Lidovky.cz

Design

Pobláznila rodiče na celém světě. Češka žijící v Norsku navrhuje náramky s iniciálami

Zuzana Spustová | foto: Archiv Arket

Premium Rozhovor
Zuzana Spustová (35) před pěti lety založila šperkařskou značku Neva Oslo, která pobláznila rodiče po celém světě. Náramky s iniciálami chtějí pro své děti i sami pro sebe. Na konci loňského roku ovšem Zuzana vytvořila kolekci šperků pro značku Arket patřící pod oděvní firmu Hennes & Mauritz. A stalo se něco, co nikdo nečekal – prsteny, náhrdelníky i náušnice se vyprodaly během jednoho večera.
Zuzana Spustová před pěti lety založila šperkařskou značku Neva Oslo, která...
Zuzana Spustová před pěti lety založila šperkařskou značku Neva Oslo, která...

Zda se náš rozhovor uskuteční, závisí na dvou malých lidech. Jednomu jsou právě čtyři měsíce, druhému měsíců osm. Můj syn i Zuzanina dcera zatím spí, a tak konečně volám do Norska, kde Zuzana Spustová se svou rodinou žije. Odpovídá mi matka tří dětí, kterou trápí nachlazení. Po prvním zakašlání proto hlásí, že test na covid jí vyšel negativní. Navzdory rodinnému i pracovnímu zápřahu mluví nečekaně živě. Působí, že ji péče o děti, kterou prokládá navrhováním šperků, naplňuje.

Autor:

Před několika lety opustila teplé místo v marketingu kosmetické značky L’Oréal a založila si projekt Neva Oslo s náramky pro miminka a jejich rodiče. Drobné řetízky a hedvábné stužky s písmeny se těšily velkému zájmu. Nakupovali je i slavní pro své děti, a tak se náramek objevil třeba na ručce dcery modelky a filantropky Natalie Vodianové. Právě s její nadací Naked Heart Foundation Zuzana těsně spolupracuje. Pět eur z každého prodaného náramku z abecední kolekce s červenou nití putuje právě na účet nadace. V roce 2017 zase vznikla diamantová kolekce, a to ve spolupráci s francouzskou dětskou značkou Bonpoint.

Nyní slovenská šperkařka žijící v Oslu sklízí úspěch znovu. Pro švédský Arket navrhla elegantní minimalistické šperky. Zlaté i stříbrné kousky, jejichž cena dosahovala v přepočtu dvou tisíc korun, byly interpretací švédského slova arket – čistý list papíru.

Hlavní kusy vaší kolekce pro Arket byly na e-shopu značky vyprodané během několika hodin. Jak se po takovém úspěchu cítíte?
Cítím se určitě skvěle. Jen mám pocit, že čím je člověk úspěšnější, tím má větší zodpovědnost. Uvědomuje si, co všechno neví. Nijak zvlášť si to tedy neužívám. Jsem stále se svou rodinou, dlouhé roky pracuji z domova. Nežiji nějak zvlášť sociální život ve smyslu velkých večírků. Svůj úspěch ani neoslavuji, nesdílím ho s mnoha lidmi. Byly to tedy příjemné pocity, ale i nervozita spojená s tím, co bude dál.

Jak jste se o úspěšném prodeji dozvěděla?
Večer jsem dávala děti spát, a když jsem se vrátila k telefonu, lidi mi psali, že šperky už nejsou a jestli mohou poslat peníze na můj účet, abych jim je nějak sehnala. (směje se) Říkala jsem si: To není možné! Šla jsem se tedy podívat na e-shop Arketu – a ono to tam opravdu nebylo. Najednou mi došlo, že ty šperky nemám ani pro své blízké. Arket mi sice dal některé kousky, ale pro svou rodinu jsem je ještě neměla. Myslela jsem, že mám do Vánoc času dost. Takže v deset hodin večer jsem ještě zachraňovala pár kusů pro rodinu a kamarádky. Myslím, že i Arket počítal s tím, že do svátků bude mít šperků dost. Tohle asi nečekali ani oni. Další naskladnění nestíhali, takže se opět uskutečnilo až v lednu.

Čím si takový úspěch vysvětlujete?
Já nevím. Bylo to úplně šílené. Asi se lidem kolekce prostě líbila.

Tušíte, proč si švédská značka vybrala právě vás? Proč nesáhli po jednom z designérů ve svém týmu?
Tím, že Arket jako značka nenabízel šperky, neměli ani designéra, který by je dělal. Samozřejmě kdyby chtěli, mají návrháře ze studií COS nebo H&M. Problém tedy nebyl v tom, že by si neuměli někoho sehnat. Ale myslím, že si chtěli přizvat někoho, kdo má se spolupracemi již zkušenosti a možná disponuje i určitou základnou fanoušků. Někoho, kdo má jméno. Kolaborace navíc nyní hodně značek vyhledává. Já v ně osobně také věřím. V možnost vést dialog, posunout značku někam jinam, to je zajímavá věc. A proč si vybrali právě mě? Před pár lety jsem se seznámila s Annou Teurnell, tehdy ještě kreativní ředitelkou finské značky Marimekko. V roce 2017 mi gratulovala ke kolekci, kterou jsem udělala s francouzskou značkou Bonpoint. Řekla mi, že se jí velmi líbí, i celá moje tvorba, estetika, a že bychom spolu mohly někdy něco vymyslet. Jednou jsme se setkaly osobně, ale pak jsme si často spolu povídaly, řešily jsme moodboardy, které nás inspirují. Později začala pracovat pro Arket, a tak mě znovu oslovila.

Pracovat pro značku, která je součástí takového oděvního giganta, jako je skupina Hennes & Mauritz, musí být zajímavé a určitě velmi stresující.
Je zajímavé, že mi ani nezadali, jak by kolekce měla vypadat nebo co by to konkrétně mělo být. Začala jsem si tedy dělat vlastní průzkum, aniž by mi dali nějaké instrukce. Tak vznikla idea s čistým listem papíru, což je překlad švédského slova arket. Když jsem cítila, že je tato myšlenka dostatečně silná, odprezentovala jsem ji a oni ji přijali. Hned potom jsme se začali bavit o tom, jak má být kolekce velká a kolik má mít kusů.

Takže hladký průběh?
Z celého procesu jsem byla nadšená. Jak říkáte, Arket patří do skutečně velké skupiny a tvoří pro ně velké týmy profesionálů. Sama jsem pracovala v korporátu, takže vím, jak funguje. Moje zkušenost byla obrovskou výhodou. Vím, co se v korporátu očekává, jaká je jeho pracovní dynamika. Ovšem posledních pět let mám vlastní značku, což je někdy velmi pomalé a sáhodlouhé. Nemáme takové zdroje, jaké bych chtěla, trvá to a musím si obstarat vše od navrhování přes produkci až po prototypování nebo PR. Vše si zkrátka zastřešuji sama. Tady jsem měla zodpovědnost jen za design. Někdo jiný kolekci prototypoval a řešil, kde se bude vyrábět, jak se bude fotit kampaň. Říkala jsem si, že mně samotné by kolekce v takovém rozsahu trvala tisíc světelných let.

Zasáhla vývoj kolekce koronavirová krize?
První rozhovory začaly v roce 2018 a zintenzivněly následující rok. Když vypukla korona, produkty už byly hotové. Moji práci tedy covid nezasáhl, to až samotný prodej šperků, který byl posunut na konec října 2020.

Kolekce nese nejen váš design, ale i jméno: Zuzana Spustova for Arket. Měla jste z toho obavy?
Arket nechtěl spolupráci s mou značkou Neva Oslo. Chtěli použít mé jméno, na což jsem si nejdříve nedokázala zvyknout. Byla jsem nervózní, neboť Neva Oslo byla má prvotina. Nikdy předtím jsem nepřemýšlela, že bych svou značku nazvala Zuzana Spustová. Neva Oslo trochu funguje jako takové „alias“. Někdo ví, kdo za tím je, někdo ne. Jít ven pod svým jménem je už větší stres.

Zuzana Spustová před pěti lety založila šperkařskou značku Neva Oslo, která...

Celá kolekce působí velmi osobně nejen názvem, ale i vizuálem. Pro její kampaň jste se nechala vyfotit s celou svou rodinou. Proč jste do toho šli společně?
Arket mi řekl, že kdyby mi to nevadilo, chtěli by tam mít i mé děti. No a můj muž byl na focení, protože mi s dětmi pomáhal. Ne že bych se chtěla nějak promenádovat, ale s kolekcí mi pomáhal můj starší syn. Mám dokonce v archivu fotografie, jak spolu sedíme v našem starém bytě a hrajeme si s aluminiovou folií. Výsledek byl pak skutečně naskenovaný. Například velká zmačkaná papírová koule na řetízku je udělaná rukou mého syna. Kolekce je tedy velmi osobní, protože opravdu reflektuje můj život takový, jaký je. Jsem „taká hento mama“ a děti jsou součástí mého života. Práci se mnou prožívají, řeším ji před nimi. Nemám takové to: Teď pracuji, teď nepracuji. Kolekce pro Arket tedy nevznikala tak, že bych seděla někde v kanceláři a měla na sobě vysoké podpatky. Mám studio doma, třicet metrů čtverečních. Spolu s dětmi v něm modelujeme a děláme bordel.

Před čtyřmi lety jste spolupracovala s francouzskou značkou Bonpoint. Nyní se Švédy v Arketu. Byly v nich nějaké rozdíly?
Bonpoint je menší společnost, luxusní značka. Bylo to jiné v tom, že pro ně jsem šperky také produkovala, zastřešovala jsem celý proces. Byly to tedy dvě různé zkušenosti. Pro Arket jsem tvořila pouze design, což se mi velmi líbilo a chtěla bych to tak dělat i do budoucna. Tedy se vysloveně zaměřit na to, v čem jsem dobrá a co mě baví. Abych mohla na své značce pracovat bez kompromisů, v tempu, které mi vyhovuje. Nedělat nějaké akce typu Black Friday nebo tři kusy za cenu dvou.

Chcete ve spolupráci se značkou Arket pokračovat?
Jsem vděčná za to, co bylo, a chci se posunout dál, překvapit zase něčím jiným. Arket se asi na další kolekci domluví s někým jiným. Ani to nebyl náš záměr, vytvořit kolekcí několik.

Během práce na kolekci jste otěhotněla, porodila, dnes máte osmiměsíční dcerku a dva větší syny. To je docela fuška, ne?
Nebudu vám lhát, je to docela náročná logistika. Žijeme v zahraničí, kde nemáme ani jednu babičku. S mužem jsme si nedávno říkali, že jsme dost unavení. To je ale realita tří dětí. Manžel má dobře našlápnutou kariéru a hodně pracuje. Ale jsme spolu dlouhé roky, hodně si pomáháme a děti jsme moc chtěli. Pak to jde mnohem lehčeji. Navíc když toho mám hodně, mám pocit plného života. Ráda makám. Když vidím, že všechno funguje, dodává mi to energii. A práce mě baví. Jsou samozřejmě i těžké chvíle, ale to k tomu patří. Děti jsou mým akcelerátorem. Nakopnou mě fyzicky, psychicky i kreativně. Dávají mi do života smysl. Navíc oba synové jsou už větší. Staršímu je devět, mladšímu sedm let.

To už jsou tedy pomocníci.
Ano! Někdo si řekne: Proboha, máš tři děti! Ale větší syn nám už opravdu pomáhá. Vedeme ho k samostatnosti. Chodí sám do školy i na nákupy. Muž mu dokonce zařídil brigádu. Na rohu má obchod jeden Turek a syn mu vykládal zeleninu.

Umíte si představit, co byste dnes dělala, kdybyste před lety nezaložila projekt Neva Oslo?
To nevím. Doufám, že bych byla šťastná a dělala něco jiného, co by mi přinášelo radost.

Pro první kolekci šperků Neva Oslo jste byla inspirována svým prvním mateřstvím. Teď jste trojnásobnou matkou. Trochu to vypadá, že u vás platí, co dítě, to krásný šperk.
(směje se) S mužem jsme si říkali, že bychom ještě jedno dítě mít mohli. Uvidíme. Naše děti chtějí psa.

Jak se dnes vaší značce Neva Oslo daří? Neláká vás navrhovat už jen pod svým jménem?
Plánuji rebranding. Neva bylo původně jméno pro dceru, kterou jsem tehdy neměla. Teď už dceru mám, takže je to celkem přirozený vývoj. S mou tvorbou i mým osobním životem. Tím, že mě Arket podpořil, abych vytvořila kolekci pod svým jménem, jsem si uvědomila, že neumím tvořit pod dvěma identitami, Nevou a Zuzanou. Neva jsem stále já. Je to velmi osobní projekt. Ale myslím si, že je přirozené, abych pracovala pod svým jménem, abych mohla tvořit ještě upřímněji, otevřeněji, možná odvážněji.

Neva Oslo začínala jako značka baby náramků, ale vyvinula se ve šperkařskou značku. To je směr, se kterým jste spokojená?
Ano, cítím, že Neva vyrostla. Možná se lidem Neva líbí víc, ale myslím si, že lidi si zvyknou na všechno. Navíc jméno Spustová tady na severu paradoxně rezonuje mnohem víc.

Jste samouk. Nemáte vystudovanou šperkařinu ani design. Bylo to pro vás někdy na překážku?
Určitě ano. Proto se momentálně dovzdělávám. V Arketu to samozřejmě nebyl žádný problém. Měla jsem podporu junior designéra, který měl školy vystudované. Já přinesla nápad, oni mi dokázali pomoct technicky. V ateliéru Neva Oslo mám také lidi, kteří umí pracovat s 3D programy, ale někdy se hodí umět se ještě lépe vyjádřit.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.