Lidovky.cz

Změní se podoba měst? Čeští architekti navrhli vertikální systém parkování

Design

  5:47
Parkování, které šetří místo, náklady i životní prostředí navrhli pro Ride Technic architekti ze studia Chybík+Krištof. Díky zakládání aut nad sebe umožní Ride Parking navýšení kapacity parkovacích míst a navíc přidá prostor pro dětské hřiště, obchod nebo vyhlídku.

Vizualizace Ride Parking foto: STUDIO CHYBÍK+KRIŠTOF

Architektura s trochou nadsázky. Nejvíce teď řešíme rekonstrukce bytů, říká architekt

Ride Parking je navržené tak, aby se přizpůsobil okolí a maximálně s ním splynul. Architekti počítají s řadou možností, mimo jiné se sedlovou střechou, plochou střechou nebo otevřeným parterem. Ve městě se podoba vertikálního parkování bude odvíjet od tradičních materiálů hrubozrnné omítky, cihly či betonu, na sídlišti na sebe vezme jednoduchou a utilitární podobu, zatímco v přírodě na okolí naváže organickou formou. 

Vizualizace Ride Parking
Vizualizace Ride Parking

STUDIO CHYBÍK+KRIŠTOF

Chybík+Krištof bylo založeno v roce 2010, dnes ateliér tvoří více než 50 spolupracujících architektů. Ve 3 pobočkách v Česku a na Slovensku se věnují široké škále témat, projektů rozličných měřítek a typologií. Během necelé první dekády existence studio navrhlo například Český pavilon na světové výstavě EXPO 2015 v italském Miláně nebo galerii nábytku MY DVA, za niž získalo Grand Prix Obce architektů. V závěru loňského roku dokončilo Enotéku znojemských vín a letos na jaře novou budovu Vinařství LAHOFER. Za dosavadní práci obdrželo ocenění Design Vanguard časopisu Architectural Record.

Oproti podzemnímu parkování je systém Ride Parking až dvakrát levnější a udržitelnější: umožní flexibilně měnit umístění podle momentální potřeby a šetřit prostředky. Když už pro ně nebude v místě využití, parkovací stání bude možné jednoduše rozebrat a přesunout tam, kde budou zrovna potřeba. V zájmovém území je možné navrhnout libovolný počet jednotek, které bude kdykoliv možné přizpůsobit proměňující se poptávce.

„Nikdo dnes nemůže předvídat, co se stane s automobilovou dopravou v příštích dvaceti až padesáti letech. Nicméně velkokapacitní parkovací domy odlité z betonu tu budou napořád. Představa, že se celá doprava zautonomní a parkovací domy nebude potřeba, je v takovém případě děsivá, protože právě typologie parkovacích domů, především kvůli nízké výšce pater a hlubokým disposicím bez denního osvětlení, není možné jednoduše transformovat na jinou funkci. Parkovací věže z lehce demontovatelné a přemístitelné ocelové konstrukce jsou výrazně flexibilnějším řešením,“ komentuje nový projekt jeho spoluautor, architekt Ondřej Chybík.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.