Lidovky.cz

Budvar vítá nastupujícího ředitele Dvořáka pivnicí s novým designem

Pivo

  13:16
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Do národního podniku nastupuje v pondělí nový ředitel Petr Dvořák. Pivovar ho vítá modernizovaným stylem restaurací, tedy způsobem prezentace, jaký Dvořák pomáhal zavádět už před lety ve Staropramenu.

Budvarka v novém kabátu, otevření dalších restaurací se plánuje v nejbližších letech. foto: Budějovický Budvar

Nový kabát, zavedená značka. Budějovický Budvar začal od základu inovovat svůj koncept značkových restaurací Budvarka. První dvě v novém designu zahájily provoz v domovských Českých Budějovicích, další se chystají. Do dvou let chce mít tento čtvrtý největší pivovar u nás nový koncept Original pivnice Budvarka v každém krajském městě.

Národní podnik takhle modernizuje svou dosavadní síť značkových restaurací In Loco a Budvarka, kterých má aktuálně po Česku jedenáct. „Po více než 20 letech jsme přistoupili k zásadní změně designu i celkového pojetí našich značkových restaurací. říká obchodní ředitel Budvaru Robert Chrt.

Jurečka vybral do čela státního Budvaru Petra Dvořáka, exmanažera Prazdroje

Projekt přišel těsně před nástupem nového ředitele Budvaru Petra Dvořáka a v době, kdy všichni velcí konkurenti už využívají modernizované restaurace a v nich technologicky nejlepší způsob čepování piv jako svou úspěšnou marketingovou prezentaci, jakousi výkladní skříň.

Což platí zejména pro dvojku trhu Staropramen, který před 18 lety odstartoval v Česku dnes zřejmě nejúspěšnější restaurační koncept pivovarů – Potrefené husy. Shodou okolností právě u jejich zrodu Dvořák stál, tehdy ještě jako brand manažer značky Staropramen.

Načasování nových Budvarek s příchodem uznávaného marketingového odborníka, který dnes nastupuje na pozici nejvyššího šéfa Budvaru, je však jen náhodné. Podnik začal projekt připravovat ještě před zahájením výběrového řízení - za předchozího šéfa Jiřího Bočka, který koncem loňska kvůli zdravotním problémům rezignoval na funkci.

Úkol zní jasně – oživit prodej

První restaurací v moderním kabátu byl v březnu podnik v českobudějovickém hotelu Malý pivovar, oficiálním startem se ale minulý týden stala pro Budvar pětimilionová přestavba jeho vlastní pivnice v budově podniku, fungující od roku 1996.

Představitelé pivovaru uvádějí, že „hosté najdou v každé modernizované Budvarce dokonale ošetřené čepované pivo, jedinečnou českou gastronomii, profesionální a kvalitní servis a nadčasové prostředí moderní a zároveň tradiční pivnice.“ A přesně o tohle všechno jde ve všech značkových restauracích, ve kterých pivovary uplatňují svůj vliv.

Obměna designu značkových restaurací Budvaru přichází po 20 letech.
Nová restaurace Budvarka.

Budvarky jsou výjimkou, ale často jde o formu franšízy, kde pivovar zajistí jednotný interiér, co nejčerstvější dodávky piva, dohlíží na jeho čepování, někde i doporučuje styl gastronomie, zajišťuje reklamu a propagaci celého konceptu, majitel zařízení za to pivovaru platí franšízové poplatky.

Pro pivovary je to jedna z mála možností, jak oživit prodej čepovaných piv a mít co nejvíce pod kontrolou úroveň a kvalitu prodeje. Odbyt piva v gastronomii, který je z hlediska ziskovisti pro pivovary výhodnější než dodávat pivo do obchodů, totiž vytrvale klesá. Loni se v českých hospodách, barech a restauracích prodalo pouze 39 procent celé domácí spotřeby piva.

Vzor Potrefená husa

Ale potvrzuje se, že ve značkových podnicích pivovarů naopak prodeje spíš rostou. „Stále registrujeme velký zájem nových franšízantů o náš koncept, ale ne všechny zájemce můžeme uspokojit. Koncept Potrefená husa je totiž svým charakterem určen pro větší města a ve většině z nich už jedna či dvě Potrefené husy fungují,“ říká Jan Trochta, manažer značkových restaurací ve Staropramenu.

Budvar prodal nejvíc piva v historii. V rozletu mu bránila omezená kapacita

Potrefených hus už funguje po Česku na 30, pro menší města připravil v roce 2014 Staropramen další koncept, nazvaný Naše hospoda. Těch je v provozu 7, dvě nové se budují. Ve velkém rozjel sítě svých značkových restaurací i lídr trhu Plzeňský Prazdroj. Nejprémiovější sítí, určenou v první řadě pro značku Pilsner Urquell, jsou Pilsner Urquell original restauranty (PUOR), kterých už funguje 27.

Stejný počet hospod se registruje v síti Original 1869, která se zaměřuje na značku Gambrinus. Prazdroj ale také kontroluje už 32 Kozloven, 15 Radegastoven a 6 Excelent pubů.

Na vlastní značkové restaurace sázejí i další pivovary. Včetně Heinekenu, který pod názvem Šalanda ovládá v Česku už desítku restaurací a letos chystá dvě nové v Mělníku a pražském Karlíně. Kouzlo pivnic s dohledem nad čepováním vlastních piv objevují i menší pivovary. Například humpolecký Bernard už má u nás šest Bernard pubů a buduje další. Jiné pivovary, třeba Svijany, nemají vyloženě vlastní koncept restaurací, ale spolupracují s vybranými hostinskými na dodávkách piv a kontrolují kvalitu jejich čepování.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.