakékoli značky.)

V roce 1917 se na trh s volnočasovou obuví přidala i populární firma Converse. Už tehdy její boty vypadaly podobně, jak je známe nyní – včetně gumové špičky, kulaté nášivky na vnitřním kotníku nebo gumového štítku na patě. Model dostal v roce 1936 jméno po basketbalistovi Chucku Taylorovi s přídomkem All Star. Slavné vysoké „olstáry“ ovládly americké palubovky, hrála v nich většina hráčů včetně těch nejslavnějších. A původní název nesou i v současnosti.

V 50. letech přišel německý Adidas s černými teniskami se třemi pruhy a gumovou béžovou podrážkou, které byly původně určeny na zledovatělé povrchy. Svůj účel adidasky změnily až během 60. let a staly se vhodnou obuví k hraní fotbalu. Právě tehdy se zrodil fenomén módní sportovní obuvi. Staly se totiž oblíbené nejen u sportovců, ale i u fanoušků, kteří je začali nosit mimo hřiště.

Tenisková mánie začala skutečně kvést až v 80. letech. Obutí basketbalových hráčů totiž sledovali jejich fanoušci pod drobnohledem, sami se podle nich obouvali a podle svého oblíbeného týmu byli věrni různým značkám. Když firma Nike v roce 1985 představila první model bot Air Jordan I, pojmenovaný po basketbalové legendě Michaelu Jordanovi, již tehdy na ně zákazníci čekali ve frontách a podepisovali čekací listiny. Bylo jasno, zrodil se fenomén.

Česká cesta

Kultura tenisek v Česku byla dlouho spojena především se subkulturami. Basketbalisté nosili modely Air Jordan, mladí lidé toužící po založení vlastní rockové kapely zase značku Converse a skateboardisté třeba DC. I jeden z největších prodejců tenisek u nás, obchod Footshop, začínal v roce 2012 s nabídkou obuvi právě pro milovníky skateboardů. 

Nike představil samozavazovací boty. Půjdou ovládat přes telefon

Trvalo ale jen pár let, než se ukázalo, že tenisky mají potenciál být něčím víc než jen obutím pro vyhraněné. Footshop k sobě přitáhl pozornost, když kvůli velkému zájmu o limitovanou edici bot vytvořil seznam zájemců. Právě z nich prodejce následně losoval, kdo si bude moci tenisky odnést.

„Třeba o tenisky Air Max 1/97 VF Nike x Sean Wotherspoon byl tak velký zájem, že jejich cena se při dalším přeprodeji na sekundárním trhu vyšplhala z necelých čtyř až skoro na třicet tisíc korun. Podobným příkladem jsou boty z kolekce adidas Consortium x Hypebeast nebo model adidas 4D, které pořídíte v přeprodeji klidně i za pětadvacet tisíc,“ říká Peter Hajduček, zakladatel obchodu Footshop.

V roce 2015 se u nás konal první veletrh tenisek Teniskology, který funguje nejen jako ukázka nejnovějších modelů, ale i jako malý hudební a umělecký festival. Časy, kdy se jedny drahé tenisky nosily do roztrhání, či se dokonce zdobily cvočky nebo „vylepšovaly“ lihovým fixem, jsou pryč. Dnes se o ně dbá, jejich majitelé je nosí vypulírované, jako by je obuli poprvé. Vznikají i speciální opravny obuvi, které lze najít pod názvy „čistírna tenisek“ nebo „sneakers clinic“. Zde za vyčištění bot s gumovou podešví zákazník zaplatí podle stupně znečištění tři sta, ale klidně i 1500 korun.

Z bot na tkaničky vznikly vzácné předměty určené k vystavení na poličku. Stejně jako v 80. letech jsou milovníci takzvaných sneakers ochotni čekat ve frontách a zapisovat se do pořadníků. Značky a výrobci sportovní obuvi tento zájem podporují notnou dávkou marketingu a limitovanými edicemi. Tenisky už si dnes zákazníci nekupují jen proto, že jsou hezké, ale proto, že jsou spojeny s tváří slavného designéra nebo umělce.

Na detailech (a krabici) záleží

Edice o několika desítkách nebo stovkách stejných tenisek často převyšuje nabídku, a tak s již zakoupenými botami jejich majitelé dále obchodují. Zatímco původně mohla teniska stát několik tisíc korun, na internetu ji může šikovný překupník prodat i za desetinásobek. Sekundární prodej probíhá nejen na známé aukční síti eBay nebo na sociálních sítích, ale i na speciálních webech. 

Rihanna navrhla další model. Tentokrát futuristické tenisky

Základním pravidlem, jak tenisku prodat za co nejvyšší cenu, jsou vlastní fotografie detailů obuvi. Díky nim se sběratelé mohou přesvědčit, že nejde o padělek. Prodej prochozených tenisek je spíše ztrátou času. Nejrychleji si najdou kupce ty nenošené. A pokud už dojde k transakci, je důležité dbát i na balení. Sběratelé si cení původních krabic.

Pokud by někdo chtěl zbohatnout právě přeprodejem vzácných tenisek, lze se inspirovat seznamem těch nejdražších v historii. Na prvních příčkách se neobjevují ty nejmodernější modely a jde o dobrou ilustraci toho, oč v teniskové kultuře kráčí. Tak například za víc než 430 tisíc dolarů byly v roce 2016 vydraženy kdysi bílé, dnes už zažloutlé a poněkud scvrklé sportovní boty zvané Nike 1972 Waffle Racing Flat Moon Shoe. V 70. letech jich bylo vyrobeno jen dvanáct párů. U tohoto jediného páru ale kanadský sběratel nejvíc ocenil fakt, že v něm pravděpodobně nikdy nebyla lidská noha.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.