Lidovky.cz

Ostuda za 32 milionů: server propagující Česko

Česko

  10:54
Praha - Měla to být chlouba České republiky v zahraničí. Jenže nová internetová prezentace, kterou na adrese www.czech.cz ve čtvrtek spustilo ministerstvo zahraničních věcí, zavání spíš pořádnou ostudou.

PC, počítač, uživatel foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

Společnosti Advertures, která zvítězila ve výběrovém řízení, zaplatí ministerstvo za prezentaci v příštích čtyřech letech minimálně 32 milionů korun. Internetové stránky jsou přitom plné chyb, jejichž odstranění bude trvat nejméně půl roku. Některé informace mohou dokonce Českou republiku v očích zahraničních návštěvníků stránek poškodit. „Obchodní bilance České republiky je od vzniku republiky v roce 1993 pasivní,“ praví se v sekci věnované zahraničnímu obchodu. To je ale lživá informace. „Zahraniční obchod dosáhl v roce 2005 přebytku 39,5 miliardy korun a za prvních pět měsíců letošního roku je v přebytku vyšším než 26 miliard,“ řekl LN analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora. Podobných chyb je na webu více. Nesouhlasí třeba délka dokončených dálnic a rychlostních silnic v Česku: webová stránka czech.cz uvádí číslo 878 kilometrů, správný údaj ale je 887 kilometrů.

Mezi slavnými Čechy je uvedeno jméno architekta Matyáše z Arrasu. Matyáš byl ovšem flanderský stavitel, kterého si Karel IV. vyhlédl v Avignonu a jako přibližně padesátiletého přivedl do Prahy. Ministerstvo zahraničních věcí (MZV) přiznává, že o chybách ví. „Portál obsahuje více než 1500 stran textu, který jsme převzali z internetových stránek státních institucí i z veřejných zdrojů. Bohužel jsme je převzali i s chybami, které na nich jsou,“ řekla LN ředitelka odboru zahraniční prezentace MZV Jana Adamcová.

Chyby mají napravit jednotlivá ministerstva

Ministerstvo už má i plán, jak chyby napravit. „Jednotlivá ministerstva jsme požádali, aby v sekcích, které se jich týkají, provedla korektury. Ty pak firma Advertures do stránek zapracuje,“ uvedla Adamcová. Aktualizace podle ní bude trvat přibližně šest měsíců.

 Na dotaz LN, zda ministerstvo nemělo požadovat, aby firma Advertures za 8 až 10 milionů korun, které za prezentaci ročně obdrží, odevzdala dokonalé dílo a korektury provedla sama, reagovala se smíchem. „No to jste mě pobavili. Jsem pragmatik, vím, že na trhu není žádná firma, která by to dokázala. Nic není bez chyb, jsme přece všichni lidi,“ řekla LN Adamcová.

 Ondřej Drábek z firmy Advertures tvrdí, že chyby unikly i přes přísnou kontrolu. „Přestože obsah prochází před zveřejněním několikastupňovou kontrolou, není možné se zcela vyhnout nepřesnostem. O zmiňovaných chybách víme a ve spolupráci s ministerstvem i uživateli portálu je v současnosti odstraňujeme,“ uvedl Drábek.
 Při srovnání stránek portálu czech.cz s webovými stránkami jiných institucí je zjevné, že jsou některé pouze jednoduše okopírované. Adamcová v tom ale problém nevidí. „Jde o výměnu informací mezi státními institucemi, na tom není nic divného,“ řekla Adamcová. Připustila alespoň, že by se pod jednotlivými články mohly objevit odkazy s uvedením zdroje, z něhož informace pochází. To by přivítal i Ivan Svoboda, koordinátor projektu BusinessInfo. cz, provozovaného agenturou CzechTrade, odkud pochází několik textů v ekonomické sekci. „Naše doporučení zní vždy uvádět zdroj, odkud dokument pochází, nebo z kterého zdroje redaktoři textu vycházeli. Je to součástí dobré internetové etikety,“ uvedl Svoboda. Například na BusinessInfo.cz je u každého vládního dokumentu či jednotlivého článku uvedeno, zda vychází přímo z redakce či z jiného zdroje. „Tento zdroj je pak výslovně uveden,“ řekl Ivan Svoboda.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.