Lidovky.cz

Ekonomika

Spory s italskou firmou nekončí. Správa železnic ji zažalovala kvůli neplacení nájmu v Mariánských Lázních


Historickou secesní budovu mariánskolázeňského nádraží opravila firma před více než deseti lety za 93 milionů korun. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Premium Původní zpráva
Praha - Éra italských provozovatelů českých nádraží trvá už skoro dvacet let a nepatří mezi podařené projekty. Po výpovědi z hlavního nádraží v Praze před čtyřmi roky, které společnost Grandi Stazioni částečně opravila a provozovala, přišly další nepříjemnosti.

Její šéfové se rozhodli, že nebudou platit nájem za budovu nádraží v Mariánských Lázních, což je poslední stanice, kterou v Česku provozují, a „žijí“ z nájmu tamních prodejců. Vychází totiž z předpokladu, že jim Správa železnic (SŽ) dluží peníze za zmíněný – a podle nich neoprávněný – vyhazov z Prahy. Italové za secesní lázeňské nádraží neplatí už od roku 2017.

Autor:

Podle zjištění serveru Lidovky.cz kvůli dluhu podala SŽ už druhou žalobu. Stalo se tak 27. ledna u Obvodního soudu pro Prahu 1, tentokrát šlo o období duben 2018 až prosinec 2020. Správci železnic žádají výplatu bezmála 872 tisíc korun. 

Úřad uhájil Česku v letošním roce skoro 12 miliard. Šlo i o spor s Grandi Stazioni

„Je potřeba vyloučit jakékoliv promlčení těchto pohledávek. Adekvátním právním prostředkem k zajištění takového zájmu je podání žaloby,“ sdělila pro Lidovky.cz Nela Friebová, mluvčí SŽ.

Když k tomu přičteme dluh za předešlé období od ledna 2017 do dubna 2018 (kvůli němuž SŽ podala první žalobu už skoro před třemi lety), dělá to dohromady přes 1,2 milionu korun. Lidovky.cz požádaly společnost Grandi Stazioni o vyjádření, ale bez úspěchu.

Krátce z justice: Lobbista Janoušek se obnovy řízení možná nedočká. ČD vyhrály nad Grandi Stazioni

Současný dluh za nájem v Mariánských Lázních se může jevit z hlediska ambiciózního „italského“ projektu v Česku jako zanedbatelný. Měsíční nájemné v řádu desítek tisíc korun je relativně nízké i proto, že v jeho výši hraje roli odečítání investice do oprav budovy.

Záležitost zároveň s celým příběhem úzce souvisí. Společnost Grandi Stazioni – dříve vlastněná italskými státními drahami – v prosinci 2003 podepsala smlouvu s tehdejším majitelem tuzemských nádraží Českými drahami (dnes jsou v majetku SŽ). Dohoda byla jednoduchá: když stanice v Praze, Karlových Varech a Mariánských Lázních náležitě opravíte, můžete vydělávat na provozu jejich komerčních prostor.

Plán se zhroutil nejprve na horním nádraží v Karlových Varech, kde před deseti lety Italové plán vzdali kvůli přílišné náročnosti oprav. I bez této stanice to byl pro Grandi Stazioni slušný byznys: třeba v roce 2015 vydělala na pronájmech trafik, bister či knihkupectví v Praze a Mariánských Lázních bezmála 65 milionů korun. Rok předtím to bylo 54 milionů.

Na hlavním nádraží v Praze zrekonstruovali Italové vnitřní prostory, ale ani v prodlouženém termínu v roce 2016 nestihli opravit historickou část budovy. Proto jim správci železnic neprodloužili smlouvu – v opačném případě měli hlavní stanici v metropoli provozovat ještě dalších 30 let. U soudu si Grandi Stazioni nárokovala skoro 1,3 miliardy korun za ušlý zisk za období oněch 30 let a také další údajné výdaje na rekonstrukci.

Soud zamítl dovolání Grandi Stazioni. Zpochybňovala převod Fantovy budovy

Loni firma u soudu pravomocně neuspěla – přesto běží jiný „pražský“ spor, zhruba o 150 milionů korun. Italové tvrdí, že po výpovědi z hlavního nádraží nedostali od českého státu včas zaplaceno mimo jiné za náklady na opravu komerční části budovy (SŽ jim vyplatila 565 milionů, Italové žádali asi o 200 milionů více). Nejvyšší soud v lednu tuto věc vrátil k Městskému soudu v Praze.

Nevyužitý potenciál

Jediný nádražní projekt, který společnost dotáhla do relativně zdárného konce, je stanice v Mariánských Lázních. Opravy tamní budovy z 19. století skončily v roce 2009. I proto v tomto případě správci železnice nijak zakročit neplánují.

S tím, jak budovu komerčně využívá, tedy jaké služby cestujícím nabízí, ale příliš spokojení nejsou. „Nevyužitý komerční potenciál je součástí obchodního rizika nájemce. Na žádoucí rozšíření doplňkových služeb byl opakovaně upozorňován, avšak bez zásadního dopadu na jejich rozšíření,“ dodala mluvčí SŽ Friebová.

ITALSKÁ ÉRA NA ČESKÝCH NÁDRAŽÍCH

■ Společnost Grandi Stazioni uspěla v soutěži na revitalizaci tří stanic: hlavního nádraží v Praze, horního nádraží v Karlových Varech a nádraží v Mariánských Lázních.

■ Za to měla získat možnost pronajímat komerční prostory. Smlouvu podepsala v roce 2003. Od karlovarského projektu nakonec sama ustoupila, za což zaplatila pokutu.

■ První část modernizace pražského hlavního nádraží skončila roku 2010, o tři roky později byla zpřístupněna Fantova kavárna.

■ Zbytek historické budovy měl být opraven už v roce 2013, po prodloužení termínu do 16. října 2016, což se ale nestalo.

■ Grandi Stazioni do poloviny roku 2017 většinově patřila italským drahám Ferrovie dello Stato Italiane. Následně firmu koupily francouzský investiční fond Antin a italská skupina Borletti Group.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.